Din Sondajul European Privind Plățile Consumatorilor reiese că Ungaria este mai afectată de inflație decât media europeană, iar acest lucru este amplificat de faptul că nu există foarte multe oportunități de a economisi. În noiembrie 2022, rata deteriorării monedei din Ungaria a ajuns la 22,5%, cea mai mare din Uniunea Europeană. Potrivit Nepszava, citat de Rador, alimentele s-au scumpit cu 44% față de anul trecut.
Ungaria, mai afectată de inflație decât restul Europei
Grupul Intrum, care a efectuat sondajul, a întrebat 24.000 de cetăţeni din 24 de țări europene, inclusiv din Ungaria, despre cum s-a schimbat situația lor financiară în ultimul an și cum fac față creșterii prețurilor. 65% dintre respondenții maghiari au răspuns că inflația a avut un impact negativ grav asupra finanțelor lor. Numai grecii sunt mai afectați din cauza scumpirilor, 66% percepând-o ca pe o problemă gravă.
În Europa, 66% dintre respondenți au spus că încearcă să contracareze inflația renunțând la cheltuielile neesențiale, cum ar fi abonamentele digitale sau ieșirile în oraș. În Ungaria însă, numai 44% dintre cetățeni încearcă să facă acest lucru. Situația nu înseamnă neapărat că conștientizarea financiară a maghiarilor ar fi deficitară, ci pur și simplu că majoritatea populației nu are cheltuieli care ar putea fi reduse, spune Judit Üveges, directorul de vânzări al Intrum, amintind că mare parte a coşului de consum al KSH (Oficiul Central de Statistică al Ungariei) a fost şi până acum alcătuit din produsele alimentare, utilităţi şi combustibili și alte costuri la care cu greu se poate renunţa.
Cum economisesc maghiarii?
În Ungaria, prețurile la alimente și la energie sunt cele care cresc cel mai mult, și se preconizează că această problemă se va agrava pe fondul eliminării plafonului la benzină în luna decembrie. Din sondaj mai reiese că 60% dintre maghiari urmăresc cu atenție de unde pot cumpăra produse la reducere, de două ori mai mult față de media europeană.
Cel mai des, cetățenii ungari încearcă să reducă costurile cumpărând de la magazine mai ieftine, în locul celor de marcă, mai cunoscute. 45% dintre aceștia aleg această metodă, iar 44% economisesc încercând, de exemplu, să meargă mai rar la restaurant.
Majoritatea consumatorilor maghiari și europeni sunt de părere că problema inflației va fi una de durată. 71% dintre maghiari spun că costul vieții va mai crește timp de un an, în timp ce un sfert dintre aceștia cred că prețurile vor mai crește 2-5 ani. 18% au răspuns că această problemă nu se va rezolva în viitorul apropiat.