Potrivit studiului, ar trebui luate măsuri precum întărirea independenței ANRE, creșterea transparenței operatorilor de transmisie dar şi a tranzacţiilor prin mutarea acestora pe OPCOM (Operatorul Pieţei de Energie Electrică din România) şi separarea clară a stocării gazului natural de producţie concomitent cu creşterea capacităţii de stocare.
În plus, intrarea voluntară treptată a consumatorilor pe segmentele competitive de piaţa, privatizarea de pachete minoritare de acţiuni în cadrul întreprinderilor de stat şi un mecanism prin care cei mai mulţi consumatori domestici de gaz natural să fie în continuare subventionaţi ar aduce mari beneficii în plan economic şi social.
Atât în sectorul de gaz, cât și în cel de electricitate, un scenariu de reformă incrementală ar însemna continuarea deschiderii pieței (care deschidere stagnează de câțiva ani în jurul a 53% din piața pentru electricitate, și de 56% pentru gaz), însă fără obligarea consumatorilor să renunțe la statutul de “captivi”.
Potrivit studiului, din propunerile legislative propuse de Ministerul Economiei pentru modificarea Legii Gazelor si Legii Energiei Electrice in vederea transpunerii celui de-al Treilea Pachet, este clar că autorităţile romane doresc mai degraba o implementare superficială a reformei în sistemul energetic, care să nu aducă decât puţine schimbări reale.