"Să fim compania cea mai orientată către clienţi de pe Pământ, locul în care oamenii să poată găsi şi descoperi orice îşi doresc să cumpere online." Aceasta este declaraţia de principii a Amazon.com şi ea rezumă destul de bine cam tot ceea ce ar trebui să ştim despre această companie şi, mai ales, cam tot ceea ce şi-a dorit fondatorul acesteia, Jeff Bezos, să reprezinte firma lui.
Amazon.com ţine extrem de mult cont de părerile şi nevoile utilizatorilor săi, chiar dacă acest lucru înseamnă, uneori, luarea unor măsuri aparent atât de ciudate din punctul de vedere al libertăţii acordate acestora, încât mulţi le consideră ineficiente şi contraproductive. Este un loc în care oamenii găsesc într-adevăr tot ceea ce caută şi află despre lucruri pe care nici nu ştiau că le-ar putea dori, datorită atenţiei cu care preferinţele lor sunt analizate şi adaptate pentru a duce la o cât mai bună satisfacere a acestora. Şi, nu în ultimul rând, este o companie de vânzări online, pentru că Jeff Bezos a ştiut cum să profite de internet şi să utilizeze creşterea incredibilă a acestuia pentru a-şi dezvolta afacerea. Când Bezos a descoperit internetul, în 1994, acesta era un domeniu aflat abia la început de drum şi relativ necunoscut, dar înregistrând o creştere anuală de 200%-300%. Acest lucru l-a atras pe tânărul antreprenor şi, de la internet până la descoperirea modalităţii perfecte pentru a-l exploata, Amazon.com, nu a fost decât un pas.
Amazon.com a început ca o bibliotecă online, principalul atu al site-ului fiind uşurinţa în utilizare – cumperi ce-ţi doreşti cu un singur click – dar şi varietatea cărţilor oferite. Şi, cu toate că specialiştii şi analiştii nu i-au dat mari şanse, considerând că nu poate fi o afacere viabilă pe termen lung, Bezos a reuşit să le contrazică părerile. A făcut acest lucru fiind perseverent şi creativ şi adăugând constant elemente noi celor deja consacrate. Mai întâi CD-uri, apoi DVD-uri, apoi produse de nenumărate tipuri, ca să nu mai vorbim despre cărţile electronice şi bine-cunoscutul e-book reader Kindle.
În asta a stat geniul lui Bezos: preluarea unor lucruri simple, dar pe care oamenii şi le doresc şi de care au nevoie, şi adăugarea unor elemente noi şi unice, pe care nimeni altcineva nu le poate oferi. Iar în cazul Amazon.com aceasta a fost reţeta succesului.

MIHAELA POPESCU,
redactor, Editura Curtea veche