Cum trebuie gestionată criza de comunicare

TENDINȚĂ Ritmul, stilul și formele de comunicare s-au schimbat semnificativ în ultimii ani. Până în 2000, reacțiile la crizele de comunicare lăsau timp companiilor să cerceteze, să înțeleagă și să se poziționeze strategic. Astăzi, aproape totul este instantaneu.

Companiile se confruntă cu cereri din ce în ce mai mari în ceea ce privește necesitățile lor de comunicare. Piețele sunt marcate de o creștere a nivelului de complexitate. Acest fenomen derivă din schimbările rapide înregistrate în piață, din creșterea influenței mediei digitale precum și a noilor perspective ale acționarilor globali. Toate acestea schimbă comunicarea corporatistă și financiară. Una dintre companiile de top din domeniul comunicării corporatiste și financiare este Kirchhoff Consult AG, cu sediul în Hamburg. Din 2011 compania este reprezentată la nivel local de Kirchhoff Consult România, cu sediul în București. Fondatorul, Klaus Rainer Kirchhoff, a fost un pionier al pieței de comunicare financiară în Europa vorbitoare de germană și în Turcia. Până astăzi, compania a coordonat mai mult de 70 de tranzacții pe piața de capital precum: Initial Public Offerings (Oferte Publice Inițiale), Initial Bond Offerings (Emisiuni de Titluri), M&A (Fuziuni și achiziții) și tranzactii de tip  Private Equity. Kirchhoff este convins că o bună comunicare este cheia succesului unei companii. Nu contează dacă este o companie aflată la început sau una bine poziționată în piață, fără comunicarea profesionistă, managementul nu va reuși să câștige încrederea piețelor și a investitorilor. „Când am listat primele companii de internet la Bursa de Valori din Frankfurt, în 1998, nimeni nu știa de internet și despre oportunitățile pe care le oferă. Astăzi, afacerile bazate pe internet cuceresc piețele și companiile de internet ating cele mai înalte valori pe piețele de capital.“ Acesta este rezultatul unui nou stil de comunicare, explică Klaus Rainer Kirchhoff.

 

Un mediu propice pentru start-up-uri

În 2013, CEO-ul Kirchhoff a ținut un discurs în cadrul unei conferințe organizate de Kirchhoff Consult România, împreună cu guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, unde a recomandat Guvernului României să facă tot ce-i stă în putere pentru a pune bazele unui mediu propice de dezvoltare al start-up-urilor. Printre start-up-urile din România se pot afla viitorii Google, Amazon sau Oracle. Când un start-up își începe activitatea, este important să intre pe piață cu un concept de comunicare profesionist. Motivul pentru care start-up-urile ar fi interesate de comunicare este acela că în foarte scurt timp de la lansare, acestea vor trebui să intre pe piața de capital internațională pentru a găsi investitori ca să-și îndeplinească strategia de creștere. Fără un concept de comunicare adecvat, investitorii nu vor lua în considerare acea companie.

 

Interes crescut pentru piața din România

Până la izbucnirea crizei financiare din 2008, România era una dintre piețele preferate din zona europeană pentru investitorii străini. Dar, din 2009, investitorii ezită să se angajeze pe piața din România. În acest moment, acest lucru se schimbă și companiile românești sunt sfătuite să elaboreze concepte de comunicare și măsuri specifice managementului de corporație. În această tranziție dinspre un start-up către o companie de tip corporație, Kirchhoff Consult deține avantajul competitiv.

„În cazul a peste 70 de tranzacții a trebuit să dezvoltăm equity story-ul bazat pe strategia companiei și să-l aducem pe piață utilizând câteva instrumente de comunicare precum: rapoarte anuale, prezentări pentru investitori și relații cu mass media“.

De-a lungul ultimilor ani, din ce în ce mai multe companii s-au confruntat cu criza. Aceasta își are rădăcinile în slaba dezvoltare a pieței, dezvoltarea proastă a indicatorilor financiari sau chiar în multiplicarea fraudelor. Acestea sunt cele mai dificile provocări în comunicarea financiară. „Destul de des, în timpul unei asemenea crize am realizat că majoritatea companiilor nu erau deloc pregătite pentru un astfel de incident“, spun reprezentanții companiei.

Horia Mihălcescu, fondatorul și CEO-ul Kirchhoff Consult România recomandă dezvoltarea unei strategii de management de criză atunci când o companie nu are probleme, pentru a fi pregătită să acționeze coerent atunci când criza apare. Evoluția mass-media, social-media, a jurnalismului și a mobilizării sociale creează o nevoie puternică de sisteme de early warning și politici de reacție rapidă. Apărarea reputației a devenit o parte esențială a managementului strategic.

 

CSR – cheia succesului

În urmă cu zece ani, Kirchhoff Consult AG a inițiat programul „Good Company Ranking“, prima erarhizare internațională care analizează campaniile de CSR ale companiilor din Euro Stoxx 50 și DAX în Germania. „După criza financiară și mai ales fiind puși în fața unei noi generații de consumatori, angajați și investitori, am realizat că CSR devine unul dintre cei mai de succes factori ai companiilor“, susține Klaus Rainer Kirchhoff. CSR nu este doar un avantaj competitiv în ceea ce privește consumatorii, această strategie este importantă pentru angajați și pentru investitorii care au criterii din ce în ce mai sofisticate care includ așteptări din sfera CSR.

„Am terminat recent strategia de CSR pentru unul dintre cele mai mari grupuri de investiții din Germania și vedem o cerere puternică pe piață pentru astfel de servicii. Fară o politică de CSR companiile nu vor supraviețui în lumea aflată într-o schimbare rapidă,“ crede Klaus Rainer Kirchhoff.