În ianuarie 2008, hotelierii autohtoni raportau una din cele mai mari rate de ocupare din Europa. Astăzi, încearcă să supravieţuiască aplicând reduceri de tarife de până la 50%.

La finalul verii trecute, oamenii de afaceri Pufleni Donchi şi Tudor Ştefan, proprietarii hotelului Royal din Constanţa, îşi făceau intrarea pe piaţa din Capitală prin inaugurarea unei unităţi omonime, în centrul oraşului. Investiseră în acest proiect şapte milioane de euro, cu gândul că îşi vor recupera banii în şase-şapte ani. Mizau, în acest sens, pe o cifră de afaceri anuală de cel puţin trei milioane de euro. Câteva luni mai târziu, anunţau tăierea la jumătate a cifrelor previzionate pentru acest an. Motivul? Actuala criză economică, imposibil de prevăzut la momentul deciziei de a demara investiţia şi care, într-un timp foarte scurt, i-a obligat să-şi revizuiască toate planurile. Prin urmare, gradul de ocupare anticipat pentru 2009 este de 45%, faţă de 70%, cât se sperase la început. Şi, mai mult decât atât, tarifele s-au înjumătăţit. „Preţul unei camere single era, în august, 159 de euro. Am început anul acesta cu o medie de 139 de euro, iar în prezent, tariful a ajuns la 80 de euro“, spune Nicu Băncilă, directorul de marketing al Royal.

Aceeaşi piaţă, aceiaşi clienţi, viziuni total diferite

151-27796-18_hotel_12_c.jpgStrategia folosită în acest caz, de reducere drastică a tarifelor, s-ar putea dovedi, în scurt timp, dezastruoasă, avertizează Kurt Strohmayer, directorul general al JW Marriott Bucharest Grand Hotel. „Dacă te interesează mai mult să ai camerele pline şi angajaţii ocupaţi, da, poţi să scazi tarifele, însă pentru un RevPAR (venitul pe cameră disponibilă) ridicat, nu te atingi de preţuri, chiar dacă o să ai o rată de ocupare mai mică“. De aceeaşi părere sunt şi alte voci mari din piaţa autohtonă, precum directorul de dezvoltare al lanţului Hilton, Adela Cristea, Mălin Mălineanu, development coordinator al Best Western România, sau directorul Radisson SAS, Ali Yilmaz Yildirimlar, care încurajează chiar o uşoară majorare a tarifelor practicate, în ideea de a compensa astfel pierderile cauzate de scăderea ratei de ocupare.

„Creşterea tarifelor la cazare? O nebunie şi un vis, nu se poate aşa ceva“, îi contrazice ferm Bruno Vinette, directorul general al hotelului Pullman, fost Sofitel. Unitatea pe care o conduce a redus de curând preţurile cu până la 15%, iar strategia pentru acest an se bazează pe o serie întreagă de promoţii. „Se va umbla la preţuri, şi încă serios, vom face totul pentru a câştiga clienţi“, asigură şi Radu Enache, proprietarul lanţului Continental. Crede, de altfel, că afirmaţiile diverşilor oameni din branşă sunt mai degrabă de faţadă, şi că, în scurt timp, toate hotelurile vor afişa preţuri mai mici faţă de anul trecut. Mai mult, „această «canibalizare» a tarifelor va face ca diferenţele de preţ dintre o cameră de două-trei stele şi una de cinci stele să nu mai fie exagerate“. Avertizează, însă, că există riscul ca tăierea tarifelor să coincidă, pe alocuri, cu deprecierea calităţii serviciilor.

Ce şanse au hotelierii care, ca şi cei de la Royal, realizează abia acum că şi-au ales cel mai prost moment pentru a investi pe această piaţă? „Soluţia anului este afilierea la marile reţele internaţionale“, consideră Mălin Mălineanu, de la Best Western, precizând că, în acest moment, are pe masă zeci de aplicaţii de la diverşi independenţi care au nevoie atât de sprijinul financiar, cât şi de prestigiul unui brand internaţional, pentru a trece cu bine de această perioadă. Pentru moment, oficialii hotelului Royal nu sunt interesaţi de această ofertă. Nici pentru proprietarul hotelului Rin Grand, Ionuţ Negoiţă, intrarea într-un lanţ nu este o soluţie. „Acum avem avantajul de a umbla la preţuri fără să dăm socoteală nimănui“, explică el principalul motiv. Actualmente, doar circa 1% din totalul hotelurilor din România sunt afiliate unui lanţ internaţional, faţă de 25%, cât este media în Europa, şi 75%, în Statele Unite.

Previziuni prea optimiste pentru un domeniu fără soluţii

Hotelurile bucureştene oferă aproape 11.000 de locuri de cazare, cifră ce va creşte cu cel puţin o zecime anul acesta. „Există pericolul de supraaglomerare a pieţei, întrucât creşterea volumului de camere nu a fost echilibrată cu stimularea turismului“, crede Miroslav Dragicevic, senior partner în cadrul diviziei din Zagreb a firmei de consultanţă Horwath. De asemenea, el atrage atenţia asupra faptului că hotelierii români par a suferi de optimism: „Este îngrijorător că, până acum câteva luni, se aşteptau la reduceri de 6-7% ale gradului de ocupare, şi de fapt au fost nevoiţi să se confrunte cu scăderi de circa 30%“. La nivel internaţional, o serie de studii arată că, indiferent de forţa actualei crize, nu toate hotelurile vor fi afectate, cele mai ferite fiind cele axate pe turism/relaxare şi cele care oferă servicii all-inclusive. Adică, exact cele mai slabe segmente ale pieţei din România.

151-27797-18_ionutnegoita_12_cc.jpg«A scădea substanţial preţurile în criză este o greşeală. Este un gest neprofesionist. Clienţii nu reacţionează doar la o promoţie la un preţ scăzut.»
Ionuţ Negoiţă, acţionar Confort Group

72% din managerii hotelurilor de 4 stele sunt îngrijoraţi de evoluţia ratei de ocupare în 2009. În schimb, jumătate din reprezentanţii unităţilor de 5 stele sunt optimişti, arată un studiu al Horwath HTL

151-27799-18_g2_54x37.jpgÎncă 28. mai e loc?
În prezent, în Capitală sunt patru hoteluri în construcţie, nouă unităţi ale căror lucrări vor fi demarate anul acesta şi alte 15 proiecte în faza de planificare

151-27798-18_g1_42x46.jpgPrăbuşire
Potrivit reprezentanţilor industriei hoteliere bucureştene, până la finalul anului, majoritatea unităţilor de cazare vor fi obligate să-şi reducă tarifele cu încă cel puţin 10%.