Raportul de activitate al Curtii de Conturi pe 1999, aprobat in parlament, include un control efectuat in CNVM in care s-a descoperit utilizarea ilegala a 2,8 miliarde lei din bani publici. Suma, nerecuperata pana in acest moment, a fost utilizata pentru majorari salariale si delegatii in strainatate. Pana aici nimic deosebit, avand in vedere ca in multe institutii publice functionarii au beneficiat de venituri necuvenite(sau ilegale), care ulterior au fost imputate. Dar tocmai aici apare difer
Raportul de activitate al Curtii de Conturi pe 1999, aprobat in parlament, include un control efectuat in CNVM in care s-a descoperit utilizarea ilegala a 2,8 miliarde lei din bani publici. Suma, nerecuperata pana in acest moment, a fost utilizata pentru majorari salariale si delegatii in strainatate. Pana aici nimic deosebit, avand in vedere ca in multe institutii publice functionarii au beneficiat de venituri necuvenite(sau ilegale), care ulterior au fost imputate. Dar tocmai aici apare diferenta intre CNVM si celelalte institutii publice. Desi controlul a fost trecut in raportul Curtii de Conturi pe 1999, nu a fost emisa pana in prezent nici o decizie pentru imputarea sumelor respective. Fostul presedinte al CNVM, Stefan Boboc, sustine intr-o nota explicativa data controlorilor Curtii de Conturi ca incepand cu 1 aprilie 1999, prin adoptarea Legii nr. 139/1999, privind resursele specifice de finantare ale CNVM, aceasta institutie nu mai intra sub incidenta Legii finantelor publice. Afirmatie partial eronata, avand in vedere ca, prin Legea nr. 66/1997, neabrogata, la articolul 21 se precizeaza ca „presedintele, vicepresedintele si membrii CNVM sunt demnitari de stat”. Cu alte cuvinte, drepturile salariale ale acestora sunt stabilite prin lege. Interpretarea gresita a legislatiei a condus la incasarea unor sume fabuloase. In luna august a acestui an, in contabilitatea CNVM figureaza cu datorii Cezara Bebis (541,7 milioane lei), Ionescu Adela (481,3 milioane lei, Stefan Boboc (469,4 milioane lei), Daniel Ionescu(415,8 milioane lei) si alti comisari CNVM care au de platit sume mai mici. Fostul presedinte al CNVM, Mirel Tariuc, a incercat sa obtina baza legala pentru incasarea acestor sume si a promovat catre Cabinetul Isarescu un proiect de modificare a legii. Acesta s-a concretizat in OUG nr. 229/noiembrie 2000, in care era prevazut ca „salarizarea membrilor CNVM se stabileste prin regulament propriu”. Dar Ordonanta nr. 229 a fost abrogata dupa numai trei luni, iar fostii si actualii membri ai CNVM au ramas cu datoriile. Totusi acestea nu au fost platite pana acum.
Cine controleaza Curtea de Conturi ?
Realizand ca legea a fost interpretata gresit, actuala presedinta a CNVM, Gabriela Anghelache este singura persoana care a dat inapoi banii incasati necuvenit, aproximativ 70 de milioane de lei. Totusi, desi are dreptul sa solicite imputarea celorlalti membri ai CNVM pentru sumele incasate necuvenit, nu a emis nici o decizie in acest sens. Explicatia este simpla. Atat CNVM, cat si Curtea de Conturi, sunt institutii politizate in care traficul de influenta a ajuns mai puternic decat legea. Altfel nu poate fi explicat faptul ca, desi presedinta
CNVM stie ca daca nu emite decizii de imputare in termen de 60 de zile de la data raportului Curtii de Conturi este buna de plata, nu a avut puterea sa i-a o astfel de decizie. Asta, pentru ca fostul presedinte Stefan Boboc a fost numit de PDSR (actual PSD, acelasi partid care o sustine si pe presedinta CNVM). Alti doi fosti membri ai CNVM implicati politic au datorii catre institutie: Mihai Radu (PNL) 379 milioane lei si Daniel Ionescu (PRM) 415 milioane lei. Ceea ce inseamna ca o decizie de imputare ar deteriora pozitia de lider in CNVM a doamnei Gabriela Anghelache.
In plus, presedinta CNVM nu poate emite o decizie de imputare pentru ca, la nivelul Curtii de Conturi, lucrurile s-au complicat. Desi prejudiciul de 2,8 miliarde lei a fost prins in raportul inaintat parlamentului pentru anul 1999, implicatiile politice din aceasta institutie au blocat decizia de recuperare a prejudiciului in fisetul unui consilier de conturi. Pe cine vrea acesta sa protejeze nu se poate spune, pentru ca nu exista suficiente dovezi. Cert este insa ca actul de control incheiat in 1999 nu a intrat nici in ziua de azi in discutia Completului Curtii de Conturi, desi aceasta institutie nu avea dreptul legal sa includa in raportul catre parlament un document ce nu a fost analizat in Complet. Acesta pare a fi unul dintre multele motive care au determinat demisia fostului presedinte al Curtii de Conturi, Ioan Condor.
Sumele incasate necuvenit de demnitarii de stat din CNVM (milioane lei)
Cezara Bebis – 541,7
Ionescu Adela – 481,1
Stefan Boboc – 469,4
Daniel Ionescu – 415,8
Mihai Radu – 379,9
Mirel Tariuc – 47
Ileana Agalopol – 35,5
Sursa- Servicul financiar- contabilitate CNVM