În contextul unor schimbări majore anunțate de Meta, România se află în fața unor provocări semnificative legate de dezinformare și libertatea de exprimare pe platformele sale, precum Facebook și Instagram.

Deciziile recente ale companiei, care vizează reducerea verificării conținutului de către supervizori independenți, ar putea avea un impact profund asupra modului în care utilizatorii români primesc și distribuie informațiile online.

Schimbări controversate la Meta, anunțate de Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg, CEO-ul Meta, a declarat că verificarea conținutului de către supervizori independenți va fi eliminată. Aceștia aveau rolul de a identifica știrile false sau materialele ce promovau ura și discriminarea.

Decizia vine la puțin timp după ce Dana White, apropiat al președintelui american Donald Trump, a fost numit în consiliul de administrație al companiei.

Mark Zuckerberg
SURSA FOTO: Dreamstime

„Realitatea este că acesta este un compromis. Înseamnă că vom depista mai puține lucruri rele, dar vom reduce și numărul de postări și conturi ale oamenilor nevinovați pe care le eliminăm din greșeală”, a explicat Zuckerberg.

Prin această schimbare, Meta justifică reducerea costurilor și evitarea controversei legate de eliminarea eronată a unor postări legitime. Totuși, eliminarea supervizorilor umani poate crește riscul ca știrile false și conținutul manipulator să se răspândească fără a fi filtrate corespunzător.

Impactul eliminării avertizorilor independenți

Până acum, filtrarea conținutului pe Facebook și Instagram combina algoritmi avansați și supervizori umani, de regulă jurnaliști.

Aceștia aveau rolul de a elimina știrile false și materialele ce incitau la ură sau discriminare. În locul supervizorilor, Meta introduce o funcție numită „community notes”, ce permite unor utilizatori selectați să adauge comentarii la postări pentru a completa informațiile prezentate.

Dragoș Stanca, analist în comunicare online, critică această decizie.

„Scapă de niște costuri și scapă de niște bătăi de cap. Nu ar fi fost cazul să elimine fact check-erii, ar fi fost cazul să adauge community notes layerului de control al informației reale.

Oamenii trebuie să înțeleagă că social-media nu este o sursă de informare, este mai degrabă o sursă de manipulare. Va trebui, încă, din școală, să învățăm să ne ferim de dezinformare”, a declarat acesta.

România, o țară dependentă de platformele Meta

România se numără printre țările cu un număr semnificativ de utilizatori ai platformelor Meta. Peste 10 milioane de români folosesc Facebook sau Instagram, ceea ce face ca schimbările anunțate să aibă un impact direct asupra modului în care aceștia primesc informațiile.

Riscurile cresc odată cu evenimentele politice, având în vedere influența rețelelor sociale asupra opiniei publice. După alegerile prezidențiale recente, Comisia Europeană a deschis o anchetă care investighează presupusele intervenții ale Rusiei în procesul de votare, prin manipularea informațiilor distribuite pe platformele sociale.

Elena Calistru, președinta organizației Funky Citizens, a subliniat importanța reglementărilor stricte:

„Partea politică ne afectează pe toți, consecințe dezastruoase sau extraordinare pentru scena politică. Cred că Uniunea Europeană trebuie să devină mai responsabilă”, a spus ea.

Reglementările europene, singura barieră împotriva dezinformării

În prezent, Comisia Europeană monitorizează atent noile politici anunțate de Meta. Deși schimbările se aplică momentan doar pe piața americană, oficialii europeni au transmis un avertisment clar către Meta.

„Înainte de a implementa astfel de noi politici sau caracteristici care ar putea avea un impact critic asupra riscurilor, platformele, inclusiv Meta, trebuie să efectueze o analiză prealabilă de risc și să o trimită Comisiei.

Dacă, la un moment dat, ajungem la o decizie care nu respectă legea privind serviciile digitale, putem sancționa compania chiar cu șase procente din cifra de afaceri anuală globală a companiilor”, a transmis Comisia Europeană.

Meta continuă să înregistreze venituri uriașe, estimând în ultimul trimestru al anului trecut câștiguri de 48 de miliarde de dolari. Cu 4 din 10 oameni de pe planetă activi pe platformele sale, orice schimbare în politica de moderare a conținutului poate avea un impact global semnificativ.