Cutremur pe piața financiară. Băncile europene își pierd clienții în fața noii concurențe

Băncile europene se confruntă cu pericolul inevitabil de a-și pierde clienții, a avertizat unul din oficialii Băncii Centrale Europene. Modelul de afaceri aşa cum îl ştim se va confrunta, fără doar și poate, cu schimbări profunde, susține Carlos Costa, membru al Consiliului guvernatorilor Băncii Centrale Europene din partea Portugaliei.

Băncile europene trebuie să fie flexibile şi să acţioneze rapid, pentru a evita să-şi piardă clienţii, deoarece ele se confruntă cu rivalitatea iminentă din partea firmelor globale de tehnologie şi a aplicaţiilor bancare digitale, a afirmat Carlos Costa, membru al Consiliului guvernatorilor Băncii Centrale Europene.

Costa, care este şi guvernatorul Băncii Centrale a Portugaliei, a declarat la o conferinţă organizată la Lisabona că autorităţile de supervizare financiară, cum ar fi băncile centrale, trebuie de asemenea să se adapteze la noile instrumente pentru a face faţă ”noii realităţi” a tehnologiei financiare în schimbare rapidă şi intrării în domeniul financiar a companiilor, cum ar fi Facebook sau Google.

”Deşi marile companii din domeniul tehnologiei (Apple, Google, Amazon şi Facebook) se limitează în prezent la regiunea Asia-Pacific şi America de Nord, nu trebuie să uităm că ele au o vocaţie globală şi că expansiunea lor pe piaţa din Europa este doar o problemă de timp”, a explicat oficialul BCE, citat de presa europeană.

”Modelul de afaceri aşa cum îl ştim se va confrunta inevitabil cu schimbări profunde”, a adăugat el, făcând referire la avantajele comparative ale firmelor de tehnologie faţă de bănci în folosirea inteligenţei artificiale şi a volumelor mari de date pentru analizele legate de creditare şi evaluarea riscului.

În decembrie, Alphabet de la Google şi aplicaţia bancară digitală Revolut au obţinut o licenţă bancară în Lituania, stat membru al zonei euro.

”Va fi o ajustare din partea băncilor. Ele vor trebui să fie flexibile şi să acţioneze rapid în anticiparea nevoilor clienţilor şi în evoluţia pieţei, astfel încât relaţia directă pe care au construit-o cu clienţii lor să se menţină”, a mai spus Costa.