Pandemia de coronavirus face ravagii în România. Pe lângă criza sanitară și cea economică este una extrem de puternică. Se anunță un cutremur total. Sute de firme sunt apoape de faliment. Banii s-au terminat repede, iar finalul pare a fi unul deja cunoscut.
Avertisment extrem de dur pentru toată România. Cei de la Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România spun că ne apropiem de un adevărat colaps. Aceștia trag un semnal de alarmă spre Guvern. Au transmis o scrisoare deschisă către Ludovic Orban și Florin Cîțu. Economia României este în pare pericol.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a transmis o scrisoare deschisă premierului României, ministrului de Finanțe și președintelui ANAF, cu privire la blocajul financiar sever prin care trece industria de reparații din România, din cauza neplății daunelor. Situația a fost creată de două companii de asigurări care dețin 75% din piața RCA din România.
„Lipsa de supraveghere din partea Consiliului Concurenței a condus la o anomalie gravă și unică în spațiul european: în piața de asigurări RCA din România există două firme de asigurări care au acaparat 75% din piața RCA și care nu achită daunele, in condițiile legii.
Cele două companii de asigurări înregistrează 90% din totalul reclamațiilor înregistrate de Autoritatea de Supraveghere Financiară în primele 6 luni ale acestui an. Problemele păgubiților RCA au devenit problemele industriei de reparații auto, care nu își mai încasează costul reparațiilor.
Când știi că peste 21.000 de păgubiți nu își primesc despăgubirea în primele 6 luni ale acestui an, e clar că există o gravă problemă, în piața de asigurări”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Reducerea drastică a numărului de accidente de circulație (cu 72%) în perioada stării de urgență, diminuarea numărului de accidente de circulație, pe perioada lunilor de vară, cu 43% față de perioada similară a anului trecut, a condus implicit și la reducerea numărului dosarelor de daună care trebuiau achitate de către societățile de asigurări.
La fel cum există anumite industrii care prosperă în timpul războaielor sau pandemiilor, avem și în România o categorie care a înregistrat cele mai bune rezultate financiare din ultimii 30 de ani, aceasta fiind piața de asigurări. Cum să nu îți meargă bine, când îți cresc încasările și îți scad vertiginos costurile prin scăderea frecvenței daunei?
În condițiile unei îmbunătățiri vizibile a profitabilității firmelor de asigurări în primele 6 luni ale acestui an, raportate chiar de către ASF, acestea și-au onorat din ce în ce mai greu obligațiile de despăgubire, situație recunoscută public, chiar de ASF, prin numărul record de petiții înregistrate la Autoritate.
„În semestrul I al anului 2020, în cadrul Direcției Relații cu Publicul, Petiții și Educație Financiară s-a înregistrat un număr total de 21.861 petiții și informări de neconformitate, în creștere cu 114,85% față de numărul total înregistrat în semestrul I al anului 2019.” – conform raportului Analiza petițiilor și informărilor de neconformitate S 1 2020, pagina 2 (regasiti pe www.asfromania.ro)
Asta înseamnă că, în ciuda rezultatelor financiare pozitive evidente înregistrate de piața de asigurări din România, a crescut semnificativ numărul de abuzuri ale societăților de asigurări. Neplata despăgubirilor este sportul național al anului 2020 pentru unele firme de asigurări din România care detin peste 75% din cota de piata RCA, iar situația este în continuare neschimbată, în această piață.
Întrucât nu s-a identificat nicio soluție pentru rezolvarea acestei situații, pe care o cunoaște foarte bine, am luat legătura cu colegi de breaslă (unități reparatoare) din Germania, pentru a primi informații cu privire la modalitățile în care alte state gestionează astfel de probleme.
Aceștia ne-au comunicat faptul că în rarele situații în care o societate de asigurări care operează în Germania întârzie plata sau achită parțial despăgubirea în acea țară, aceștia se adresează instituției echivalente ANAF din Germania, instituția se implică, unitatea service își încasează despăgubirea, iar din sumele încasate reușește să își achite taxele și impozitele către stat.
Ne aflăm într-un blocaj financiar generalizat, iar varianta de a lua în continuare credite, ca să ne putem achita taxele și impozitele către statul român, pentru niște lucrări de reparații facturate și neîncasate, nu o vom mai accepta. Am anunțat oficial Guvernul României că nu vom avea bani de plata taxelor, începând cu data de 25 noiembrie a acestui an, întrucât cele două societăți de asigurări care detin 75% din piața RCA nu achită în mod legal despăgubirile.
A venit timpul ca statul român să sprijine munca și activitatea operatorilor economici, ale căror constribuții finanțează bugetul național, și să se implice în mod direct și activ în colectarea sumelor de bani (taxe, impozite) neachitate de către societățile de asigurări rău-platnice.
Daca statul român va rămâne pasiv față de problemele semnalate acest lucru va produce, într-un timp foarte scurt consecințe devastatoare pentru economia națională: mii de unități reparatoare vor intra în faliment și nu vor mai achita niciun fel de taxe, numărul de șomeri din România va crește considerabil, în timp ce banii colectați de asigurători în România, și care ar fi trebuit să acopere despăgubire pentru riscurile asigurate, vor fi scoși din România de către societatile de asigurări, în baza dosarului prețurilor de transfer.
Această adresa constituie un extrem de serios semnal de alarmă, iar instituțiile statului român vor purta responsabilitatea pentru soarta industriei de reparații auto din România și pentru creșterea considerabilă a ratei șomajului care va avea loc în lunile următoare, în plină pandemie și cu un deficit bugetar de proporții colosale.
Între demerusurile realizate în acest scop considerăm că trebuie să se regăsească și o investigație cu privire la motivul pentru care Consiliul Concurentei nu a considerat a fi problematic faptul ca 2 societăți de asigurări să dețină o cotă de piață de peste 75%. Aceste societăți iau în derâdere autorităților române și industria de reparații auto, considerând că li se aplică principiul “too big to fail”!
Neimplicarea statului român în această gravă problemă aduce beneficii financiare directe societatilor de asigurări care operează în România și care achită niște taxe ridicol de mici în această țară, făcând profit, din cauza somnului profund al instituțiilor românești care ar fi trebuit să protejeze industria românească și cetățenii acestei țări!
Guvernului României este la un pas de a crește numărul șomerilor din România, cu zeci de mii de oameni care vor rămâne fără locuri de muncă, din cauza falimentului care bate la ușile noastre, din pricina lipsei de implicare din partea instituțiilor publice plătite din banii noștri!