În ultimii ani piața de autoturisme second-hand a devenit subiectul unor dezbateri privind falsificarea numărului de kilometri parcurși, ascunderea unor informații asupra uzurii sau stării tehnice a mașinilor. Cunoașterea istoricului de accidente al unei mașini, al numărului real de kilometri și alte eventuale defecțiuni avute de-a lungul timpului, sunt informații cheie pentru oricine vrea să cumpere o mașină de ocazie

În prezent, din cauza unor așa-numiți „samsari de mașini”, piața mașinilor de ocazie este lipsită de credibilitate. Pentru reconstrucția încrederii în piața de autovehicule second-hand din România, Registrul Auto Român (RAR), cu ajutorul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) construiește o bază de date cu toate mașinile înmatriculate în România. „Baza de date cu toate mașinile înmatriculate deja in România, care s-au prezentat la ITP începând cu anul 2007, pentru că de atunci sunt procesate informații, va fi folosită pentru a putea furniza doritorilor cazierul mașinii prin sms. O parte dintre informațiile tehnice se regăsesc pe cartea de identitate. Însă, în plus, cumpărătorii vor putea afla și istoricul accidentelor, unde și cu ce piese a fost reparată mașina, dacă a avut daună totală, numărul real de kilometri etc. Ne-am propus ca până la sfârșitul acestui an, cine vrea să cumpere o mașină să poata apela un număr unic de sms asociat RAR, un număr scurt. În câteva secunde vor primi toate datele despre mașina pe care vor să o cumpere”, ne-a declarat George Dincă, directorul general al RAR.

În prezent, specialiștii Registrului Auto Român pregătesc construcția noii platforme. „Costul estimat al acestui serviciu va fi de aproximativ cinci euro. Mai mult, noua carte are un cod QR. Acesta va putea spune dacă mașina are kilometrii reali. Trebuie să fim atenți cum construim această platformă, colegii din ASF și service-urile trebuie să ne furnizeze anumite date. Avem nevoie de acest instrument pentru a crește siguranța în trafic. Odată finalizată această bază de date, nu vor mai exista înșelăciuni cu mașinile second-hand. Nu trebuie să cumpărăm mașini de ocazie dacă nu se poate verifica proprietarul sau actele autoturismului”, a mai explicat George Dincă. În prezent, România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Uniunea Europeană. Conform INS, trei sferuri dintre autoturisme sunt mai vechi de 10 ani.

 

ASF: „Cel mai probabil, vom asista la o scădere a prețului final de tranzacționare”

Ovidiu Wlassopol, prim-vicepreședinte ASF, ne-a explicat că, în limitele furnizării unor informații care se supun reglementărilor de protecție a datelor, va sprijini acest proiect. „Transmitem către RAR informații privind cazierul de daune al autovehiculului. Autoritatea de Supraveghere Financiară va putea pune la dispoziția RAR numărul de daune al unui autovehicul, anii în care au avut loc aceste daune, precum și valoarea fiecarei daune în parte. Realizarea acestui proiect va aduce un beneficiu major tuturor cumpărătorilor de mașini la mâna a doua, în sensul transparentizării cazierului de defecțiuni și accidente ale unui autovehicul ce urmează a fi tranzacționat”, a mai explicat Ovidiu Wlassopol. Mai exact, ASF va facilita accesul în baza de date CEDAM punând la dispoziția solicitanților anumite informații relevante despre un autovehicul, cum ar fi eventuala implicare într-un accident, numărul de accidente în care a fost implicat, anii în care au avut loc acele accidente și costurile de reparație decontate de către asigurator pentru fiecare accident în parte.

„Vom ține cont ca informațiile ce ajung la solicitant să respecte regimul de protecție a datelor. Cel mai probabil, vom asista la o scădere a prețului final de tranzacționare a unui autovehicul la mâna a doua, pentru că acele informații pot constitui un element important în negocierea prețului de vânzare. Suntem constienți de faptul că acest proiect va genera și nemulțumiri. Din această categorie fac parte acei samsari care falsificau informațiile despre mașina vândută și care înselau prin această metodă cumpărătorii”, ne-a mai spus prim-vicepreședinte ASF.

ASSAI: „8 din 10 mașini la mâna a doua au kilometrajul falsificat”

Reprezentanții service-urilor spun că atunci când nu exista reguli clare, sancțiuni și modalități ușoare de acces la informații, cumpărătorii se pot baza doar pe buna credință a vânzătorului și în cele mai multe cazuri, greșesc făcând asta. „Estimăm faptul că 8 din 10 mașini la mâna a doua tranzacționate au kilometrajul falsificat, iar aceste informații false pot fi în majoritatea cazurilor depistate. Am întâlnit suficiente situații în care cumpărători de bună credință vin în service în urma unui accident, cu mașinile cumpărate de la diverși samsari și cu această ocazie afla și ei că acele mașini au fost implicate în trecut în accidente grave”, a mai explicat declarat Dan Barbu, președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI). Acesta a dat ca exemplu samsarii auto care „uită” să monteze piesele scumpe, repere destinate să protejeze pasagerii în cazul unui accident. „Pentru o mașină implicată într-un accident grav, în urma căruia au fost declanșate airbagurile, samsarii au cumparat o planșă de bord, dar nu au mai montat sistemul airbag. Este adevărat, un sistem complet de airbag depășea 2.500 de euro la acea mașină. Acei bani au constituit o parte din profitul vânzătorului, care, în mod absolut iresponsabil, a pus în pericol viața cumpărătorului de bună credință”, a conchis oficialul ASSAI.

(Articol publicat în ediţia de luni, 3 septembrie 2018, a revistei Capital. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)