În 2022, în Ungaria, preţurile la producător din industrie au crescut în medie cu 33,7%
În decembrie 2022, preţurile la producător din industrie au crescut cu 34,9% faţă de aceeaşi lună a anului precedent, iar în comparaţie cu luna anterioară au scăzut cu 0,1%, creşterea medie la nivelul anului 2022 fiind de 33,7%, a anunţat miercuri Oficiul Central de Statistică al Ungariei (KSH).
În decembrie 2022, preţurile de vânzare de pe piaţa internă au crescut cu 62,9% în comparaţie cu anul precedent, iar preţurile de vânzare la export, cu 20,7%. Creşterea mai accelerată a preţurilor de vânzare de pe piaţa internă a fost cauzată de faptul că ponderea energiei – care cauzează o creştere semnificativă a preţurilor – este mult mai mare în vânzările interne, decât la export.
Pe lângă creşterea bruscă a preţurilor la energie, un efect de majorare a preţurilor a mai venit din partea creşterii preţurilor materiilor prime şi a deprecierii forintului, a precizat sursa citată anterior.
În comparaţie cu luna precedentă, preţurile de vânzare de pe piaţa internă au crescut cu 1,2%, în timp ce preţurile de vânzare prin export au scăzut cu 0,8%, astfel încât preţurile la producător din industrie au scăzut, în medie, cu 0,1%.
În comparaţie cu anul 2021, în anul 2022 au fost înregistrate următoarele creşteri: preţurile de vânzare de pe piaţa internă, cu 51,7%, preţurile de vânzare prin export, cu 24,5%, iar media preţurilor de producţie din industrie, cu 33,7%, relatează agenţia MTI.
Organizațiile conduse de politicieni FIDESZ solicită eliminarea plafonului de preţ la alimente
În Ungaria, prima măsură privind pafonarea preţurilor la alimente a intrat în vigoare în urmă cu un an, pe 1 februarie 2022. Potrivit specialiştilor acestui sector, în mediul de piață bulversat al Uniunii Europene, eliminarea plafoanelor de preţ ar contribui la menținerea competitivității agriculturii și industriei alimentare autohtone, stabilizând, totodată, autosuficiența alimentară a țării.
Acesta este interesul comun al producătorilor, procesatorilor de alimente și comercianților, se arată în Declarația semnată, printre altele, de organizațiile de producători și de procesatori, precum și de reprezentanții comerțului cu amănuntul.
Pe piaţa Uniunii Europene, care în prezent este dezechilibrată, este foarte important ca furnizorii din Ungaria să își poată menține în continuare pozițiile și competitivitatea, susţin semnatarii Declaraţiei, menţionând că plafonul de preț nu este o măsură de piață, ci una socială.
Organizaţiile amintite şi reprezentanţii comerţului cu amănuntul constată cu regret că importurile sunt în creștere pe mai multe segmente, iar relația de încredere care era stabilită anterior între comercianți și furnizorii interni s-a slăbit. Deși recunosc că plafonul de preț a însemnat o reducere semnificativă pentru familii, consideră că măsura provoacă pierderi semnificative pentru comercianţi. Toate acestea afectează în prezent întregul sector.
Prin eliminarea plafonului de preţ procesele de denaturare a pieței care produc efecte adverse ar înceta, a căror încetare ar putea fi benefică şi pentru consumatori, sunt de părere organizaţiile de specialitate, care subliniază că este în interesul consumatorilor ungari ca expunerea la import să nu crească în continuare, deoarece aceasta amenință autosuficiența alimentară internă.
Cu toate că plafonarea preţurilor este o măsură favorabilă consumatorilor pe termen scurt, pe termen lung provoacă un deficit de mărfuri, denaturează piața și amenință funcționarea sustenabilă şi predictibilitatea liniilor de produse autohtone.
Din punctul de vedere al agriculturii, industriei alimentare și comerțului ungar eliminarea plafonului de preț este justificată. În cazul înlăturării acestuia, comercianții vor colabora cu furnizorii lor interni pentru a se asigura că consumatorii au acces la produse ungare la un preț mai favorabil și într-o cantitate care să răspundă nevoilor lor, se mai arată în Declaraţie.
Declaraţia a fost semnată, printre alții, de Camera Națională de Economie Agrară, Asociația Ungară a Comerțului, Asociaţia Cercurilor Agricole și Cooperativelor Fermiere din Ungaria, dar chiar şi de Asociația Națională a Cooperativelor Generale de Consumatori și Societăților Comerciale (ÁFEOSZ-COOP), relatează cotidianul maghiar Népszava.