Cursurile de hobby, afaceri născute din timp liber

Nevoia oamenilor de a se destinde după o zi plină la serviciu le dă de muncă unor întreprinzători care au dezvoltat o nişă promițătoare.

Nu toți oamenii din furnicarul de la ora 18:00 merg acasă după serviciu. O bună parte merg să joace teatru, să picteze vase sau să facă prăjituri. Orientarea lor către un stil de viață mai divers a dus la apariția unui nou segment de piață: atelierele de recreație pentru adulți.

În ultimii cinci ani, au apărut în toată țară peste 200 de firme care organizează astfel de activități. Unele sunt de sine stătătoare, altele au în spate afaceri mai puternice, care le susțin. Cele mai multe au evoluat însă la stadiul de afaceri mature, după ce la început au fost doar un mod de a testa piața. La cursurile de hobby vin mai ales angajați cu vârste cuprinse între 25 și 45 de ani, care  au venituri medii spre mari. Dorina Gurtea este director adjunct la o firmă de producție software din București. După ce pleacă de la serviciu, merge să picteze vase, la un atelier de recreație pentru adulți. Este al doilea astfel de curs de hobby pe care îl urmează, după ce anul trecut a învățat să danseze. „Este o investiție pentru suflet. Activitățile acestea mă reîncarcă cu energie după o zi stresantă la muncă“, mărturisește ea. Atelier Recreativ este doar una dintre afacerile născute datorită oamenilor precum Dorina, care au ales să cheltuiască pentru relaxare. „Cei mai mulți clienti sunt antreprenori sau angajați ai unor corporații, dar pot varia, în funcție de tematica atelierului, de la tinerii liceeni sau studenți de la cursurile de machiaj sau fotografie până la doamnele aflate la pensie, de la atelierul de praline“, spune Simona Barabas, directoarea Atelierului Recreativ. Firma mai organizează ateliere de dicție, vinuri, sushi, fotografie și branding personal.

La cursurile de actorie organizate de Q-Feel vin oameni care vor să își exploreze capacitatea de comunicare, mai ales din domeniile economic și IT. „Vin din cauza jobului strict, văd în asta o evadare“, spune Doina Ionescu, directorul Q-Feel. Flowers-Garden orga­ni­zează, din iunie anul trecut, ateliere de design floral. „Profesiile lor sunt  diferite: contabili, avocați, stiliști, medici, jurnaliști“, spune Ştefan Dițu, proprietarul afacerii.

„Este foarte interesant că, într-o lume din ce în ce mai capitalistă, oamenii își doresc să facă ceva util cu puținul timp liber rămas la dispoziție“, spune Anca Pleșca, directorul Fiorarte, care organizează ateliere de gastronomie, pictură și ceramică. Unii sunt gata să își sacrifice weekendul pentru a învăța să gătească. Recent, Société Gourmet a lansat atelierul de făcut praline, o vânătoare de trufe și un curs de gătit cu trufe în Transilvania, care, „deși cu prețuri mai mari, și-a găsit rapid doritori“, spune Raluca Ichim, director la Société Gourmet.

Segmentul corporate, client fidel

Pentru Life after work, ofertele pentru companii reprezintă afacerea de bază. Printre companiile cu care a lucrat se numără Libra Bank, JTI, Ericsson și Adobe. În 2012, proprietara atelierului de muzică Rock School se gândește să extindă afacerea și în alte orașe. „Companiile au prins repede gustul experiențelor gourmet și au fost foarte receptive, iar multe dintre ele au adus la cursuri departamente diferite“, spune directoarea Société Gourmet. Printre clienții firmei se numără Unilever, L’Oreal, OMV, Vodafone sau Petrom. În 2011, compania a trecut pe profit. „Suntem încă în faza de investiție, ne apropiem cu pași repezi de amortizare“, spune directoarea ­Fiorarte, care deocamdată se bazează pe businessul principal, o florărie.

Nu uităm că piața atelierelor recreative este la început, astfel că așteptările noastre sunt decente, raportate la dimensiunile tipului nostru de business.
Dana Rotaruș, director Société Gourmet