Compania de construcţii Romstrade, deţinută de Nelu Iordache, a intrat în atenţia unui miliardar israelian. Discuţiile privind o potenţială preluare au început de curând. Următoarea vizată ar putea fi compania low cost Blue Air. Omul de afaceri american de origine israeliană Shon Mekyten, cel care cu numai trei săptămâni în urmă îşi anunţa intenţia de a achiziţiona 50% din clubul de fotbal Steaua, se află în negocieri cu una dintre cele mai mari companii de construcţii
Compania de construcţii Romstrade, deţinută de Nelu Iordache, a intrat în atenţia unui miliardar israelian. Discuţiile privind o potenţială preluare au început de curând. Următoarea vizată ar putea fi compania low cost Blue Air.
Omul de afaceri american de origine israeliană Shon Mekyten, cel care cu numai trei săptămâni în urmă îşi anunţa intenţia de a achiziţiona 50% din clubul de fotbal Steaua, se află în negocieri cu una dintre cele mai mari companii de construcţii din România, Romstrade. „Suntem interesaţi de un joint-venture cu această firmă. Finanţarea pe care am aduce-o ar putea fi de 300-400 de milioane de euro. Ne-am întâlnit cu reprezentanţii Romstrade; acum, eu şi asociatul meu analizăm situaţia“, a declarat, pentru Capital, Shon Mekyten. Acesta spune că mai are în vizor două companii locale de talia Romstrade, ambele din domeniul construcţiilor.
Cu o cifră de afaceri record, de 198 de milioane de euro în 2007, Romstrade este deţinută de Nelu Iordache, unul dintre cei mai discreţi businessmani autohtoni. În portofoliul său se mai găsesc singura companie aeriană low cost cu acţionariat local, Blue Air, dar şi Ansal Leasing. Deşi rezervat în declaraţii, Iordache admite că Romstrade are nevoie de finanţare. „Există mai multe variante. De exemplu, un împrumut privat, banii putând fi returnaţi cu o dobândă mai mare decât cea bancară“, spune el, jucându-se cu o machetă de Boeing plasată în stânga biroului său, situat la etajul şase al unui office-building din strada Sevastopol. Banii atraşi de Romstrade în urma tranzacţiei ar putea fi utilizaţi pentru a face faţă creşterii portofoliului de lucrări din ultimii doi ani, dar şi pentru extinderea numărului de proiecte, mai ales în contextul în care Guvernul a anunţat investiţii de peste zece miliarde de euro în infrastructură în 2009.
Directorul general al Romstrade, Dan Trăşculescu, confirmă întâlnirea cu Mekyten şi asociatul său român şi spune că o eventuală finanţare pentru compania sa nu ar putea veni decât din partea unui fond de investiţii. Iar Shon Mekyten acţionează, se pare, exact ca un astfel de vehicul financiar. El susţine că, din sediul central din Atlanta, conduce afaceri în ţări din Europa, Asia şi Africa, în piaţă vehiculându-se că ar deţine o avere de câteva miliarde de dolari. Este interesat nu doar de construcţii, ci şi de fotbal. În afară de FC Steaua, el ar fi purtat, în ultima vreme, discuţii şi cu alte cluburi de fotbal, printre care Oţelul Galaţi, Levski Sofia, Benfica Lisabona sau Maccabi Haifa.
Nevoile Blue Air: 200 de milioane de euro în trei ani
Dar marele salt a avut loc în 2007, când cifra de afaceri a crescut de 11 ori faţă de anul anterior, iar numărul de angajaţi aproape s-a dublat. Explicaţia – firma a câştigat o serie de licitaţii publice importante. Printre ele, lărgirea la patru benzi a centurii de nord a Bucureştiului (între DN1 şi DN2), reabilitarea pistei aeroportului Băneasa sau construcţia centurii Timişoarei. Aceasta din urmă a atras, săptămâna trecută, criticile ministrului transporturilor, Radu Berceanu. El a fost nemulţumit că, în momentul vizitei sale inopinate, pe şantier nu se afla niciun muncitor.
Deşi Shon Mekyten spune că îl interesează mai ales sectorul construcţiilor, surse din anturajul său afirmă că omul de afaceri ar putea fi atras şi de o eventuală investiţie în Blue Air. „Blue Air nu e de vânzare“, afirmă directorul general al companiei, Gheorghe Răcaru, care deţine 10% din acţiuni în urma ultimei majorări de capital. El susţine că operatorul nu are nicio problemă în contextul crizei economice. Cu toate acestea, pe holurile companiei se vorbeşte că au existat situaţii în ultima vreme în care unele curse, altădată pline, cum ar fi cea către Madrid, au decolat cu numai 20 de pasageri la bord. „Noi nu zburăm cu mai puţin de 80-90 de pasageri“, respinge Răcaru aceste zvonuri.
Pe de altă parte, Blue Air a câştigat, de curând, concesiunea pe 35 de ani a aeroportului din Bacău, unde urmează să se dezvolte a doua bază operaţională a operatorului low cost. Pentru a-şi onora obligaţiile, compania trebuie să investească peste 45 milioane de euro până în toamna lui 2011. În plus, sunt în derulare investiţii de zece milioane de euro în pista de la Băneasa şi, până în 2012, trebuie să vină cele cinci avioane noi comandate înainte de izbucnirea crizei, ceea ce ar însemna, cel mai probabil, peste 100 de milioane de euro. Suficiente motive pentru a începe căutarea de finanţare. Un atu pentru Blue Air este că, până în prezent, compania nu are niciun credit bancar. „Ne gândim la toate posibilităţile pentru a atrage bani“, conchide Gheorghe Răcaru.
«Suntem interesaţi de un joint-venture cu Romstrade. Finanţarea ar putea fi de 300-400 de milioane de euro.»
Shon Mekyten, om de afaceri
«Există mai multe variante pentru a obţine finanţare pentru Romstrade. De exemplu, un împrumut privat.»
Nelu Iordache, patron Romstrade şi Blue Air
AFACERI CA-N POVEŞTI