Cumpărăturile online fac parte din viața de zi cu zi a multor europeni. Fie că este vorba despre îmbrăcăminte, electronice sau mobilier, 57% dintre cetățenii UE au cumpărat ceva online în 2017. Cumpărăturile online reprezintă una dintre activitățile preferate ale utilizatorilor de internet (68% dintre utilizatorii de internet au cumpărat online în 2017).
Cumpărăturile online nu se opresc la graniță: în 2017, o treime dintre cumpărătorii online au cumpărat de la un comerciant dintr-o altă țară din UE. Cu toate acestea, cumpărătorii se pot confrunta cu mai multe bariere care îi împiedică să obțină ceea ce doresc.
Un studiu realizat de Comisia Europeană a analizat mii de site-uri web din întreaga UE și a constatat că doar în 37% dintre cazuri utilizatorii dintr-o altă țară UE au reușit să finalizeze achiziția și să cumpere bunurile pe care le-au dorit. În restul cazurilor, utilizatorii au întâmpinat o anumită formă de restricție, cunoscută sub denumirea de blocare geografică.
Ce este blocarea geografică?
Blocarea geografică reprezintă orice restricție impusă de magazinele online pe baza naționalității, a locului de reședință sau a locului de conectare.
Aceasta poate lua forma unei redirecționări între țări, atunci când utilizatorii sunt automat duși la versiunea națională a unui site web, chiar dacă doresc să se conecteze la site-ul din altă țară UE.
Alte forme de discriminare a clienților:
– site-ul web nu acceptă mijloace de plată (de exemplu, carduri de credit) dintr-un alt stat UE
– cumpărătorul nu se poate înregistra pe site datorită adresei fizice sau a locului din care se conectează.
Ce face Parlamentul pentru a opri blocarea geologică?
Parlamentul European dorește eliminarea acestui tip de discriminare, astfel încât oamenii să poată beneficia, atât online, cât și offline, de o piață unică integrată.
Roza Thun (PPE, Polonia), raportoare a Parlamentului European pentru noile reguli, a declarat: „Am obținut o apropiere între cumpărăturile online și cumpărăturile din lumea reală, astfel încât nimeni să nu poată fi discriminat pe internet”.
Deputații europeni vor vota marți cu privire la un regulament care să pună capăt blocării geologice. Conform acestuia, comercianții online din UE trebuie să le permită consumatorilor accesul la bunuri și servicii în aceleași condiții în întreaga UE, indiferent de locul din care se conectează aceștia.
Noile reguli se aplică la o gamă largă de bunuri și servicii, printre care bunuri fizice cum ar fi mobilierul și electronicele, servicii online cum ar fi serviciile cloud sau găzduirea site-urilor web, servicii de divertisment, cum ar fi bilete la parcuri de agrement, concerte, și va deveni realitate până la sfârșitul anului 2018.
Cum rămâne cu blocarea geografică pentru alte produse?
Parlamentul European s-a asigurat că Comisia Europeană va efectua o evaluare a eliminării blocării geografice în termen de doi ani, luând în considerare includerea materialelor cu drept de autor, cum ar fi cărțile electronice și produsele audiovizuale, care în prezent sunt excluse din regulament.