De la 1 ianuarie 2016, intră în vigoare şi în România directiva Solvency II şi standardele impuse firmelor de asigurare se vor modifica substanţial. Unele companii, mai ales cele cu acţionariat românesc, vor fi nevoite să facă majorări de capital de zeci de milioane de euro, în timp ce altele, în special cele care aparţin unor grupuri importante, se pot gândi să îşi mute, formal, activitatea din România pentru a scăpa de imaginea încă foarte proastă a pieţei locale.
Piaţa asigurărilor din România va trece prin schimbări radicale anul acesta şi, mai ales, din 2016 când intră în vigoare noile standarde de solvabilitate Solvency II. În prezent, indicatorul de solvabilitate este calculat doar în funcţie de expunerea asigurătorului şi de daunele estimate, însă, după implementarea Directivei, analiza va fi cu mult mai complexă. Supraveghetorul pieţei va lua în calcul şase categorii de risc: de subscriere, de lichiditate, de concentrare, de piaţă, de credit şi riscul strategic. Mai mult decât atât, noua lege ridică semnificativ standardele în ceea ce priveşte cerinţele de experienţă şi pregătire profesională pentru acţionarii şi managerii din companiile de asigurări. Persoane ca Ilie Carabulea, de exemplu, patronul Carpatica Asig, condamnat penal şi fără experienţă în mediul financiar, ar putea fi obligat să vândă participaţia la compania de asigurări. În aceeaşi situaţie s-ar regăsi şi Dan Adamescu, în cazul în care va reuşi să păstreze Astra Asigurări până la începutul lui 2016. „Va fi greu pentru societăţile din România să găsească oameni calificaţi şi să îndeplinească noile cerinţe de capital. Cred că vom asista la un val de fuziuni, preluări şi chiar dispariţii de companii“, a spus la o conferinţă de specialitate Violeta Ciurel, fostul director al Axa România.
Nu este de glumă. Ce firme sunt expuse?
„Solvency II nu este un lucru uşor. Cine va lua lucrurile în joacă, va vedea că la sfârşitul zilei va avea foarte multe de făcut. Solvency II nu înseamnă doar o eventuală majorare de capital social. Are multe componente, de la individualizarea riscului, la calculele interne de evaluare. Ne-am întâlnit cu ASF şi se pare că e o preocupare deosebită şi acolo. Pe piaţă cred că o să fie nevoie de capital social mai mare“, arată pentru Capital, şi Mihai Tecău, preşedintele Omniasig.
Unele evaluări vorbesc de cel puţin 100 de milioane de euro, bani ce vor trebui aduşi ca aport suplimentar la capitalurile firmelor de asigurare din România.
Primele care vor avea de suferit sunt acele societăţi expuse foarte mult pe piaţa RCA. Cele câteva firme care domină vânzările de RCA, adică Euroins, Carpatica, Astra şi City Insurance, ale căror portofolii sunt formate din asigurarea de răspundere civilă auto în ponderi de până la 90%, sunt privite, din perspectiva Solvency II, ca fiind supuse unor riscuri mai mari. Motivele sunt tocmai concentrarea pe un singur tip de produs, dar şi reputaţia proastă a poliţei RCA, care aduce pierderi asigurătorilor. Grupul celor patru, mai ales Astra şi Carpatica, vor fi afectate însă şi de luarea în calcul a riscului reputaţional, având în vedere că ambele se află în prezent sub proceduri de redresare financiară.
Imagine dezastruoasă a pieţei. Unele firme s-ar putea „muta“ din România
Una dintre cele mai mari probleme pentru firmele din România va fi reputaţia proastă e pieţei. Situaţia companiei Astra Asigurări, care ar avea nevoie de cel puţin 110 milioane de euro pentru a se pune pe picioare, a ajuns deja în discuţia organismelor europene. Mai mult, semnalul dat de retragerea Axa Asigurări, cea mai mare societate de asigurări de viaţă din lume, este unul foarte prost. Nici alte nume mari din Europa, cum ar fi Gothaer sau Groupama, de exemplu, nu reuşesc să se impună pe piaţa locală, deşi au făcut investiţii serioase şi în ciuda faptului că vin cu produse şi servicii de calitate testate deja pe alte pieţe.
„Este important şi ca ASF să dea semnale pozitive către exterior. Nu este autoritate de business, însă trebuie să se gândească cu ce rămâne la final. Sunt probleme care trebuie rezolvate cât mai repede, pentru că piaţa din România nu are, din păcate, o imagine prea bună“, apreciază Tecău. În aceste condiţii, arată surse din piaţă, există deja firme de asigurare care se gândesc să îşi schimbe statutul juridic. „Dacă au posibilitatea de a transforma subsidiarele din România în simple sucursale, nu văd de ce nu ar face-o. Dacă mediul local rămâne la fel de instabil şi anul acesta, are sens să te muţi, astfel încât să te supui reglementării într-o ţară cu reputaţie mai bună, nu în România, unde simplul fapt că exiști pe această piaţă a asigurărilor va atrage de la sine cheltuieli suplimentare“, explică un specialist în asigurări.