Luand in calcul anul 2007 ca moment al integrarii, autoritatile romane au solicitat termene suplimentare de pana la 15 ani pentru indeplinirea unor cerinte ale UE. „Sunt sectoare in care costurile pe care le presupune implementarea unor directive sunt foarte mari. Fie ca aceste costuri revin societatilor comerciale, fie ca revin autoritatilor locale, nu le putem obliga sa angajeze cheltuieli atat de mari intr-un timp atat de scurt. De aceea am solicitat termene suplimentare”, spune Ion Bazac, secretar de stat in cadrul Ministerului Mediului.
Cel mai dificil de implementat sunt directivele care privesc calitatea apei. Pentru implementarea acestora Romania a solicitat o perioada suplimentara de 15 ani, efortul financiar fiind estimat la 11,6 miliarde de euro, aproximativ 60 la suta din totalul cheltuielilor necesare pentru protectia mediului. La acest capitol majoritatea cheltuielilor vor fi angajate de autoritatile locale. „O data introduse epuratoarele, pretul apei va creste cu pana la 50 la suta. In momentul de fata in Romania functioneaza numai doua, trei statii de epurare la standarde UE. Cum costurile pentru implementarea acestei directive sunt foarte mari – o statie de epurare costa pana la 30 milioane de dolari – suntem constienti ca avem nevoie de o perioada mai lunga pentru a ajunge in situatia in care toate apele uzate sa treaca printr-un epurator”, spune Ion Bazac.

Investitii de 500.000 euro in fiecare statie de benzina

Cheltuieli importante va trebui sa fie facute de catre agentii economici din industria carburantilor. Astfel, numai pentru a produce benzina si motorina la standarde UE vor fi necesare cheltuieli de peste 250 milioane de euro, care vor fi suportate in totalitate de agentii economici. Pentru dotarea statiilor de benzina si a depozitelor de carburanti cu filtre speciale, costurile sunt foarte mari. „Pana in 2010 toate statiile si depozitele trebuie sa aiba in dotare aceste filtre. Costurile sunt estimate la 1,3 milioane euro pentru fiecare depozit si de jumatate de milion de euro pentru fiecare statie de benzina”, spune Ion Bazac. Pentru cele doua rafinarii ale grupului Rompetrol, costurile sunt estimate la 200 milioane de dolari. „Pentru noi, necesitatea implementarii directivelor este mai stringenta, intrucat peste 60% din productie este destinata exportului in state in care a inceput sa functioneze un sistem de stimulare a productiei de carburanti ecologici prin accizare diferentiata. Statul trebuie sa se implice in sprijinirea rafinariilor pentru a implementa noile tehnologii, printr-o politica de accizare diferentiata si prin eliminarea evaziunii fiscale din domeniului carburantilor. Daca nu vor fi luate masuri in acest sens, in cinci ani exista pericolul inchiderii rafinariilor, pentru ca investitiile nu s-ar justifica”, spune Eric Kish, director Petromidia. si uleiurile uzate ridica probleme. Astfel, in Romania rezulta anual circa 300.000 tone de uleiuri uzate din care, spre exemplu in 1998, numai 2.000 tone au fost colectate si prelucrate, restul ajungand sa polueze mediul. Cu toate ca din punct de vedere economic activitatea de regenerare a uleiurilor uzate este rentabila, Romania se gandeste sa incinereze aceste uleiuri in fabricile de ciment, cu costuri de circa 5,2 milioane de dolari anual. Aceasta pentru ca nu detinem tehnologii competitive de regenerare a uleiurilor.

Gunoiul ne costa noua miliarde de euro

Investitii importante va trebui sa fie facute si de catre atelierele de reparatii auto. Astfel, pentru implementarea directivei privind vehiculele uzate, Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania (ACA ROM) apreciaza ca necesare investitii de 20.000 de dolari pentru fiecare Service auto, adica 32 milioane de dolari la nivelul intregii tari. Costurile pentru casarea unui autoturism sunt estimate de ACAROM la 30 de dolari.
Un alt punct important in cadrul negocierilor din dosarul de mediu il reprezinta depozitarea si incinerarea deseurilor. Romania se obliga sa indeplineasca cerintele europene pana in 2017. Efortul financiar, care va fi suportat in majoritate de catre primarii, pentru constructia de incineratoare, este estimat la peste patru miliarde de euro. Pentru amenajarea de depozite sunt estimate cheltuieli separate, care se ridica la circa cinci miliarde de euro.
Dupa cum spuneam, nota de plata pentru implementarea cerintelor pe linie de mediu se ridica la circa 21 miliarde de dolari, mare parte din aceasta revenind agentilor economici si administratiilor locale. „Dupa momentul aderarii vor intra in functiune acele fonduri structurale care se vor acorda pe baza de programe.
Din experienta celorlalte tari, ne asteptam ca Romania sa beneficieze de fonduri europene in valoare de 7 miliarde de euro. O cifra clara o vom avea anul viitor, cand vom prezenta intreaga strategie de implementare a directivelor”, spune Ion Bazac.    

Factura la gunoi se plateste pana in 2017

· Termen de implementare solicitat: 2017.
· Costurile pentru construirea si intretinerea de depozite de deseuri sunt estimate la 5,1 miliarde euro.
· Construirea de incineratoare la standarde europene costa 3,2 miliarde de euro, cele mai costisitoare fiind cele trei incineratoare pentru deseuri periculoase, care vor trebui construite pana in 2010.
· In privinta ambalajelor, pana in 2010, Romania se angajeaza sa puna la punct un sistem eficient de colectare si reciclare a acestora.

Apele uzate ridica nota de plata totala

· Directivele privind calitatea apei sunt cel mai dificil de pus in practica, indeosebi din cauza costurilor mari pe care le implica: 11,6 miliarde de euro.
· Apa destinata consumului uman va indeplini cerintele calitative europene in 2022. Aceasta perioada este justificata de autoritati de starea precara a statiilor de tratare si mai ales a retelelor de distributie a apei potabile.
· Costuri mari presupune conformarea sectorului industrial la normele europene pentru apele uzate; sunt estimate la peste noua miliarde de euro.

Scadenta a venit deja pentru industria carburantilor

· Producerea de benzina si motorina ecologice costa rafinariile 265 milioane de euro.
· Dotarea depozitelor de combustibili cu filtre pentru controlul emisiilor de gaze necesita investitii
de 1,3 milioane euro/depozit.
· Pentru alinierea la standardele UE, proprietarii de statii de benzina vor cheltui jumatate de milion de euro pentru fiecare statie.
· In lipsa unei tehnologii de regenerare a uleiurilor uzate, eliminarea acestora costa 5,2 milioane USD.

Efortul financiar va trebui impartit Intre firme si autoritati

Numai pentru punerea la punct a unui sistem de colectare si reciclare a acumulatorilor auto pe baza de plumb sunt estimate investitii de 11 milioane de dolari.
Pentru casarea autovehiculelor sunt necesare investitii de 20.000 de dolari pentru fiecare service auto.
Din cele 303 depozite de deseuri urbane inventariate, numai sase indeplinesc standardele UE.
In privinta depozitelor de deseuri industriale, numai o mica parte sunt amenajate astfel incat sa protejeze mediul si sanatatea populatiei, dupa cum se prezinta in Documentul de pozitie.

„Toate cheltuielile legate de indeplinirea directivelor privind apa potabila revin autoritatilor locale, care vor trebui sa urmareasca programele de finantare europene cum ar fi SAPARD”, avertizeaza Ion Bazac.
Pana in 2022 nu vor mai exista ape uzate care sa nu treaca printr-o statie de epurare. Pana acum, in Romania functioneaza numai doua – trei statii la standarde europene.
Pentru dotarea cu aparatura a laboratoarelor care urmaresc calitatea apei, sunt necesare fonduri de peste 100 milioane dolari.

„Noi am estimat costuri de 200 milioane de dolari pentru a atinge standardele Uniunii. Este dificil
sa spunem cum va influenta acest efort financiar pretul produselor, dar daca statul nu se va r
implica, in cinci ani rafinariile romanesti se vor inchide. Nu asteptam bani de la stat, ci r
promovarea unei politici de accizare care sa stimuleze productia de carburanti ecologici. r
De la autoritati mai asteptam demararea unor actiuni care sa reduca evaziunea din acest domeniu”, r
spune Eric Kish, director Petromidia.r
r
Apa „va inghitii” peste 50% din fonduri r
r
Autoritatile romane s-au angajat prin Documentul de pozitie ca toate aceste investitii vor fi finalizate pana in 2022. Cele mai importante investitii vor fi suportate de catre autoritatile locale ori de catre societatile din industria petrolului. Circa sapte miliarde de dolari se asteapta sa parvina prin programele de finantare ale UE.