Cum trebuie să se comporte angajații ANAF?

Codul de Conduită al ANAF are 22 de pagini, iar în ceea ce privește relația sa cu cetățenii români sunt alocate Articolul 24 și Articolul 29.

„În relațiile cu persoane fizice și cu reprezentanții persoanelor juridice cu care intră în legătură cu ocazia exercitării funcției deținute, personalul ANAFeste obligat să adopte un comportament bazat pe respect, bună-credință, corectitudine, integritate morală și profesională”, scrie în Articolul 24, alineatul 1.

Personalul ANAF are obligația de a nu aduce atingere onoarei, reputației, demnității, integrităţii fizice şi morale a persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei deţinute, prin:

întrebuinţarea unor expresii jignitoare;

acte sau fapte care pot afecta integritatea fizică sau psihică a oricărei persoane. (3) Personalul ANAF trebuie să adopte o atitudine imparţială şi justificată pentru rezolvarea clară şi eficientă a problemelor cetățenilor;

Pentru realizarea unor raporturi sociale şi profesionale care să asigure demnitatea persoanelor, eficiența activităţii, precum şi creşterea calității serviciului public, se recomandă respectarea normelor de conduită prevăzute la alin. (1)-(3) şi de către celelalte subiecte ale acestor raporturi.

Personalul ANAF trebuie să adopte o atitudine demnă şi civilizată faţă de orice persoană cu care intră în legătură în exercitarea funcţiei deținute, fiind îndrituit, pe bază de reciprocitate, să solicite acesteia un comportament similar.

Personalul ANAF are obligaţia de a asigura egalitatea de tratament a cetățenilor în faţa autorităţilor şi instituțiilor publice, principiu conform căruia personalul ANAF are îndatorirea de a preveni și combate orice formă de discriminare în îndeplinirea atribuţiilor profesionale.

Relaţii publice şi gestionarea informaţiilor

Personalului ANAF îi este interzis să primească direct de la petenţi cereri a căror rezolvare intră în competenţa lui sau să discute direct cu petenții (cu excepţia celui căruia îi sunt stabilite atribuţii de primire a petiţiilor), precum și să intervină pe lângă alţi funcţionari publici pentru soluționarea acestor cereri.

Personalul ANAF care vine în contact cu contribuabilii trebuie să respecte următoarele obligaţii:

  • să facă cunoscute contribuabililor datele proprii de identificare (numele, prenumele, funcţia şi locul de muncă), prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil;
  • în situaţia în care îşi desfăşoară activitatea la ghişeu, să facă cunoscute contribuabililor datele sale de identificare, prin afişare acestora la loc vizibil;

Atunci când poartă conversații telefonice, pe telefonul fix sau mobil – de serviciu, personalul ANAF trebuie să se identifice prin specificarea clară a numelui şi compartimentului în care lucrează, iar conversaţia trebuie purtată într-o manieră politicoasă şi eficientă.