Octavia și Lucian Loiș au pus bazele atelierului de tâmplărie, Șezi, în urmă cu trei ani. În 2016, au avut afaceri de circa 60.000 de lei, iar până la finele anului estimează să ajungă la peste 120.000 de lei. Ce înveți de la ei? Dacă vrei ca afacerea să supraviețuiască mult timp, atunci în interiorul sufletului trebuie să existe o continuă repetare a începutului. „Același entuziasm, aceeași sete de idei noi și același respect pentru ceea ce faci”.
Sunt tineri, debordează de energie, pun multă pasiune în ceea ce fac, iar businessul lor crește sănătos, de la an la an. Au pornit spontan, susținuți de părinți, cu o investiție de 20.000 de lei, bani cu care au reușit să-și ridice un atelier cubic, cu latura de cinci metri. Aici, utilajele sunt, de asemenea, de mici dimensiuni. Ei au mizat pe un moment unic din viața românilor: nunta. Așa, au gândit mobilier care să poată fi folosit în cadrul ceremoniei dar și în viitoarea gospodărie. Astfel, primele lor obiecte realizate sunt scaune de lemn pentru casă de piatră, care au și decis „numele de scenă”: Șezi (n.r.: „Șezi la casa ta”). Ulterior, au adăugat în portofoliu comode, biblioteci, paturi extensibile, mobilier pentru copii, mese perforate, cu picioare strunjite în formă de fus, și dulapuri de diferite dimensiuni, cu uși sculptate și forme inovative. Dacă-i întrebi, rețeta succesului se traduce astfel: sare, proiectare, piper după gust, modelare, ardei iute, praf, geometrie, rumeguș, arhitectură, apă, tradiție, lemn uscat, simboluri, cărți, vitamina C, pânză de sac, culori și ațe. Ei cred că pentru a reuși în afaceri, e musai să-ți placă, să înveți să-ți asculți inspirația și institnctul. „De asemenea, entuziasmul este important, la fel și perseverența”, punctează cei doi.
Cum și-ar descrie Octavia și Lucian Loiș traseul profesional?„ Odată ce am accesat centrii profunzi ai creativității, drumul pe care îl parcurgem își schimbă mereu forma, este palpitant și provocator, dar rămâne aceeași poveste pe care ne place să o redescoperim. De când a apărut Șezi, am învățat lucruri prețioase despre timp, bani, natură, inspirație și simboluri”, recunosc tinerii.
Dacă vorbim despre leadership, ei cred că o persoană aflată în poziție de conducere trebuie să aibă abilitatea de a formula clar viziunea pe care o are, într-un mod pozitiv și deschis. „Responsabilitatea este mare, apar multe obstacole la fiecare proiect, iar comunicarea și păstrarea calmului sunt importante”, completează aceștia.
„Ceea ce a existat odată nu mai este, iar ceea ce nu a existat, urmează să fie, astfel se învârte iar întreaga roată a transformării”, zic tinerii, întrebați cum văd viitorul antreprenoriatului în România. „Nu știm, dar ne dorim să fie cât mai mulți antreprenori care să ajungă la acel echilibru interior, pe care îl poți pierde ușor”.
Spun că se bucură că au loc din ce în ce mai multe evenimente și expoziții de obiecte, unde poți alege să-ți personaliezi mediul în care trăiești. Cred că dorința de cultură și creativitate înflorește, dar, între timp, spațiile de expunere și vânzare ar putea fi transformate. „Vitrinele, străzile, galeriile de artă, clădirile părăsite, cetățile, muzeele strigă după o schimbare. Cea mai mare problemă și cea mai gravă este că nu există mână de lucru”, punctează ei.
Printre cele mai importante realizări ale lor din acest an, se numără un proiect lansat recent: „Biblioteca urbană”, derulat în parteneriat cu Municipiul Alba Iulia. În cadrul acestuia, se vor amplasa „Căsuțe cu cărți” în nouă locații din oraș și vor fi accesibile tuturor, încurajând petrecerea timpului în afara locuinței. Aici, fiecare obiect stradal este gândit special pentru Alba Iulia.
În 20 mai vor avea lansare de carte în cadrul evenimentului „Târgul de carte Alba Transilvana Ediția a X-a”. „TRIDIMENSIONAL” este un album de versuri illustrate, iar în perioada 15 iunie – 15 iulie participă la o expoziție în Madrid cu ultimele piese de mobilier lansate.
Lecții pe care le-au învăţat prin prisma businessului
1. Orice creație este în același timp o izbucnire de energie în lume.
2. Trecerea rapidă prin Timp ne provoacă să facem ce ne place, ca un ritual într-o zi de sărbătoare.
3. Simbolismul are un rol important în orice domeniu de activitate.
Sursă fotografii: URBStudio și VLUP Studio