2012 va însemna un an de consolidare pentru piața locală de curierat, o ușoară creștere fiind posibilă datorită evoluției comerțului electronic, spun principalii jucători din acest domeniu.
După ce în 2011 cele mai multe companii de curierat au făcut investiții majore în flota de mașini, anul acesta investițiile se vor mai tempera mai ales din cauza lipsei de predicitibilitate economică.
”Acest lucru ne afectează pentru că ne limitează propriile proiecţii de business la perioade scurte de timp. Practic, în condiţiile unei instabilităţi legislative şi financiare, este imposibil să faci un business-plan viabil pe termen mediu şi lung”, spun reprezentanții FAN Courier. Opinie susținută și de Alin Gherman, director comercial DPD România. ”Dacă ne limităm la a indica o singură lacună a legislativului, atunci am numi și sistemul fiscal din România, care a trecut prin modificări multiple în ultima perioadă”, subliniază el.
Chiar și așa, anul acesta comerțul electronic va influența pozitiv piața de curierat, la fel cum s-a întâmplat și anul trecut. De exemplu, în 2011 multe dintre companiile de curierat și de transporturi și-au înnoit flotele, ceea ce a determinat creșterea pieței de vehicule comerciale. ”Putem corela această creștere cu evoluția pozitivă a comerțului electronic în detrimentul comerțului clasic. Comerțul online a influențat nu numai piețele cu care interacționează, ci și obiceiul de consum al românilor”, explică Alin Gherman.
Ca o paranteză: în prezent, comerțul online nu reprezintă decât 2% din totalul retailului românesc, estimat la 35 de miliarde de euro. Piața, susțin cei mai importanți jucători, va crește exponențial, urmând să ajungă la un miliard de euro.
”Semnalele din ultimele luni ne fac să luăm în calcul o creştere uşoară”, spun și reprezentanții FAN Courier. Pe de altă parte, aceștia susțin că piața vehiculelor comerciale a crescut și datorită exportului, pentru că cererile crescute de transport colete către destinații externe implică și un parc auto mai mare. Cu mențiunea că în 2011 FAN Courier a achiziţionat mai multe camioane MAN şi autoturisme VW. De altfel, creșterea volumului de transport în 2011 a determinat UPS să cumpere, în România, căteva vehicule noi pentru livrări, pentru a înlocui modelele mai vechi din flotă. ”Este vorba de vehicule Volkswagen T5. Acum avem flota necesară pentru a deservi clienţii noştri în 2012, inclusiv vehicule noi. Nu avem planuri pentru achiziţionarea de alte vehicule”, explică Iulia Gabriela Nartea, Country Manager UPS România.
La momentul actual, din volumul firmelor de curierat prezente la nivel local, comerțul electronic înseamnă, în medie, un procentaj de aproape 10%, adică circa 22 mil. euro, dintr-o piață locală de curierat estimată la 220-230 mil. euro.