Peste 800 de amenzi aplicate de la implementarea sistemului e-Sigur
De la începutul anului, peste 800 de sancțiuni au fost aplicate prin intermediul sistemului e-Sigur, iar numeroase permise auto au fost suspendate pentru încălcarea Codului Rutier.
Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), a explicat că acest sistem modernizat contribuie semnificativ la monitorizarea traficului și la reducerea riscului rutier.
Valorile amenzilor și sancțiunile pentru depășirea vitezei
Potrivit legislației din 2025, amenzile pentru încălcarea regulilor de circulație sunt stabilite în funcție de clasa de sancțiuni:
- Clasa I (2 – 3 puncte de amendă): între 405 lei și 607,5 lei
- Clasa a II-a (4 – 5 puncte de amendă): între 810 lei și 1.012,5 lei
- Clasa a III-a (6 – 8 puncte de amendă): între 1.215 lei și 1.620 lei
- Clasa a IV-a (9 – 20 puncte de amendă): între 1.822,5 lei și 4.050 lei
- Clasa a V-a (21 – 100 puncte de amendă) – aplicabilă doar persoanelor juridice: între 4.252,5 lei și 20.250 lei
În cazul depășirii vitezei legale, sancțiunile variază astfel:
- 10-20 km/h peste limită – 2-3 puncte de amendă + 2 puncte penalizare
- 21-30 km/h – 4-5 puncte de amendă + 3 puncte penalizare
- 31-40 km/h – 6-8 puncte de amendă + 4 puncte penalizare
- 41-50 km/h – 9-20 puncte de amendă + 6 puncte penalizare
- Peste 50 km/h – 9-20 puncte de amendă + suspendarea permisului pentru 90 de zile
- Peste 70 km/h – 9-20 puncte de amendă + suspendarea permisului pentru 120 de zile
Bogdan Ghebaur a explicat că amenzile sunt transmise la domiciliul conducătorilor auto, aceștia având opțiunea de a le contesta sau de a le plăti. Până în prezent, nicio amendă dintre cele 800 aplicate nu a fost contestată.
„În primele 15 zile, contravenienții pot achita doar jumătate din minimul amenzii. Plata se poate efectua la Direcția de Taxe și Impozite Locale sau online, pe platforma Ghișeul.ro”, a precizat reprezentantul IGPR, potrivit Adevărul.
În cazul în care șoferii doresc să conteste amenda, aceștia au tot 15 zile pentru a depune o plângere la judecătoria de domiciliu sau la cea de pe raza localității unde a fost aplicată sancțiunea.

Cum funcționează sistemul e-Sigur?
Sistemul e-Sigur a devenit operațional pe 1 ianuarie 2025 pe trei tronsoane rutiere: A1, A2 și DN2 Vrancea. Începând cu 1 martie 2025, acesta funcționează la nivel național și este implementat pe toate sectoarele de drum unde este necesară monitorizarea traficului.
În prezent, 700 de radare inteligente mobile, montate pe trepied, sunt utilizate pentru înregistrarea abaterilor rutiere. Acestea sunt amplasate în zone cu risc ridicat de accidente, iar datele colectate sunt analizate ulterior de structurile Poliției Rutiere. După identificarea conducătorului auto, procesul-verbal este transmis direct la domiciliu, fără a fi necesară oprirea în trafic.
Dispozitivele utilizate sunt radare TruCAM II, montate în afara părții carosabile, în locuri vizibile. Acestea funcționează cu un sistem de colectare automată a datelor și sunt capabile să furnizeze imagini de înaltă calitate care permit identificarea vehiculului și a șoferului.
400 de radare fixe vor fi montate în 2026
Pe lângă sistemul mobil actual, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că va instala 400 de radare fixe pentru monitorizarea traficului. Acestea vor deveni operaționale în 2026, conform declarațiilor purtătorului de cuvânt al CNAIR, Alex Șerbănescu.
„Anul acesta, după semnarea contractului, va începe montarea radarelor fixe. Iar de anul viitor acestea vor fi complet funcționale. Între timp, rămân în uz radarele mobile deja existente”, a precizat Șerbănescu.
Sistemul de monitorizare presupune utilizarea unei rețele complexe de camere video și radare, care vor permite identificarea mai precisă a abaterilor rutiere și a șoferilor vinovați. CNAIR are obligația de a informa publicul cu privire la amplasarea acestora, prin intermediul site-ului oficial.