Zvonuri în acest sens au existat și încă există.  Actorii principali din această piață spun că totul este posibil, cu atât mai mult cu cât țara noastră este foarte atractivă pe partea de comerț online pentru investitorii străini.

”În ultima perioadă se tot zvonește despre interesul Amazon de a intra în zona aceasta, în Europa Centrală și de Est. Se spunea, la un moment dat, că și-ar dori să facă din România  un hub de distribuție pe toată regiunea. Acum am observat că Amazon cumpără Carrefour, ceea ce mă duce cu gândul că nu e foarte departe acel zvon. Prin achiziția Carrefour din Franța, cumperi toate filialele. Deci, la un moment dat, s-ar putea să se întâmple”, spune Andrei Radu, Fondator GPeC, organizație dedicată segmentului de eCommerce din regiune.

Ce ar însemna acest lucru pentru piață? În mod sigur, o asemenea mișcare va forța retailerii să devină și mai competitivi, afacerile se vor rearanja în piață, iar cine nu va putea face față concurenței, va fi nevoit să se reorienteze către alt domeniu.

”Piața s-ar schimba foarte mult. Vom asista la lupta dintre doi giganți, ipotetic vorbind, pentru că este la nivel de zvon. eMAG are în spate Naspers care este, de asemenea, un gigant. Nu se știe, însă, dacă la un moment dat Amazonul nu va fi interesat să cumpere eMAG. Exista și un astfel de zvon. Oricum, întreaga piață se va schimba foarte mult”, mai spune Andrei Radu.  

Bineînțeles că și comportamentul de consum se va schimba. Prin intrarea Amazon în România, brusc  va crește încrederea în comerțul online. De ce? Pentru că Amazonul are o notorietate de brand foarte puternică.

Până una alta, până ce un astfel de zvon se va confirma sau nu, piața românească de comerț online își păstrează ritmul de creștere. După ce anul trecut a fost estimată la 1,8 miliarde de euro, iată că anul acesta, este evaluată la 2,3 – 2,4 miliarde de euro. ”Așadar, se trece de pragul psihologic de 2 miliarde de euro, estimarea fiind în consens cu marii jucători”, adaugă Andrei Radu, fără a lua în calcul serviciile, așa cum sunt vacanțele, de exemplu.

Chiar și așa, Andrei Radu spune că România se află mult în urma Poloniei pe segmentul de comerț online, această țară fiind influențată de practicile din Vest cu mult timp înaintea noastră. Dar suntem mai sus față de Bulgaria și Ungaria, ceea ce ne oferă un avantaj pentru investiori.

 

Vânzări de circa 170 mil. euro de Black Friday

În altă ordine de idei, pentru că în această perioadă toți retailerii se pregătesc pentru Black Friday, GpeC estimează că vânzările cu ocazia acestui eveniment vor atinge sau chiar depăși pragul de 170 milioane de euro, în România.

”Black Friday este o sărbătoare importantă şi deja putem să spunem că piaţa locală este una mai educată. Clienţii au învăţat că spre finalul lunii noiembrie, înainte de perioada sărbătorilor de iarnă, magazinele organizează campanii de reduceri, cu preţuri cu până la 60-70% mai mici”, menţionează Andrei Radu, Fondator GPeC.

Sărbătoarea de Black Friday este extrem de populară în ţări precum Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Franţa sau Germania, cei mai mulți cumpărători având vârste între 18 şi 34 ani. În România, sărbătoarea de reduceri este apreciată mai ales în rândul cumpărătorilor obişnuiţi cu achiziţiile din mediul online, produsele preferate fiind electronice şi electrocasnice, haine şi accesorii, parfumuri şi cosmetice sau lucruri pentru casă şi grădină.

”Magazinele online importante de la noi se pregătesc de Black Friday cu cel puţin trei-patru luni înainte de marele moment. Cu toate acestea, am observat că, mai ales în cazul magazinelor mai mici, există o oarecare lejeritate în abordarea strategiei de Black Friday. Această sărbătoare nu înseamnă doar realizarea unei pagini de campanie, cu produse interesante şi cu preţuri mai mici, ci și o promisiune acordată clientului, o responsabilizare a magazinelor online de la noi pentru întreg procesul, din momentul în care marfa a ajuns în depozitul magazinului până la păstrarea promisiunii de livrare în termen a comenzilor”, continuă Andrei Radu.

De altfel, dezvoltarea comerţului online a dus la organizarea mai multor evenimente pe acest segment, în 2017, așa cum este şi GpeC Summit, care se va desfăşura pe 14-15 noiembrie 2017, la Bucureşti, şi unde vor veni cei mai importanţi speakeri internaţionali, precum Neil Patel (Co-Fondator Crazy Egg)– unul din cei mai buni specialiştiîn Marketing Online din lume, Oil Gardner (Co-Fondator Unbounce) – expert în optimizarea ratei de conversie şi a landing page-urilor din cadrul unui magazin online, precum şi Cyrus Shepard, fondatorul Fazilion Media (ex-MOZ).