Istoria arată că o serie de instrumente și inovații civile au fost introduse în serviciul militar. Cel mai faimos exemplu rămâne cel al taxiurilor pariziene în bătălia de la Marna, din Primul Război Mondial. 10.000 de rezervişti francezi au fost fost transportaţi pe front cu taxiurile pariziene, scrie NationalInterest.
Rolul pe care l-au avut navele maritime ca „nave de transportat trupe” a fost oarecum uitat. Deși Marina Regală Britanică a fost cea mai mare forță navală de pe glob în Primul Război Mondial, navele militare se numărau pe degetele de la o mână.
Când a izbucnit războiul, Marea Britanie a împins în serviciul militar cele mai renumite și luxoase pacheboturi. Printre ele și RMS Olympic, nava-soră a celebrului Titanic.
Și, cu siguranță, dacă Titanicul nu ar fi lovit un aisberg la 15 aprilie 1912 și nu s-ar fi scufundat în prima sa traversare a oceanului, ar fi avut aceeași soartă.
Pacheboturile, sau transatlanticele, au fost construite pentru serviciul civil și conțineau multe caracteristici necesare transportului trupelor. Inclusiv bucătării, săli de mese și numeroase cabine.
Odată ajunse nave de suport militar, navele erau transformate, pentru a mări spațiul. Înaintea Marelui Război, navele nu prea aveau cabine de clasa a doua, iar cabinele de clasa a treia erau de dimensiunea unui pat.
Tot ce se găsea la clasa întâi, mobilier, picturi, piane și alte obiecte de lux care nu erau necesare au fost eliminate.
Fiecare spațiu disponibil era prevăzut cu paturi, pături de campanie și hamace. Tunurile erau montate pe punte, iar navele erau vopiste cu „vopsea-camfluaj”, pentru a ascunde a dimensiunea, viteza și direcția navei.
Dacă renumitul HMHS (nava-spital a Majestății Sale) Britannic nu a supraviețuit războiului, sucfundându-se în Grecia, în 1917, RMS Olympic a transportat cu succes mii de soldați de-a lungul oceanelor. La 12 mai 1918, a reușit chiar să lovească și să scufunde submarinul german U-103, care încercase atace nava birtanică.
În Al Doilea Război Mondial, și Regina Elisabeta RMS și Regina Maria RMS au servit ca nave de transportat trupe, jucând un rol important în această conflagrație.
Ultimul transatlantic transformat într-o navă de transportat trupe a fost „Regina Elisabeta” (QE2) a companiei Cunard Line, rechiziționată de guvernul britanic în timpul războiului Malvinelor, din 1982. Decizia de a folosi pachebotul ca navă de transport de trupe ar fi dat bătăi de cap premierului Margaret Thatcher.
QE2 a transporta 3.000 de soldați și un echipaj de voluntari. Pentru ascunderea locației sale, hublourile navei au fost acoperite, iar radarul oprit. Sfârșitul războiului Malvinelor a fost și sfârșitul utilizării navelor maritime civile ca nave de război.