Pe măsură ce devenim mai ocupați sau mai comozi, pe măsură ce ne sperie tot mai mult traficul aglomerat sau starea vremii, prestatorii de servicii capătă tot mai multă mobilitate.
E frig și bate vântul. Poate plouă, poate chiar ninge. Sau poate, pur și simplu, deși e frumos afară, ție groază să te îmbraci, să te urci în mașină sau în autobuz și să pierzi pe drum o grămadă de timp. Ori ești atât de ocupat, încât nu ai avea cum să ajungi la magazin, la bancă, la frizer sau la doctor decât la ore la care majoritatea au tras deja obloanele. Vestea bună este că o mare parte din serviciile care până acum câțiva ani implicau neapărat o deplasare pot fi acum accesate și la domiciliu. Cel puțin în orașele mari.
Cel mai des utilizată facilitate este „restaurantul la domiciliu“, comenzile de pizza fiind, de departe, cele mai răspândite. „E deja un gest reflex – dacă venim târziu de la muncă, dacă primim o vizită anunțată cu doar puțin timp înainte sau dacă, pur și simplu, nu avem chef de gătit, punem mâna pe telefon și facem o comandă – pizza, uneori paste, alteori mâncare chinezească și așa mai departe“, povestește Nicoleta Turcu, o bucureșteancă din cartierul Drumul Taberei. Și ca ea procedează mulți alți locuitori ai Capitalei. Drept dovadă, rețeaua de livrări de mâncare chinezească Wu Xing a avut în 2010 venituri de peste un milion de euro, iar Jerry’s Pizza a vândut, în același an, de peste trei milioane de euro.
Hipermarket la domiciliu
Pe lângă serviciile de catering la domiciliu, a intrat deja în obișnuința multor români să cumpere electronice, electrocasnice și chiar haine sau încălțăminte stând confortabil în fața computerului. Alții își achiziționează online vacanțele sau biletele la teatru ori concert. Însă par a fi din ce în ce mai numeroși acei care, din diverse motive, își fac chiar și cele mai simple cumpărături fără să treacă pragul casei. De altfel, situația nu este deloc nouă: în urmă cu mai bine de două decenii, nu puțini erau cei care foloseau serviciile caselor de comenzi. Dacă atunci aceasta era cam singura metodă de aprovizionare decentă cu alimente, azi oferta este atât de bogată, încât să-ți comanzi mâncare, băutură, detergent ori șampon online sau telefonic ține de cu totul altceva: lipsă de timp, comoditate, evitarea unui efort (mai ales în cazul persoanelor bătrâne ori bolnave).
„De aproximativ cinci ani, alimentaraonline.ro livrează diverse mărfuri atât persoanelor juridice, cât și celor fizice. Dacă în cazul firmelor comenzile se referă mai ales la produse de curățenie, cafea ori răcoritoare, în cazul gospodăriilor lista de cumpărături este extrem de diversă“, spune Raluca Enăchescu, unul dintre administratorii firmei de livrări la domiciliu. Ea mai afirmă că cererile din partea persoanelor fizice vin din toate zonele Capitalei, la toate orele. „Practic, atunci când își dau seama că li s-a golit cămara, intră pe site sau ne sună. Iar oferta este în creștere în fiecare zi, asta și pentru că cererea este tot mai mare“, explică reprezentanta magazinului online. În general, pentru a apela la astfel de servicii este necesară o comandă minimă (de obicei între 100 și 200 de lei), iar transportul este inclus în preț.
Analize în sufragerie
Nici plata facturilor ori a ratelor fără să mai batem drumul până la casierie nu mai constituie de mult motiv de mirare. În ultima vreme, și transferurile internaționale de bani pot fi făcute din fotoliu. Unul dintre cele mai interesante servicii de acest gen este proaspăt lansatul Citibank Global Transfers. „Oferim acum posibilitatea de a trimite bani în 29 ţări precum Germania, Spania, Marea Britanie, Statele Unite, Emiratele Arabe Unite şi multe altele. Clienții pot efectua tranzacţii bancare din confortul propriului cămin sau birou“, declară Rohith Murthy, director eBusiness în cadrul Citibank România. El a precizat că sumele primite nu sunt taxate, iar comisioanele pentru efectuarea unui transfer sunt fixe (15 lei sau 5 dolari ori 4 euro sau 3 lire sterline, în funcţie de moneda în care este deschis contul), suma maximă ce poate fi transferată într-o zi fiind de 15.000 de euro.
Și alte activități, uneori chiar mai neplăcute decât plata datoriilor, se pot desfășura fără să ieși pe ușă. Multe servicii particulare de ambulanță te pot scuti de drumul la doctor pentru o consultație, o injecție, ba chiar și pentru emiterea unor acte. Altele, cum ar fi Puls, au și laborator mobil de analize – probele sunt colectate la domiciliu, și rezultatele sunt livrate tot acolo. Alți întreprinzători au organizat servicii de recuperare și îngrijire medicală fără să fie nevoie să te deplasezi, ceea ce pentru un bolnav sau un convalescent poate fi o adevărată ușurare. Și, dacă tot vorbim despre starea de sănătate, în ultima vreme tot mai mulți veterinari se deplasează și ei pentru consultații și tratamente la domiciliul „clienților“.
Spa mobil
Ioan Marius Gavrilă le oferă doritorilor masaj la domiciliu, sub brandul terapieprinmasaj.ro. „Vin și la ora șase dimineața, și la ora unsprezece seara, în funcție de cum cer clienții. Cei mai mulți sunt oameni foarte ocupați și sunt mulțumiți că îmi pot mula programul pe al lor, la ore la care saloanele de masaj sunt închise“, explică el. Bucureșteanul încasează 60 de lei pentru o ședință de masaj de relaxare, anticelulitic sau reflexogen (pentru abonamente, prețul este mai mic), iar la aceste tarife are drept clienți și patroni, și manageri, dar și oameni cu venituri medii. „Am clienți fideli care știu că, într-o anumită zi, la o anumită oră, vin să le fac masaj. Iar având în vedere cererea tot mai mare, mă gândesc să mă extind și să ajung să pot oferi și servicii de recuperare medicală“, dezvăluie Gavrilă.
Oarecum „înrudite“ cu el sunt coafezele, cosmeticienele ori manichiuristele care fac vizite acasă. Uneori ca o excepție pentru clientele fidele, alteori pentru că nu sunt angajate niciunde sau pentru a-și rotunji veniturile în afara programului. „Serviciile de înfrumusețare la domiciliu sunt mai ieftine decât cele din saloanele acreditate pentru că o bună parte din ele sunt prestate la negru. Ceea ce înseamnă, desigur, și că responsabilitatea celui care efectuează un vopsit sau o manichiură este mult mai mică“, explică patroana unui coafor din Ilfov.
Pentru cei cu dare de mână, piața mai are multe oferte. Aceștia își pot închiria, de exemplu, un instructor personal de fitness ori yoga, pentru prețuri care încep cu 40-50 de lei pe oră. Sau pot angaja, pentru petrecerile lor ori ale copiilor, dansatori, cântăreți, actori sau magicieni. „Tarifele încep de la 200-300 de lei pentru pachetul cel mai ieftin și, în funcție de numărul de personaje și de durată, pot depăși 1.000 de lei“, explică angajata unei firme de animatori din Capitală.
Tradiție vs noutate
Nu toate afacerile care se bazează pe comoditatea ori lipsa de timp a clienților au însă succes. În unele situații, oamenii preferă tot rețeta clasică, chiar și dacă aceasta se dovedește mai greoaie sau mai costisitoare. Mureșeanul Marcel Șandru, de pildă, a încercat să le ofere oamenilor din zonă servicii de spălare auto la domiciliu, prin firma sa, 3D Com Serv SRL. „Prețurile pe care le stabilisem erau mai mult decât acceptabile, iar procedura pe care o utilizam era fără apă, astfel încât vehiculele puteau fi spălate practic oriunde. Am investit în afișe și fluturași, am cumpărat echipamente și am făcut stocuri de materiale, dar inițiativa nu a prins la public“, povestește omul de afaceri. El crede că localnicii sunt încă prea tradiționaliști. Așa că, în ultima vreme, s-a axat pe o altă activitate, prestată tot la domiciliul clienților, dar cu șanse mai mari de succes, mai ales având în vedere și faptul că este obligatorie prin lege: curățatul coșurilor de fum.
Sunt serviciile la domiciliu mai scumpe decât cele normale? În mod normal, pentru că includ și costul transportului și timpul pierdut pe drum, există tendința de a-i taxa ceva mai mult pe clienții comozi. Pe de altă parte, firmele care adoptă mobilitatea pot face economii importante dacă renunță, total sau parțial, la sedii. Indiferent însă că este vorba de lucruri banale, precum livrarea unor alimente, sau mai complicate, ca realizarea unor analize medicale, companiile de acest gen sunt tot mai răspândite. Și, cu siguranță, existența lor ne face să economisim timp și efort. Totuși, o întrebare nu poate fi evitată: în ce măsură stimulează astfel de servicii sedentarismul și lipsa de interacțiune socială?_
500 de lei este prețul mediu plătit pentru angajarea unor animatori la o petrecere pentru copii. Tarifele variază în funcție de durată și numărul de personaje
60 de lei costă o ședință de masaj (de relaxare, anticelulitic sau reflexogen) la domiciliul clientului. Dacă se comandă mai multe ședințe, tariful scade
Vin și la șase dimineața, și la unsprezece seara, în funcție de cum cer clienții. Cei mai mulți sunt oameni foarte ocupați și sunt mulțumiți că îmi pot mula programul pe al lor, la ore la care saloanele de masaj sunt închise.
Ioan Marius Gavrilă, terapieprinmasaj.ro
Atunci când își dau seama că li s-a golit cămara, clienții intră pe site sau ne dau telefon. Oferta de produse este în creștere în fiecare zi, asta și pentru că cererea este tot mai mare.
Raluca Enăchescu, alimentaraonline.ro