Niponii de la Nissan au reușit, din nou, să surprindă. Atât designul și dimensiunile, cât și comportamentul rutier fac din micuțul Juke un vehicul unic, greu de comparat cu orice altceva există acum pe șosele.
De ani buni, se vorbește despre tendința de „downsizing“. Creșterea de preț a combustibilului, aglomerația din orașe și taxele tot mai împovărătoare împing mai mulți cumpărători de mașini să renunțe la vehiculele mari, grele și gurmande. În acest context, apariția unui mini-SUV nu ar trebui să fie deloc surprinzătoare. Totuși, în categoria menționată, Nissan era deja prezent, de ani buni, cu Qashqai, un pionier al downsizingului în clasa Sport Utility. Atunci unde poate fi încadrat Juke, un vehicul cu aspect de tot-teren, dar cu dimensiuni chiar mai reduse decât Qashqai? Probabil în categoria „micro-SUV“. De fapt, oficialii Nissan preferă să numească micul Juke „crossover de clasă B“, inventând, așa cum le stă bine japonezilor, o nouă nișă.
Dacă și aceasta se va dovedi la fel de atrăgătoare pentru clienți ca și cea a modelului Qashqai, care a fost vândut anul trecut, doar în Europa, în nu mai puțin de 215.982 de exemplare, Nissan se poate considera un adevărat deschizător de drumuri. Chiar mai ciudat decât segmentul de piață pe care îl creează, designul lui Juke face parte din categoria „love it, or hate it“. Nu puțini sunt cei care au strâmbat din nas văzând creația Nissan și, amintindu-și, probabil, de o mașină cel puțin la fel de ciudată, SsangYong Actyon, au găsit repede de cuviință să schimbe doar o literă din numele mașinii: Joke (glumă). Cel puțin la fel de mulți au fost însă cei care au ovaționat curajul designerilor Nissan de a crea un vehicul care să alunge monotonia, combinând stilul extravagant cu energia și cu buna dispoziție.
O „glumă“ care se îngroașă
Cum capitolul design este întotdeauna supus subiectivismului, este indicat să judecăm o maşină şi după prestaţii şi preţ. Ei bine, aici „gluma“ se îngroașă. Juke este ideal pentru traficul urban. Mai ales al celui de pe la noi, unde parcarea se face mai mult pe trotuar, iar gropile se întâlnesc la tot pasul. Grație gărzii la sol de 180 mm și unghiurilor de atac și de degajare permisive, crossoverul poate trece peste aproape orice obstacol urban. Același plus de înălțime este extrem de util atunci când Juke devine partener pentru o aventură în natură. Cu siguranță însă că micul Nissan nu poate fi numit un cățărător și nici nu pare să fi fost gândit pentru zone greu accesibile. Mai ales dacă ne referim la variantele fără tracțiune integrală. Atâta timp cât are un teren ferm sub roți, vehiculul se descurcă neașteptat de bine.
Pe șosea însă, mai ales la viteze ridicate, Juke își arată destul de repede limitele. Mai întâi, suspensia destul de dură devine deranjantă pe traseele lungi. Apoi, garda la sol mărită creează unele probleme de manevrabilitate. Și, dacă tot vorbim de drumuri lungi, este surprinzătoare autonomia vehiculului cu un singur plin. Deși am avut ocazia de a testa o mașină (1.5dCi – 110 CP, Acenta) care „parcursese“ doar drumul de la fabrică la dealer (30 km) și, prin urmare, motorul încă nu se afla în parametri optimi, indicatorul de consum mediu a stat destul de ferm în jurul valorii indicate în cartea tehnică. După peste 350 km, micul Juke „se mândrea“ cu posibilitatea de a mai merge încă 420 km.
Preț prohibitiv
Destinat, cu certitudine, în special tinerilor, Juke devine greu de abordat de aceștia din cauza prețului. Cea mai ieftină variantă (benzină, 1,6 litri – 117 CP, 2X4, Visia) costă 15.490 de euro, iar cea mai scumpă (benzină, 1,6 litri – 190CP, 4X4, Tekna) nu mai puțin de 24.840 de euro.
Totuși, cei care își permit un astfel de vehicul pot avea garanția că nu se vor pierde în mulțime, iar versatilitatea modelului, echipamentele prezente la bord și, mai ales, posibilitatea de a aborda aproape orice fel de drum, atât în oraș, cât și pe teren accidentat, fac din Nissan Juke o alegere cel puțin interesantă.