Peștera Chauvet din Ardèche (Franța) este locul care găzduiește cele mai vechi forme ale artei umane. Descoperită în 1994, a revoluționat modul în care înțelegem creativitatea umană. Prin picturile ei, care descriu animale preistorice și oameni, peștera Chauvet a fost supranumită „Capela Sixtină preistorică” și a primit statutul de patrimoniu mondial UNESCO în 2014.
Peștera a fost închisă publicului încă din 1994, pentru a conserva operele de artă fragile, care au supraviețuit timp de 36.000 de ani. Începând din această săptămână, oricine poate vizita digital peștera Chauvet și operele sale de artă preistorică, pe platforma Google Arts & Culture, în cadrul unui proiectului „Chauvet: Meet Our Ancestors”, realizat în parteneriat cu “Syndicat Mixte de la Grotte Chauvet”.
Ce oferă proiectul „Chauvet: Meet Our Ancestors”:
- 54 de expoziții, cu 350 de piese de artă digitalizate
- Expoziții online pe teme conexe, care caută răspunsuri la întrebări precum „De ce desena omul preistoric în peșteri” și „Cine era omul de Cro-Magnon?”. Acestea și altele ilustrează de ce și cum Chauvet găzduiește una dintre primele capodopere ale umanității și oferă detalii despre viața din urmă cu 36.000 de ani
- Tehnologia permite un nou mod interactiv de a explora și experimenta peștera și frescele ei:
- 6 modele 3D ale picturilor rupestre, inclusiv spectaculoasa frescă cu cai sau craniul de urs lăsat în peșteră în urmă cu 36.000 de ani de locuitorii ei
- O expoziție de tip realitate augmentată a picturilor rupestre (disponibilă din aplicația Google Arts & Culture)
- O aplicație de realitate virtuală (disponibilă în Steam VR) care te ”transportă” în peștera Chauvet
- O integrare a realității augmentate cu Google Search, ce permite tuturor care caută peștera să o exploreze în acest fel
Dată fiind natura fragilă a picturilor rupestre, datele din peștera Chauvet au fost colectate prin scanare cu laser și fotogrammetrie, începând cu 2006. Fotogrammetria este o tehnologie care realizează modele tridimensionale plecând de la fotografii bidimensionale. Împreună cu inginerii de la Google Arts & Culture, toate aceste date au fost integrate pentru a realiza modele de realitate augmentată și realitate virtuală.