Situație grea în Ungaria din cauza crizei economice. Premierul Viktor Orban a fost nevoit să ia o serie de măsuri dure care ar putea să-l coste enorm. Este vorba despre presa care era considerată apropiată de regimul de la Budapesta.
Situație critică pentru Viktor Orban. Criza economică își pune amprenta asupra presei apropiate de partidul de guvernământ de la Budapesta, atât în țară, cât și în străinătate
Vremurile de generozitate față de publicațiile din Ungaria și țările vecine, considerate apropiate de partidul de guvernământ Fidesz, par să se fi încheiat, pe măsură ce ziarele tipărite și publicațiile de nișă se închid, iar angajații sunt concediați.
“Asistăm la o tendință de reducere serioasă a costurilor în mass-media apropiată de Fidesz de la alegerile din aprilie”, a declarat, pentru Balkan Insight, Daniel Szalay, redactor-șef al site-ului de știri specializat în mass-media din Ungaria, Media1.
Ziare istorice au fost desființate
Exemplele abundă. Edițiile tipărite ale ziarelor istorice din Ungaria, precum Magyar Hirlap sau Figyelo, au fost desființate începând cu luna iulie, în timp angajații de la ziarele regionale, Delmagyar sau Zalai Hirlap, odinioară importante instrumente de propagandă ale guvernului, a fost redus la minimum. La fel, Pesti TV, un post de televiziune cu o agendă agresivă de extremă dreapta, a fost închis vara trecută. Mai mult, chiar și cotidianul de sport preferat al premierului – și singurul din țară – Nemzeti Sport, a trebuit să fie salvat de stat cu 3 miliarde de forinți (7,5 milioane de euro) în toamnă.
Dacă pilonii propagandei guvernamentale rămân solizi, situația economică dezastruoasă a țării nu mai permite finanțarea presei neesențiale, spun experții. “Statul are probleme, ceea ce înseamnă că până și companiile apropiate de guvern trebuie să strângă cureaua”, a precizat Daniel Szalay.
Schimbare de direcție a Fidesz în privința presei
Dar acest lucru nu înseamnă că Fidesz este pregătit să renunțe la controlul strâns asupra mass-media, ci mai degrabă că asistăm la o schimbare de direcție.
“Alegerile din aprilie 2022 au dovedit că o campanie masivă prin intermediul rețelelor sociale este suficient de puternică, nu este nevoie să finanțezi zeci de instituții media timp de ani de zile”, a declarat Agnes Urban, cercetător media de la Mertek Media Monitor, pentru Balkan Insight.
El a făcut, astfel, referire la postul Megafon. Acest canal, la fel cu o agendă de extremă dreapta, a difuzat agresiv mesaje pro-guvernamentale pe rețelele de socializare, în principal pe Facebook și YouTube, cu mare efect în timpul campaniei pentru alegerile parlamentare din aprilie, pe care Fidesz le-a câștigat cu o majoritate covârșitoare.
Megafon a fost înființată în 2020 pentru a forma influenceri care să ajute la difuzarea propagandei guvernamentale și pentru a consolida vocea celor care afișează “sentimente naționale” pe rețelele sociale.
Cu toate acestea, a devenit rapid unul dintre principalele instrumente de comunicare publică ale guvernului, cheltuind peste 1 miliard de forinți (2,5 milioane de euro) numai pentru publicitate pe Facebook.