Cupoanele ii ademenesc pe tarani

Pentru al treilea an consecutiv, Guvernul ofera taranilor cupoane agricole destinate acoperirii costurilor lucrarilor agricole. Valoarea unei astfel de hartii este de 175.000 lei pentru o suprafata agricola cuprinsa intre 0,5 si un hectar, ceea ce reprezinta, potrivit prevederilor cuprinse in Bugetul de stat, 8% din costurile lucrarilor pentru un hectar. "Nu este mult, recunoaste Rasvan Popescu, secretar de stat si seful Departamentului pentru Informatii Publice al Guvernului, dar sunt totusi ni

Pentru al treilea an consecutiv, Guvernul ofera taranilor cupoane agricole destinate acoperirii costurilor lucrarilor agricole. Valoarea unei astfel de hartii este de 175.000 lei pentru o suprafata agricola cuprinsa intre 0,5 si un hectar, ceea ce reprezinta, potrivit prevederilor cuprinse in Bugetul de stat, 8% din costurile lucrarilor pentru un hectar. „Nu este mult, recunoaste Rasvan Popescu, secretar de stat si seful Departamentului pentru Informatii Publice al Guvernului, dar sunt totusi niste bani. Din cauza inflatiei, valoarea reala a cupoanelor a ajuns acum la 4-5% din cheltuielile pentru lucrarile de primavara la un hectar.”
Pentru promovarea unui asemenea „produs” modest a fost proiectata (ce cuvant pretios!) o campanie pe masura. Obiectivul ei este de a-i determina pe tarani sa-si ia cuponul de la posta. S-au folosit doua suporturi mediatice pentru aceasta actiune de informare: televiziunea si radioul. Ofensiva mediatica a inceput la mijlocul lunii martie, o data cu distribuirea a sapte milioane de cupoane in judetele din sudul tarii, unde lucrarile de primavara incep mai devreme. „Prima faza a campaniei de promovare a durat zece zile. A fost un bombardament informational general, spune Rasvan Popescu, imitand parca pe strategii NATO angrenati in conflictul din Iugoslavia. La sfarsitul lunii martie, ne-am oprit pentru a analiza efectele. In functie de rezultate, vom schimba strategia pentru cea de-a doua faza de promovare.” Au fost produse doua clipuri tv si un spot radio, care au costat in total 18 milioane lei. „Am iesit ieftin”, precizeaza interlocutorul nostru, fara sa-si ascunda satisfactia ca a facut o afacere buna. Patru oameni din Departamentul pentru Informatii Publice au lucrat efectiv la proiect.
Pentru producerea efectiva a spoturilor radio-tv a fost nevoie totusi sa se organizeze o oferta publica, la care au participat trei firme. A castigat Centrul Roman pentru Comunicare (CRC), o fundatie a PNTCD. Se poate spune ca firma castigatoare face parte din familia partidului de guvernamant, cu alte cuvinte, este un aranjament. Rasvan Popescu respinge speculatia, motivand ca CRC a avut cea mai ieftina oferta si, potrivit legislatiei, era obligat sa o aleaga pe cea mai avantajoasa. Asa cum aminteam, „bombardamentul” s-a desfasurat pe televiziune si radio. S-a apelat la serviciile posturilor TVR 1, Antena 1 si ProTV, care au difuzat spoturile in regim de „utilitate publica”, adica pe gratis. La inceput, Radiodifuziunea a cerut bani, dar, la insistentele lui Rasvan Popescu, care a dat exemplul televiziunii publice, radioul a consimtit difuzarea gratuita.
In presa scrisa nu s-a desfasurat o campanie de promovare propriu-zisa. In baza unui protocol stabilit intre departamentul Guvernului si Uniunea Ziaristilor Profesionisti (UZP), a fost transmis la aproximativ 35 de ziare locale un comunicat care anunta inceperea distribuirii cupoanelor agricole. In mare parte, presa locala a publicat stirea ca atare. Eficienta celor zece zile de campanie nu se poate inca masura cu exactitate. La data redactarii acestui articol (1 aprilie!), conform datelor furnizate de Directia de Relatii Publice din Ministerul Agriculturii, aproximativ trei milioane de cupoane au fost luate de catre tarani.