Curcanii publicitatii s-au infoiat la Ad’Or

Agentiile de publicitate sunt intr-o concurenta stransa pentru castigarea de noi clienti, se infoaie si pufaie precum curcanii atunci cand este vorba de propria imagine. La Ad’Or, puteau fi mai multi curcani pe scena... Editia de anul acesta a festivalului de creatie publicitara Ad’Or a avut o imagine atat de proasta, incat ma gandesc daca nu a devenit aproape o rusine sa te mai lauzi ca ai trecut pe acolo, dar sa mai si spui ca ai castigat! Ca o consecinta poate a ne



Agentiile de publicitate sunt intr-o concurenta stransa pentru castigarea de noi clienti, se infoaie si pufaie precum curcanii atunci cand este vorba de propria imagine. La Ad’Or, puteau fi mai multi curcani pe scena…

Editia de anul acesta a festivalului de creatie publicitara Ad’Or a avut o imagine atat de proasta, incat ma gandesc daca nu a devenit aproape o rusine sa te mai lauzi ca ai trecut pe acolo, dar sa mai si spui ca ai castigat!


Ca o consecinta poate a nereusitelor din ultimii ani si o incercare de a salva ce se mai poate salva, Adrian Dura, presedintele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania, a declarat in mai multe randuri, atat la conferinta de presa, cat si in seara de gala din 20 mai, cu tristete, ca este ultima editie in care industria de publicitate se mai implica direct in organizarea festivalului. stafeta organizarii a fost predata, in franciza, departamentului de evenimente al companiei Bussines Media Group.


Oricine intra pe usa industriei de publicitate din Romania pentru prima data se loveste in acelasi timp de doua lucruri mult prea proeminente: pragul de sus si pragul de jos. Pragul de sus este mandria egocentrica a agentiilor, ele sunt buricul pamantului, iar pragul de jos este secretul bine pazit. Doua buze groase strident fardate care strica fata lumii publicitatii de la noi. In loc sa demonstreze in egala masura creativitate si eficienta, originalitate si inovatie, sa puna accentul pe bilanturi ce demonstreaza ca duc campanii care vand produsele clientilor, agentiile au pus mai multa patima decat se cuvenea pe seama unor premii cum sunt cele de la Ad’Or.


Nimic de reprosat, in principiu, numai ca Ad’Or are calcaiul lui Ahile mare, mare de tot. Editiile precedente au fost pline de “fantome”, reclame facute special pentru festival, fapt care a contribuit la degradarea rapida a credibilitatii festivalului.


Reprosul ca unii sau altii folosesc campanii fantoma pentru a obtine un avantaj strategic este, desigur, discutabil.


Numai ca “pacatul originar” a fost confirmat si la Ad’Or 2006: premiul pentru cel mai bun spot TV si cel mai bun spot in categoria electronice si electrocasnice a fost castigat de Leo Burnett & Target, cu clipul Batman, care a rulat timp de numai 48 de ore, cu doar 21 de difuzari, pe MTV Romania, in luna septembrie 2005, fara a avea practic o functionalitate in cadrul unei campanii. Este la mintea curcanului ca spotul Batman pentru televizorul Teletech, din gama celor ieftine, nu se adreseaza publicului MTV. Daca nu ar fi existat aceasta “fantoma”, GMP ar fi fost, probabil, castigatorul editiei de anul acesta.


A fost un festivalul auster, cu un buget mic – in jur de 100.000 de euro – si care a adus o stare de nemultumire, dar si sperante ca la anul va fi mai bine. A fost o jurizare dura – nu au fost acordate mai multe premii, pentru campania anului si la categorii cu lucrari inscrise, a fost o jurizare uneori ciudata – pentru ca unele realizari au fost in mod neasteptat apreciate (spotul tv “Vaca” pentru Bergenbier).


Sa speram ca, la viitoarea editie, orgoliile vor lovi cat mai putini curcani din ograda publicitatii.

Primele trei agentii la Ad’Or

Leo Burnett, declarata agentia anului, a castigat premiile pentru cel mai bun spot tv cu “Batman” (Altex), cel mai bun spot tv pentru bauturi alcoolice, cu “Prietenii stiu de ce – Vaca” (Bergenbier), cel mai bun spot tv pentru electronice si electrocasnice, cu “Batman”, cel mai bun print pentru bauturi nealcoolice, cu “Energie Naturala – Stabilopozii” (Prigat), si sales promotions, cu “Turcul” (Prigat).

GMP a castigat premiile cel mai bun print pentru produse si servicii financiare, cu “Caragiale, Eminescu, Enescu” (Posta Romana), cel mai bun print pentru divertisment, cu “Exces” (EFFIE), cel mai bun print pentru produse cosmetice si farmaceutice, cu “Wedding” (Paxeladine), cel mai bun print pentru vanzari si distributie, cu “The thief” (Romguard), si pentru ilustratie, cu “Caragiale,
Eminescu, Enescu” (Posta Romana).

Graffiti BBDO a castigat cel mai bun ad de presa si cea mai buna campanie de printuri, cu campania pentru Magic FM, cel mai bun print pentru autovehicule si accesorii auto, cu “Logan – ABS”, cel mai bun print pentru produse alimentare, cu “Recycle” (Wrigley), si la categoria altele, cu calendarul Dacia Logan.