Cursă nebună pentru transport de gaz pe la Kulata – Sidirokastro
Licitația operatorului de stat de gaze Bulgartransgaz pentru capacitatea lunară a acestui punct, care este de 60.000 MWh pe zi, ori 6000 de metri cubi, a provocat, la data de 16 mai (luni), cereri pentru 140 la sută din capacitatea de transport în iunie. Acest lucru impune desfășurarea, o zi mai târziu, a licitației pentru capacitate cu o primă de 20 la sută peste prețul anunțat inițial de Bulgartransgaz pentru transportul prin punct. Aproximativ 57.000 MWh de gaze naturale au fost deja convenite marți, au rămas pe liber doar 3.000 MWh, potrivit datelor participanților la licitație.
Nu este clar dacă în afară de furnizorul de stat de gaze Bulgargaz există și alte companii care și-au rezervat oportunitatea de a transporta gaze prin Kulata – Sidirokastro. Bulgargaz are nevoie de capacitate, pentru a importa cantitățile de gaz azer care ar trebui, în principiu, să intre în țară prin racordul de gaz încă neterminat Komotini-Stara Zagora. Pentru luna următoare, acestea rămân în volum redus. Capacitățile mari, dar cu prețuri mai apropiate de piață, nu tarifele contractate mai ieftin, ar trebui să înceapă să vină de la 1 iulie. Separat, se așteaptă ca la Kulata – Sidirokastro să ajungă și cantitățile de gaz lichefiat american convenite pentru luna iunie, despre care, în urmă cu câteva zile, prim-ministrul Kiril Petkov a declarat că deja sunt pe drum cu cele două petroliere către Bulgaria.
Potrivit spuselor sale, aceste cantități vor fi livrate la terminale de regazificare a gazelor lichefiate în Grecia sau Turcia. Surse guvernamentale au declarat pentru Mediapool săptămâna trecută că la terminalul Revythousa din Grecia vor veni livrările alternative. Totuși, pentru a intra pe acolo, Bulgargaz trebuie să cumpere capacitate de descărcare deja rezervată de alți comercianți. De aceea, potrivit altor surse, posibilitatea importului prin terminalele turcești de LNG nu a fost încă exclusă, nu se precizează în mod explicit unde vor ajunge petrolierele pentru a evita blocarea capacității de intrare a jucătorilor concurenți, dintre care mulți încearcă să pătrundă sau să-și consolideze pozițiile pe piața bulgară după retragerea Gazprom de pe aceasta, scrie Mediapool.
Guvernul încearcă să evite ca Bulgargaz să cumpere capacitate pentru terminalul Revythousa
În afară de asta, potrivit unor persoane familiarizate cu problema, guvernul încearcă să evite ca Bulgargaz să cumpere capacitate pentru terminalul Revythousa de la compania MET Energy, unde a lucrat șeful Bulgargaz, Ludmir Ioțov, înainte de numire. În ultimele săptămâni, compania de stat a fost supusă unor atacuri puternice din partea foștilor guvernanți de la GERB, că MET este dintre companiile care au furnizat aprovizionări alternative expres pentru luna mai. Jucătorii de pe piață au explicat pentru Mediapool că piața regională este în prezent „inundată” cu gaz lichefiat, care este oferit la prețuri spot mai mici decât cele ale gazoductului rusesc, iar aceasta este o șansă pentru Bulgargaz de a avea tranzacții foarte bune.
Potrivit companiei, însă, este crucial ca legătura Komotini-Stara Zagora să fie, în sfârșit, finalizată până în octombrie, când începe un nou an pentru gaz și consumul în țară crește semnificativ. Aceasta va adăuga o capacitate de 3 miliarde de metri cubi punctelor de intrare pentru importurile de gaze naturale în țară. În afară de faptul că, în cele din urmă, prin acest interconector vor putea intra toate cantitățile mai ieftine de gaz azer convenite, care sunt de 1 miliard de metri cubi pe an, se va adăuga oportunitatea de import sau tranzit către România și Ungaria a încă 1,5 miliarde de metri cubi.
Acest lucru va permite să apară și alte oferte spot pentru Bulgargaz, care vor fi la prețuri și mai mici decât cele ale gazului american negociat în prezent și livrările preconizate pe termen lung, care vor fi asigurate de firma americană Cheniere Energy. Totuși, toate acestea nu înseamnă că Bulgargaz nu datorează publicului informații despre contractele, cantitățile și prețurile la care va asigura gaze naturale – indiferent dacă este vorba de livrări pe termen scurt sau pe termen lung.