1. BNR nu a autorizat niciodata infiintarea CEC - Valori Mobiliare. De altfel, nici o lege nu i-a conferit Bancii Nationale prerogativa de a da astfel de autorizari. In aceasta privinta CNVM are un drept exclusiv.2. Autorizarea CEC de catre BNR nu a constituit si un certificat de legalitate sau de oportunitate dat tranzactiilor efectuate inaintea autorizarii. si nici nu a presupus efectuarea unei verificari asupra tuturor operatiunilor facute de CEC. Ar fi fost si imposibil, avand in vedere ca C
1. BNR nu a autorizat niciodata infiintarea CEC – Valori Mobiliare. De altfel, nici o lege nu i-a conferit Bancii Nationale prerogativa de a da astfel de autorizari. In aceasta privinta CNVM are un drept
exclusiv.
2. Autorizarea CEC de catre BNR nu a constituit si un certificat de legalitate sau de oportunitate dat tranzactiilor efectuate inaintea autorizarii. si nici nu a presupus efectuarea unei verificari asupra tuturor operatiunilor facute de CEC. Ar fi fost si imposibil, avand in vedere ca CEC este o institutie seculara si ca a efectuat, probabil, miliarde de tranzactii.
3. CEC cumparase actiuni de la Sov Invest, in valoare de 8 miliarde lei, la 21 iunie 1999, cand nu primise inca autorizatia de a functiona ca banca. Legea nr.101/1998, articolul 26, prevede ca Banca Nationala a Romaniei „raspunde (numai si numai – n.n.) de supravegherea prudentiala a bancilor
pe care le-a autorizat sa functioneze in Romania…” Prin urmare, BNR nu are nici o legatura cu acest plasament. Banca Nationala a Romaniei nu are atributii de control preventiv nici in bancile autorizate. si nici nu se poate substitui deciziilor luate de conducerile bancilor.
4. Autorizarea CEC ca banca nu a presupus efectuarea unei verificari asupra participatiilor CEC la capitalul social al altor societatii, efectuate pana la data autorizarii.
5. Presedintele CEC a semnat acest contractul de fidejusiune-cautinue in secret, fara sa instiinteze Consiliul de Administratie si fara sa-l inregistreze in contabilitate. Prin urmare, nici BNR si nici ceilalti conducatori ai CEC nu au stiut nimic de existenta lui. Departe de a fi acceptat tacit prevederile contractului, BNR a avut o pozitie activa: a) Directia de Supraveghere a BNR a ajuns la acest contract prin verificari corelate; b) apoi a informat organele specializate ale statului ca legea a fost incalcata.
6. In anul 1999, Banca Nationala nu a efectuat nici un control la CEC. De altfel, i-ar fi fost imposibil, intrucat autorizarea CEC ca banca a fost definitivata abia in septembrie 1999.
7. Modificarea Statutului CEC era de competenta Consiliului de Administratie al CEC si a Guvernului Romaniei. Banca Nationala a Romaniei a solicitat CEC sa intreprinda masurile necesare pentru modificarea prevederilor statutare referitoare la obiectul de activitate, in sensul corelarii acestora
cu dispozitiile noii legi ce reglementa activitatea CEC.
Calin Muntean: „Ma intereseaza de unde pot lua informatii despre modul in care trebuie scrise proiectele propuse pentru finantare?
Exista carti publicate sau site-uri cu informatii
de acest gen?”
De regula, fiecare program de finantare
are criteriile sale, iar proiectele trebuie scrise
respectand acele criterii specifice. De aceea, programele pun la dispozitia solicitantilor un „ghid alsolicitantului”, care se gaseste la sediul sau pe site-ul fiecarei institutii.