Orange, liderul pieţei locale de telecomunicaţii şi singurul operator care comercializează terminalul Apple iPhone pe piaţa din România, poate suspenda oricând oferta de date pentru iPhone în situaţia unei utilizări abuzive a acestui serviciu, se arată în rubrica de Termeni şi Condiţii de pe site-ul operatorului.

Utilizatorii de terminale iPhone care au abonament la Orange se pot trezi oricând că nu mai pot accesa Internetul de pe mobil dacă folosesc excesiv terminalul pe post de modem, convorbiri prin VoIP (Skype) sau pentru transferarea de fişiere de tip peer to peer (ODC, DC++).

„Pentru a asigura o calitate optimă a serviciului de date în întreaga reţea şi pentru a oferi acces tuturor la acest serviciu, Orange îşi rezervă dreptul de a suspenda oferta de date pentru iPhone 3GS în situaţia unei utilizări abuzive a acestui serviciu, cum ar fi: folosirea telefonului ca modem, voice over IP, transfer de fişiere de tip peer to peer”, scrie în rubrica Termeni şi Condiţii de pe site-ul Orange.

Mai mult, Orange poate efectua controale pentru a descoperi asemenea cazuri.

„Orange are dreptul de a efectua controale în scopul protejării reţelei sale ori de câte ori va suspecta existenţa vreunui comportament similar celor enumerate anterior. La orice astfel de utilizare abuzivă, Orange are dreptul să suspende oricând serviciul de date de care beneficiezi”,  se mai arată în aceeaşi rubrică.

Fiecare abonament abonament de date de la Orange pentru iPhone include un volum de trafic de date inclus, cel mai mic fiind de 500 de MB (trafic naţional). Dacă acest volum de date este depăşit se percepe o taxă suplimentară de 0,05 euro/MB, ceea ce înseamnă bani în buzunarul celor de la Orange. În cazul voice over IP, Apple a inclus în aplicaţiile oficiale programul Skype, deci acceptă folosirea acestei aplicaţii, iar în cazul transferului de fişiere de tip peer to peer există din ce în ce mai multe soluţii legale. Cum se explică atunci aceste clauze?

Reţeaua nu poate face faţă

„La ora actuală, reţelele de date mobile ale operatorilor bazate pe tehnologiile 3G şi 3G+ sunt dimensionate luând în considerare anumite tipuri de utilizare ale serviciului de date. Utilizarea reţelei în afara parametrilor consideraţi poate să afecteze calitatea serviciului, nu doar pentru un anumit utilizator, ci pentru o zona întreagă”, a explicat pentru capital.ro Dorin Odiaţiu, Marketing Director Orange România.

„Folosirea de către unul sau mai mulţi clienţi a telefonului ca modem, efectuarea de convorbiri prin VoIP sau transferul de fişiere de tip peer-to-peer pot genera un trafic mare în reţea, peste parametrii de construcţie. Acest trafic poate afecta calitatea serviciului de date pentru ceilalţi utilizatori aflaţi în zona respectivă şi poate duce, în cazuri extreme, chiar la blocarea canalelor de date pentru întreaga celulă. Orange România face eforturi continue pentru a oferi serviciul de Internet mobil în cele mai bune condiţii clienţilor săi şi în acest sens trebuie să preîntâmpine o astfel de situaţie”, a mai adăugat Odiaţiu.

Probleme şi în Statele Unite

Folosirea terminalelor iPhone pentru convorbiri prin VoIP a stârnit discuţii şi în Statele Unite ale Americii. AT&T, operatorul care deţinea o relaţie comercială de exclusivitate cu Apple, a convenit cu producătorul de terminale mobile în sensul în care folosirea de servicii wireless pe iPhone pentru convorbiri VoIP nu se poate face decât cu consimţământul prealabil al AT&T. „E general recunoscut de către economişti şi jurişti faptul că partenerii în alianţe strategice pot introduce în contractele bilaterale clauze care să promoveze şi să protejeze interesele de business ale fiecăruia şi să împiedice posibilitatea unor acţiuni contrare acestor interese”, sună explicaţia oficială a celor de la AT&T în cazul unei investigaţii demarate de Federal Communications Commission la refuzul Apple de a accepta aplicaţia Google Voice în Apple App Store.