Evoluția numărului de comenzi este un barometrul ce contorizează bunăstarea, spun reprezentanții firmelor de curierat. Iar dacă privim evoluția pieței de curierat, putem observa că românii au avut un trai mai bun în 2015, față de 2014. Anul trecut, piața a atins o valoare de 350-360 de milioane de euro, în creștere cu 10-15% față de 2014. Această tendință este de așteptat să se păstreze și  pentru 2016, având în vedere că segmentul serviciilor de curierat nu a ajuns la maturitate.

Colete mai multe, profituri mai mari

Cele mai mari zece companii cu activități poștale și de curierat au înregistrat împreună afaceri în valoare de 1,6 miliarde de lei și un profit total de 152 de milioane de lei. Iar aici nu am luat în calcul Compania Națională Poșta Română, care are afaceri de 1 miliard de lei, deoarece aceasta obține venituri și din alte activități decât cele poștale sau de curier. Pe de altă parte, compania nu a adus profit pentru statul român, ci a livrat pierderi de 33 de milioane de lei.

Cea mai profitabilă afacere din sector este FAN Courier, liderul industriei de peste zece ani. Compania, cu o cotă de piață de aproximativ 25%, a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri de aproape 400 de milioane de lei, în creștere cu 20% față de 2014, iar profitul a crescut față de 2014 cu 21%, ajungând la 74 de milioane de lei. Cu toată infrastructura deficitară din România, rezultatele de excepție pot fi explicate prin investițiile continue făcute în flota auto. „Suntem conștienți de deficiențele sectorului rutier încă de la lansarea businessului nostru și de asemenea știm că nu este o chestiune pe care o putem influența noi. În consecință, trebuie să ne adaptăm și asta facem. Investim an de an în reînnoirea și modernizarea flotei“, explică Roxana Magopeț, directorul de marketing al FAN Courier, de ce afacerea deținută de frații Adrian și Neculai Mihai împreună cu Felix Pătrășcanu merge ca pe roate.
O creștere spectaculoasă a în­re­gistrat-o Urgent Cargus, care a obținut în 2015 afaceri de 311 milioane de lei, aproape duble față de 2014. În ceea ce privește profitul, acesta a ajuns de la 6 milioane de lei acum doi ani la 16 milioane de lei în 2015. Compania, consolidată prin cea mai mare fuziune de pe piața de profil și deținută de fondul de investiții Abris Capital Partners, a ajuns în prezent la 1.205 de angajați.
În 2015, DHL, unul dintre giganții mondiali, a marcat o crește de de 7% pe piața românească. Astfel, compania pentru care lucrează 422 de angajați a înregistrat afaceri de 244 de milioane de lei.

O piață în mișcare

În 2015, businessul de curierat din România a trecut printr-o serie de transformări. Jucătorii tradiționali s-au văzut obligați să-și regândească segmente întregi din strategiile de dezvoltare pentru a face față unor servicii inovative, oferite de companiile mai noi pe piață. Astfel, la nivelul sectorului s-a simțit un suflu nou adus de micile firme nișate. Curieratul pe bicicletă este unul dintre cele mai concludente exemple, fiind un serviciu care funcționează foarte bine în aglomerările urbane. Acesta a prins și în România, dar potențialul lui de creștere este limitat de caracterul sezonier pe care îl are în țara noastră.

În acest context dinamic, fuziunile și achizițiile din piață nu au darul de a mira pe nimeni. Astfel, pentru 2016, susțin analiștii, putem asista la noi mișcări pe piață, dar nu neapărat la nivelul celei din octombrie 2014, când acționarii Cargus International și Urgent Curier au aprobat fuziunea, proces în urma căruia compania a devenit al doilea jucător pe piața serviciilor de curierat în 2015. Bineînțeles, asta în cazul în care statul nu pregătește o surpriză și scoate la privatizare Poșta Română. Cert este că orice investiție în domeniu se poate dovedi extrem de profitabilă. Deja explozia segmentului e-commerce a generat o schimbare profundă în piață, iar acest fenomen nu mai este vizibil doar în perioadele de discount sau de sărbători, ca în urmă cu zece ani.