Evenimente precum Black Friday (Vinerea Neagră) au deschis apetitul românilor pentru cumpărăturile online care încep să facă achiziţii direct de pe telefonul mobil şi să plătească cu cardul. Spre exemplu, anul trecut, Netopia mobilPay, liderul plăţilor digitale din România, a înregistrat tranzacţii online cu cardul de 3 ori mai mari şi de 2,5 ori mai multe faţă de Black Friday-ul din anul precedent, iar suma medie cheltuită online s-a ridicat la 500 de lei, faţă de 340 lei în 2014. De asemenea, 25% din tranzacţiile online din România sunt făcute de pe dispozitive mobile, procent care depășește ușor media ţărilor din jur precum Polonia, Bulgaria sau Ungaria, dar este încă departe de piaţa din Marea Britanie unde acesta se situează la 65%. „Zilele săptămânii în care au loc cele mai multe tranzacţii online sunt miercurea și joia. Valoarea medie a unei tranzacţii în IT&C este de 700 lei, 140 de lei în fashion, 200 de lei pentru produsele destinate copiilor și 220 de lei pentru produsele home & deco“, susține Dorin Boerescu, CEO 2Performant. Un fenomen care începe să ia amploare este cel al achiziţionării de produse din alte ţări ale Uniunii Europene şi chiar din China. Printre principalele motive pentru achizițiile online din străinătate sunt prețurile mai mici şi disponibilitatea anumitor produse. Online este mult mai uşor pentru că poţi compara prețuri, să vezi cât mai multe produse într-un timp scurt şi ai posibilitatea să returnezi produsul dacă nu îţi place.
Orice comerciant care vinde produse sau servicii online trebuie să ofere mai multe informații legate de caracteristicile și prețul produselor, perioada de valabilitate a ofertei, modalitățile de plată și livrare a produsului, procedura de soluționare a eventualelor reclamații, termenul în care poți returna produsul și formularul tipizat de retragere din contractul online, durata contractului și existența unei garanții legale. De obicei, toate aceste informații se găsesc în secțiunile „Cum plătesc?“, „Livrare“ „Garanții“ sau „Termeni și condiții“, se arată pe site-ul Centrului European al Consumatorilor România. Înainte de a plasa comanda, trebuie să afli câteva lucuri și despre comerciant, cum ar fi denumirea comercială, adresa poștală, un număr de telefon, de fax, adresa de email, numărul de înmatriculare și codul de înregistrare fiscală. Dacă găsești toate aceste informații în secțiunile „Contact“, „Mențiuni legale“, „Termeni și condiții“ sau „Protecția datelor personale“ înseamnă că vânzătorul este serios. În funcţie de ţară, românii pot achiziţiona produse la prețuri cu 50% mai mici decât în magazinele românești. Spre exemplu, în Marea Britanie jocurile şi jucăriile, dar şi electronicele au preţuri mai mici, iar din Germania hainele sunt achiziția cea mai bună. Fie ca este vorba de magazine cunoscute precum Amazon, eBay, Tesco, Otto, Conrad sau magazine mai mici, majoritatea livrează către România. Pentru a profita la maximum de preţurile mici, recomandarea pentru cei care comandă din străinătate ar fi să cumpere împreună cu prietenii, astfel încât costul de livrare să se împartă la cât mai mulţi. Costul livrării unui colet din Marea Britanie sau Germania către România este în medie de 20 de euro, respectiv 20 lire sterline. Ai plătit produsele, aștepți nerăbdător sosirea coletului, dar constaţi că nu este ce ţi-ai dorit. Ai la dispoziţie 14 zile calendaristice (de la momentul livrării) în care te poți răzgândi și cere banii înapoi. Comercianții trebuie să ramburseze consumatorilor prețul produsului în termen de 14 zile din momentul în care aceștia au renunțat la contractul de vânzare-cumpărare. În prețul de rambursare este inclus și costul livrării. În general, comerciantul va suporta riscul oricărei deteriorări a bunurilor survenite în timpul transportului, până în momentul în care consumatorul ia în primire bunurile. Dacă ai cumpărat măcar o dată online, sigur ai văzut această precizare undeva pe site-ul respectiv, fie în pagina de Termeni și condiții, fie în cea despre condițiile de retur: „Produsul se returnează numai în ambalajul original“. Potrivit unei noi legi se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului. Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la până la 5.000 de euro. În cazul în care nu primești un răspuns sau răspunsul primit nu este unul satisfăcător, iar agentul economic are sediul într-unul din statele membre ale UE, plus Norvegia și Islanda, te poți adresa cu o reclamație Centrului European al Consumatorilor România, care va încerca să obțină o soluție pe cale amiabilă.
China şi SUA, destinaţii de shopping
Dacă în ceea ce priveşte cumpărăturile din Uniunea Europeană lucrurile sunt clare, acestea devin mai complicate când se comandă produse din China şi SUA. Majoritatea magazinelor precum Amazon, Bestbuy sau Walmart din SUA sau Alibaba şi Aliexpress din China livrează produse în întreaga lume, inclusiv România, însă complicaţiile apar după ce ai pus produsele în coş şi le-ai achitat. Deoarece costurile de livrare sunt destul de ridicate, majoritatea clienţilor preferă să caute produse care au livrarea gratuită. De regulă, un produs comandat din China ajunge în 21 de zile în ţara prin Poşta Română via Poşta Chineză. Cei care vor produsul în trei zile apelează la curieri internaţionali, însă achită între 10 şi 80 de euro. Magazinele online oferă clienţilor posibilitatea să urmărească coletul şi întodeaună acesta întârzie cel mai mult atunci când ajunge la vamă. Coletul trebuie să fie însoţit de documente în care se specifică ce e înăuntru, pentru a se aplica taxele corespunzătoare.
Atenţie la taxe
Atunci când fac achiziții online din străinătate, cumpărătorii trebuie să ia în calcul posibilitatea existenței unor taxe suplimentare care se adaugă la prețul produselor cumpărate, cum ar fi taxele vamale sau taxa pe valoare adăugată. În România, persoanele care achiziționează produse online cu valoare sub 150 de euro nu plătesc taxe vamale, dar plătesc TVA. Dacă valoarea produsului este mai mică de 50 de euro, nu se plătesc taxe suplimentare. Pentru achizițiile cu valori mai mari (de peste 150 de euro), cumpărătorii din România plătesc numai taxa pe valoare adăugată, atunci când produsul provine din Uniunea Europeană. Dacă produsele de valoare mare sunt achiziționate din afara spațiului comunitar, taxele vamale variază și sunt conforme cu reglementările. Valoarea în vamă la care se aplică taxele vamale este preţul efectiv plătit pentru achiziţionarea bunurilor, care rezultă din preţurile înscrise în facturi sau alte documente fiscale echivalente.
Se elimină taxele la electronice
Uniunea Europeană, Statele Unite, China şi majoritatea ţărilor membre ale Organizaţiei Mondiale ale Comerţului au convenit, anul trecut, să elimine taxele vamale pentru 200 de produse electronice. Valoarea totală a acordului se ridică la nivel global la o mie de miliarde de euro. Acordul, iniţiat şi intermediat de către UE, va avea ca beneficiari atât consumatorii cât şi companiile, prin eliminarea taxelor vamale pentru o gamă largă de produse, inclusiv echipamente medicale, jocuri video şi console, computere, telefoane, camere video, dispozitive GPS şi echipamente pentru telecomunicaţii prin satelit. Cifra se va ridica la o mie de miliarde de euro la nivel global, acoperind aproape 90% din comerţul mondial cu produsele respective. Tarifele vor fi eliminate în termen de trei ani de la data intrării în aplicare a acordului, care este prevăzută pentru 1 iulie.