Cursurile de perfectionare nu fidelizeaza angajatii

Prin sondajul efectuat in septembrie 2002, Axa Consulting a urmarit obtinerea unui esantion reprezentativ dupa forma de proprietate dominanta si provenienta capitalului, domeniul de activitate, dimensiunea agentului economic si numarul de angajati. Chiar daca in structura esantionului firmele particulare au detinut o pondere mai mare (61%), raspunsurile au aratat ca nu exista diferente semnificative ale comportamentului si preferintelor managerilor cu privire la formarea continua a angajatilor.

Prin sondajul efectuat in septembrie 2002, Axa Consulting a urmarit obtinerea unui esantion reprezentativ dupa forma de proprietate dominanta si provenienta capitalului, domeniul de activitate, dimensiunea agentului economic si numarul de angajati. Chiar daca in structura esantionului firmele particulare au detinut o pondere mai mare (61%), raspunsurile au aratat ca nu exista diferente semnificative ale comportamentului si preferintelor managerilor cu privire la formarea continua a angajatilor. Nationalitatea capitalului agentilor economici studiati s-a dovedit a fi, in schimb, in favoarea celui romanesc: 53% din respondenti au fost firme cu capital romanesc, 25% strain si 22% cu capital mixt. Cat priveste distributia firmelor dupa numarul de angajati, studiul arata ca majoritatea a fost reprezentata de firme mici si mijlocii. Chestionarul aplicat de firma de consultanta a cuprins o serie de intrebari factuale ce au avut drept scop identificarea comportamentului consumatorului de servicii de formare a angajatilor, tipul serviciilor prestate pe piata si domeniile cele mai cautate in prezent. Prin intermediul intrebarilor adresate, specialistii de la Axa Consulting au incercat sa afle ce s-a realizat in intreprinderile din Romania in privinta formarii continue a angajatilor. Raspunsurile sunt mai mult decat imbucuratoare: 84% din totalul agentilor economici intervievati au declarat ca au experienta in formarea profesionala a angajatilor. Majoritatea a organizat sesiuni de instruire a angajatilor, ceea ce arata deschiderea managerilor pentru formarea permanenta a salariatilor. Doar 14% din firme au declarat ca angajatii lor nu au fost cuprinsi pana in prezent intr-o forma de instruire nonformala. Tipul dominant al cursurilor organizate, dupa nivelul de instruire, a fost constituit din cursuri de perfectionare la nivel superior: doar 41% din respondenti au oferit angajatilor cursuri de baza (initiere), 67% au asigurat dezvoltarea (perfectionarea) personalului, iar un sfert au oferit ambele tipuri de instruire.
Din analiza structurii raspunsurilor rezulta o preocupare pentru formarea nu doar a personalului de birou, ci si a personalului muncitor, neexistand la nivelul esantionului discriminare intre functiile ocupate de angajati in ceea ce priveste posibilitatea oferita pentru perfectionare fiecarei categorii:

· Muncitori (personal de executie):    32%
· Personal administratie:    58%
· Manageri:    46%

Opiniile managerilor cu privire la forma de instruire preferata, organizata in cadrul firmei, cu experti externi firmei, sau la sediul firmelor de specialitate apar distribuite aproape egal intre cele doua variante: 62% din manageri afirma ca ar dori ca instruirea sa se desfasoare la sediul angajatorului, acesta dispunand de facilitati de prezentare si instruire, situatie preferata de firmele cu capital strain, in special, in timp ce 72% afirma ca agreeaza forma de instruire la firmele specializate de resurse umane, de la sediul formatorului. Doar 30% din manageri nu sunt de acord cu angajarea serviciilor agentilor economici specializati in perfectionarea personalului. Dar, nu acesta este aspectul cel mai important, ci numarul angajatilor instruiti. Doar 12 agenti economici, din cei 394 chestionati au asigurat pregatirea intr-o proportie semnificativa (peste 80%). Majoritatea directorilor au facut o selectie riguroasa a celor care au urmat un program sau altul de instruire si perfectionare: 126 de agenti economici au instruit 20% din totalul angajatilor, iar alti 172 au cuprins in sistemul de pregatire intre 20% si 40% din angajati. Un calcul simplu arata ca cei mai multi agenti economici au „scolit”, pana in prezent, un sfert din personal (25,6%).

Ierarhia celor mai cautate domenii de instruire detaseaza net domeniul economic de cele de specialitate, specifice fiecarui agent economic in parte. Dintre subdomeniile cursurilor economice preferate de angajatori dominante raman in continuare programele de management, urmate de cursuri de marketing si studiul pietei, cat si cele de relatii cu clientii. Spre deosebire de anii 95, cand ponderea cursurilor inclina in favoarea celor de initiere in utilizarea PC-ului si in tehnologia informatiei, acum doar 10% din intreprinderi mai sunt interesate sa puna la dispozitia oamenilor astfel de programe. Ceea ce dovedeste ca tot mai multi angajati au dobandit abilitatile necesare pentru a face fata cerintelor de lucru intr-un sector deja denumit al informaticii. Intre metodele de instruire, managerii situeaza pe primul loc simularea, cu varianta sa jocul, urmate foarte aproape de discutiile interactive. Preferintele difera foarte mult de educatia formala ce se bazeaza pe metoda cea mai ineficienta de comunicare a cunostintelor, in opinia managerilor de resurse umane, si anume prelegerea.

Intreprinzatorii invata si ei din greselile trecutului

Studiul arata ca angajatorii au inceput sa manifeste tot mai mult interes pentru sustinerea financiara a tinerilor care vor sa-si completeze studiile. Chiar daca numarul lor nu este foarte mare (33%), preocuparea este laudabila, deoarece alocatiile pentru aceste studii fac parte din costurile cu forta de munca, constituind cresteri de salariu si fiind impozitate ca atare. Aceste sume nu sunt cuprinse in categoria de cheltuieli (a se citi „investitii”) cu instruirea si perfectionarea. Scopul acestei intrebari a fost identificarea disponibilitatii firmelor pentru a plati studiile formale, recunoscute oficial de catre autoritatile din domeniul educatiei, deoarece acest tip de educatie s-a dovedit a fi mult mai mult consumatoare de resurse, in principal in termeni de timp si bani, in secundar, fata de educarea nonformala realizata direct de agentul economic sau prin intermediul agentilor specializati in instruirea si specializarea personalului. 70% din totalul firmelor ce platesc pentru studiile formale ale angajatilor au facut precizarea ca suporta costurile pentru studiile postuniversitare, fata de 10% pentru studiile universitare.

Includerea cheltuielilor cu formarea continua a angajatilor in bugetul de venituri si cheltuieli al agentului economic a fost consemnata la 75% dintre agentii economici chestionati. Majoritatea managerilor (89%) apreciaza ca politica de formare continua a personalului constituie o metoda de crestere calitativa si dezvoltare profesionala a resurselor umane din companie. Drept motivatie a raspunsului la intrebarea anterioara s-a cerut respondentilor sa prezinte avantajele si dezavantajele instruirii personalului. Caracterizarea activitatii de educare nonformala, in opinia managerilor, a aratat un consens, fiind mentionate mult mai multe avantaje decat dezavantaje: imbunatatirea capacitatii angajatilor (14%); cresterea eficientei angajatilor (13%); cresterea eficientei firmei (10%); actualizarea cunostintelor (13%). Doar 3% din manageri au apreciat ca sustinerea pregatirii profesionale a angajatilor contribuie la cresterea loialitatii fata de firma. Principalul dezavantaj mentionat a fost riscul pierderii angajatilor supra calificati de firma in favoarea firmelor concurente, de unde si reticenta
unor manageri fata de firmele de resurse umane, acestea ocupandu-se nu doar de prestarea de servicii de instruire, ci si de servicii de cautare a angajatilor potriviti si eventuala lor angajare de catre firma concurenta. In timpul interviurilor, managerii de resurse umane si-au manifestat teama posibilitatii recrutarii angajatilor ce au participat la cursuri chiar de catre firma organizatoare a instruirii sau de catre alti angajati ai firmelor concurente, participanti la aceleasi cursuri. Politica de selectie si recrutare de resurse umane a fost investigata, sub forma intrebarii: „In legatura cu politica de ocupare a locurilor de munca libere, preferati sa angajati personal nou, cu un nivel inalt de instruire sau sa investiti in dezvoltarea profesionala personalului deja angajat?” 70% din organizatiile cuprinse in esantion declara ca prefera sa-si pregateasca proprii angajati prin formare continua pentru a facilita dezvoltarea profesionala a acestora. Numai 10% din managerii intervievati au declarat ca practica ambele metode, in functie de nevoile organizatiei. Daca aceasta opinie va atrage in viitor tot mai multi adepti, inseamna ca intr-adevar dezvoltarea economica a Romaniei a pornit-o pe un drum bun. r
r
Tot practica ne omoarar
r
Intreprinderile au experienta in pregatirea salariatilor. Intampina dificultati mari insa la… punerea in aplicare a acestei experiente. r
Domeniul tAgenti cu experienta tAgenti fara experienta in r
de activitatetin instruirea personaluluit instruirea personaluluir
r
Agriculturatt-ttt2r
Industriettt95ttt4r
Constructiitt5ttt3r
Comert-turismtt117ttt37r
Infrastructuratt24ttt5r
Alte serviciitt64ttt4r
Servicii socialett34ttt-r
r
Putini, dar bunir
r
Doar 12% din directorii de resurse umane sunt preocupati de pregatirea profesionala a tuturor angajatilor din firma.r
r
Procentaj din totalul angajatilorumar de agenti economici ce au fost instruiti pana in prezentr
20%tt126r
20%-40%t172r
40%-60%t55r
60%-80%t29r
80%-10%t12r
Totalt394r
r
Intreprinzatorul particular stie ce vrea de la oamenii saIr
r
Cererile de cursuri provin mai ales de la firmele private, si se axeaza, in principal, pe domenii economice, dintre care se remarca managementul in topul preferintelor.r
r
Domenii de interesttCategorii de personaltTotal r
pentru instruirettMuncitoritPersonal detManage-tsolicitarir
tttadministratietmentr
Managementul calitatiit4t88t72t164r
Logisticatt2t90t30t122r
Protectia muncii tt25t60t24t109r
Relatii cu publicul t20t50t18t88r
Management tt26t29t55r
Finantettt28t14t42r
Tehnologia informatieit2t17t14t33r
Contabilitatett32tt32r
Limbi strainett18t2t20r
Alte domeniitt15t4t19r
Total cereritt53t424t207t684r
r
Burse de studiir
r
Programul Theodor-Heuss-Kolleg al Fundatiei Robert Boschr
r
Fundatia Robert Bosch ofera studentilor si tinerilor din tarile central si est-europene posibilitatea de a candida pentru obtinerea unei burse de studii de un an de zile pentru un proiect educational. Proiectul va incepe in vara acestui an. Persoanele admise vor putea participa la seminarii unde vor fi discutate probleme din domeniile politic si social, vor fi instruite in coordonarea proiectelor. Cursantilor li se ofera oportunitati de internship. r
r
Conditii: r
– varsta intre 18 si 24 ani; r
– cunostinte solide de limba germana; r
– interes pentru domeniile social si politic; r
– dorinta de a coordona proiecte. r
Termenul limita pentru trimiterea cererilor: 28 februarie a.c. r
Detalii despre program puteti gasi pe site-ul: https:// www.theodor-heuss-kolleg.der
r
Cursurir
r
Programul Academiei TUV Rheinland in Romaniar
r
• Introducere in managementul calitatii/Prezentarea standardului ISO 9001/2000r
Continut: initiere in principiile managementului calitatiir
Durata: 2 zile: 03-04.02.03, Oradea; 20-21.03.03, Bucuresti, r
08-09.05.03, Bucurestir
Pret: 70 euro. r
r
• Introducere in managementul mediului/Prezentarea standardului ISO 14001/1996r
Continut: initiere in principiile managementului de mediur
Durata: 1 zi: 19.03.03, Bucurestir
Pret: 40 euro r
r
• Introducere in managementul sanatatii si securitatii in munca/Prezentarea specificatiei OHSAS 18001/1999r
Continut: initiere in principiile managementului sanatatii si securitatii in muncar
Durata: 1 zi: 31.01.03, Bucurestir
Pret: 40 euro r
r
• Auditori interni pentru sisteme de managementul calitatii conform ISO 9001/2000r
Continut: curs de certificare personal – se adreseaza persoanelor din echipa de audit intern a unei organizatiir
Durata: 3 zile, 29-31.01.03, Deva; 05-07.02.03, Bucuresti, r
05-07.03.03, Arad; 24-26.03.03, Bucuresti; 09-11.04.03, Iasi; r
04-06.06.03, Bucuresti 16-18.06.03, Bistritar
Pret: 120 euror
r
• Auditori interni pentru sisteme de managementul igienei in industria alimentarar
Continut: curs de certificare personal – se adreseaza persoanelor din echipa de audit intern a unei organizatii din domeniul alimentarr
Durata: 3 zile: 18-20.06.03, Bucurestir
Pret: 120 euror
r
• Specialist pentru sisteme de igiena in industria alimentara (HACCP)r
Continut: curs de certificare personal – se adreseaza angajatilor departamentului de management al calitatii al unei organizatii producatoare/ prestatoare de servicii in domeniul alimentarr
Durata: 4 zile: 10-13.02.03, Bucuresti, 11-14.03.03, Oradea, r
20-23.05.03, Bucurestir
Pret: 180 euro r
r
• Specialist pentru sisteme de managementul calitatii* r
Continut: curs de certificare personal – se adreseaza angajatilor departamentului de management al calitatii al unei organizatiir
Durata: 4 zile: 27-30.01.03, Bucuresti, 10-13.02.03, Oradea, r
10-13.03.03, Piatra Neamt, 14-17.04.03, Bucuresti, 13-16.05.03, Bucurestir
Pret: 200 euro r
r
• Reprezentantul managementului pentru calitate intr-o organizatie, submodulul 1* r
Durata: 4 zile: 17-20.02.03, Bucuresti, 26-29.05.03, Bucurestir
Pret: 160 euror
r
• Reprezentantul managementului pentru calitate intr-o organizatie, submodulul 2* r
Continut: curs de certificare personal – se adreseaza persoanelor ce coordoneaza sau vor coordona un departament de management al calitatii intr-o organizatie (director calitate)r
Durata: 4 zile: 04-07.03.03, Bucuresti, 10-13.06.03, Bucurestir
Pret: 220 euro; r
r
• Auditori externi TAR ZERT pentru sisteme de managementul calitatii conform ISO 9001-2000* r
Continut: curs de certificare personal – se adreseaza persoanelor care au ca responsabilitate auditarea partenerilor/ subcontractantilor sau care lucreaza/ vor lucra ca auditori externi pentru un organism de certificare de terta parter
Durata: 6 zile: 17-22.03.03, Bucuresti, 23-27.06.03, Bucurestir
Pret: 280 euror
r
• sunt module constitutive ale scolarizarii pentru auditor extern de calitate, inclusiv examene, in urma carora se acorda certificate recunoscute international din partea Academiei TUV Rheinland; conditia de participare la un modul este absolvirea cu succes la Academia TUV Rheinland a tuturor modulelor inferioare acestuia. r
Informatii suplimentare la: TUV Rheinland/Berlin-Brandenburg Romania S.R L, Calea Dorobantilor nr. 103-105, Sector 1, Bucuresti, r
Tel.: 231.79.06; Fax: 231.79.07, E-mail: academia@tuv.ro, r
Site: www.tuv.ro