Cine n-are talent, să-şi cumpere. Firmele de training au introdus oratoria în ofertă, încercând să demonstreze că şi arta de a ţine un discurs se poate învăţa.
Oricât am fi de elocvenţi în discuţiile cu prietenii, nu toţi şi nu întotdeauna suntem capabili să legăm vorbele atunci când în faţă ne stau figuri pe care le vedem pentru prima dată în viaţă sau care aşteaptă de la noi, în tăcere uneori mormântală, să argumentăm un punct de vedere. Pentru cei obligaţi să se confrunte cu genul acesta de situaţii, există cursuri specializate care încearcă să scoată, încet şi cu răbdare, oratorul din fiecare. Nimeni nu garantează însă un final fericit.
Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică a luat naştere încă din 1994, în cadrul Fundaţiei pentru o Societate Deschisă, din 1998 devenind un organism de sine stătător. Se adresează, în primul rând, elevilor şi studenţilor, iar în curând va lansa şi o ofertă pentru mediul privat. „Organizăm seminarii de argumentare, vorbire în public, tehnici oratorice şi de structurare a ideilor într-un discurs, dar şi de însuşire a regulilor etice într-o dezbatere. În fiecare an, la cluburile ARDOR din ţară participă 400-500 de liceeni, numărul de studenţi fiind ceva mai mic. Sunt tineri care în final aleg cariere dintre cele mai diverse, de la avocaţi, actori sau antreprenori până la funcţionari bancari“, îşi prezintă asociaţia directoarea Monica Mocanu.
Dacă e să fim realişti, nu oricine poate, contra unei sume de bani, să devină bun orator, nici peste noapte, nici după luni de chin. „Unii nu sunt făcuţi, pur şi simplu, pentru asta. Ar putea, în schimb, să-şi folosească ingenios atuurile pe care le au, pentru că şi fragilitatea timidităţii, de exemplu, are farmecul ei. Eu mi-aş dori să văd mai mulţi tineri timizi şi inteligenţi decât fals curajoşi“, spune preşedintele ARDOR. Totuşi, adaugă ea, în ciuda preconcepţiilor, „şcoala românească pregăteşte buni vorbitori. Sunt mulţi tineri care pot susţine foarte convingător o cauză fără a se uita pe notiţe. Asta vine probabil mai degrabă din stilul practicat în învăţământul primar şi gimnazial. Mai prost stăm cu alte lucruri, de pildă capacitatea de sinteză şi de argumentare riguroasă“.
Politicienii nu vor
Teoretic, în puţine meserii arta de a ţine un discurs este mai importantă decât în aceea de politician. În practică, însă, „din păcate, ultimii care sunt interesaţi de această pregătire sunt politicienii. Poate că pentru ei nici nu contează ce şi cum spun, atâta vreme cât cei cărora li se adresează înghit, de cele mai multe ori, orice, indiferent de formă şi de conţinut“, afirmă Andreea Udrea, business development manager în cadrul companiei de consultanţă în management MMM Consulting.
Cel mai grăitor este exemplul actorilor
Firma organizează lunar un workshop de oratorie, de-a lungul căruia participanţii sunt învăţaţi de Tomi Cristin, actor al teatrului naţional bucureştean, „cum fac actorii ca să fie convingători pe scenă, care sunt exerciţiile pe care le facem noi înaintea unui spectacol, cum încercăm să ne învingem noi teama de public.“ La atelier participă maximum 20 de persoane: „sunt manageri, traineri, oameni care doresc să-şi dezvolte abilităţile sociale. Mulţi ar dori să preia trucuri, formule magice care să-i facă mai buni şi mai deştepţi în ceea ce fac. Din păcate, toate astea nu există. Secretul unui orator bun, în afară de pregătirea discursului şi cunoaşterea temei, este sinceritatea, autenticitatea şi cunoaşterea de sine. Nu-i nicio şmecherie, niciun secret, ba dimpotrivă“, spune răspicat Andreea Udrea.
Dintre persoanele publice, oratori buni sunt Mircea Dinescu, Corneliu Vadim Tudor (evident, ţinând cont şi de supranumele de „Tribunul“), apoi Ion Cristoiu, Cristian Tudor Popescu, Florin Piersic, Mihaela Rădulescu, Florin Călinescu şi Toni Grecu, crede directoarea MMM, precizând că „am ales aceste câteva nume pentru impactul pe care îl are discursul lor, nu pentru orientarea lor politică sau pentru popularitate.“
Durată „Dacă a fi un orator acceptabil înseamnă să poţi exprima, într-o sală plină, idei bine aşezate care să rămână în memoria audienţei, atunci sunt de folos unul sau doi ani de exerciţiu, bazat şi pe ceva cunoştinţe «din cărţi»“ – Monica Mocanu, ARDOR
Cost Preţul atelierului de o zi dezvoltat de compania MMM Consulting este de 180 de euro, fără TVA
Când vorbiţi în public…
– Exersaţi înainte. Este celebră afirmaţia lui Mark Twain, potrivit căreia fiecare discurs cere măcar trei luni de repetiţii.
– Începeţi în forţă, cu o introducere cât mai scurtă şi cel puţin o anecdotă.
– Evitaţi pe cât vă stă în putere cele trei greşeli fatale: afişarea unei atitudini superioare, lungirea argumentaţiei la nesfârşit şi încărcarea discursului cu mai multă teorie decât cu exemple concrete şi vorbe de duh.