Guvernul a adoptat, în şedinţa de miercuri, o ordonanţă de urgenţă privind unele măsuri pentru operaţionalizarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din Justiţie, a anunţat ministrul Justiţiei, Tudorel Toader.
„Guvernul a adoptat astăzi ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri pentru operaţionalizarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din Justiţie. (…) Pe data de 23 iulie, a intrat în vigoare Legea 207 pentru modificarea Legii 304/2004 privind organizarea judiciară. Printre altele, Legea 207 prevede înfiinţarea acelei mult discutate secţii speciale pentru investigarea infracţiunilor din Justiţie. Se mai prevede faptul că, în trei luni de zile de la intrarea în vigoare a legii, secţia trebuie operaţionalizată, adică să funcţioneze”, a declarat Toader, la Palatul Victoria.
Potrivit ministrului Justiţiei, la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii nu au fost demarate procedurile pentru operaţionalizarea secţiei.
„Am considerat necesară promovarea acestei ordonanţe de urgenţă pentru faptul că, la data de 23 octombrie, DNA nu mai are competenţa, potrivit legii, să investigheze acele fapte, iar secţia nou-înfiinţată pe hârtie, nefiind operaţionalizată, nu poate să le preia şi să continue activitatea de urmărire penală. S-ar crea, aşadar, un blocaj”, a explicat Tudorel Toader.
El a amintit că legea prevede faptul că secţia funcţionează cu până la 15 procurori. „Cineva ar putea spune: ‘Cine stabileşte ce înseamnă până la 15?’ (…) Ca să evităm această ambiguitate, în ordonanţă s-a prevăzut în mod expres faptul că secţia va funcţiona cu 15 procurori”, a precizat Toader.
Conform ministrului Justiţiei, va fi organizat concursul de ocupare a funcţiei de procuror-şef de secţie şi pentru cel puţin o treime dintre procurorii cu funcţie de execuţie. Comisia de concurs va fi formată din patru membri ai CSM, dintre care un procuror şi trei judecători. Comisia va putea funcţiona chiar şi cu trei membri.
„Cei care sunt interesaţi, procurorii care îndeplinesc condiţiile legale, procurorii care îşi doresc să activeze, să îşi desfăşoare activitatea la această secţie au un termen la dispoziţie pentru a-şi depune candidaturile. Candidaturile se depun la Direcţia de resurse umane de la CSM. Direcţia de resurse umane verifică dosarele, le transmite la comisia formată din patru membri CSM, comisie care examinează dosarele de candidatură, organizează un interviu, urmăreşte îndeplinirea unor criterii legale, urmăreşte îndeplinirea competenţelor manageriale pentru cel sau cei care îşi doresc funcţia de procuror-şef, eventual procuror-şef adjunct de secţie, şi stabileşte care sunt câştigătorii, care este cel mai bine plasat dintre candidaţi pentru funcţia de procuror-şef de secţie, eventual care sunt cei mai bine plasaţi procurori ce candidează pentru funcţiile de execuţie”, a explicat Toader. AGERPRES