Romånii vor cheltui în perioada sărbătorilor de iarnă, în medie, 585 de euro. Exact cåt elveţienii. Dacă vånzările hipermarketurilor se vor menţine la cote ridicate, nu acelaşi lucru se poate spune despre cele ale retailerilor de electronice.
Sărbătorile de iarnă aduc, de regulă, retailerilor vånzări ameţitoare, în multe cazuri acestea fiind duble faţă de media celorlalte luni ale anului. Ce se va întåmpla însă în acest sezon, care debutează sub semnul crizei economice? Vor mai creşte vånzările ca în alţi ani în condiţiile în care unii angajatori au anunţat că nu vor mai da prime de Sărbători, sau, dacă le vor menţine, cuantumul acestora va fi redus? În pofida îngrijorărilor crescånde vizavi de posibila înrăutăţire a situaţiei economice, pe fondul dificultăţilor financiare globale, lichidităţile de care vor dispune consumatorii romåni vor fi şi anul acesta mai mari decåt cele dintr-o lună obişnuită, susţin diverse voci autorizate. O confirmă şi un studiu realizat de Deloitte, care arată că 45% din romåni vor cumpăra mai multe cadouri iarna aceasta, în timp ce numai 25% spun că vor lua mai puţine cadouri. Mai exact, romånii vor cheltui de sărbători 290 de euro pentru cadouri, 185 de euro pentru alimente şi 110 euro pentru socializare. În total, 585 de euro, o sumă apropiată de cheltuielile estimate pentru sărbători în Elveţia (580), dar semnificativ mai mare decåt bugetele din Germania (401) sau Olanda (405).
Reculul vånzărilor, păcălit cu discounturi şi oferte speciale
Acelaşi studiu indică faptul că majoritatea cumpărătorilor vor profita de ofertele speciale ale magazinelor pentru a achiziţiona cadourile pentru Crăciun. Prin urmare, şi retailerii se pregătesc temeinic pentru valul de cumpărători din această perioadă. „Pentru luna decembrie, avem pregătite multe promoţii: LCD-uri la preţ excepţional însoţite de cadouri diferite, reduceri de preţuri la aparatură electronică şi aparate electrocasnice mici, foarte căutate în această perioadă, jocuri pentru calculator, muzică şi filme etc.“, spune Gabriela Måndrea, director de marketing la Domo Retail. În plus, compania a lansat şi un card-cadou, pentru cei care nu se pot hotărî. Şi sunt destui, studiul Deloitte relevånd faptul că 15% din romåni vor face cadou diverse sume de bani.
„Cu toate că este firesc să înregistrăm vånzări mai scăzute decåt în anii precedenţi, cifrele estimative pentru această perioadă a anului sunt bune. Estimăm că aproximativ 30% din cifra de afaceri pe 2008 a grupului va proveni din vånzările obţinute în perioada de iarnă. Iar decembrie va fi, cu siguranţă, cea mai profitabilă lună“, spune Jiri Rizek, director general Flamingo. La Altex, însă, situaţia e un pic diferită. „În general, cererea generată de perioada cadourilor din acest an este mai redusă faţă de anul trecut“, recunoaşte Raul Filip, director de retail. „Este abia începutul lunii decembrie şi ne aşteptăm la o creştere spectaculoasă în perioada următoare“, mai spune el.
Nu aduce anul ce aduce bradul
Deşi poate părea ciudat, cel mai bine våndut produs în magazinele de tip „Do-It-Yourself“ sunt pomii de Crăciun. „Anul acesta, numărul brazilor importaţi a depăşit 5.000 de bucăţi, iar preţul de vånzare, de doar 59 de lei, este extrem de avantajos, ceea ce înseamnă că Hornbach va încasa peste 295.000 de lei (circa 76.600 de euro) din brazi“, spune Silviu Isărescu, director general al Hornbach Militari. La IKEA, produsele din gama de Crăciun s-au våndut, anul trecut, încă din prima jumătate a lunii decembrie. Atunci, vånzările produselor de decoraţiuni şi accesorii pentru casă au crescut cu 15-20% comparativ cu media vånzărilor din lunile anterioare. De curånd, retailerul a decis scăderea preţurilor cu 10 – 25% la aproximativ 500 de produse comercializate în Romånia. Deşi perioada aleasă pentru lansarea reducerilor coincide cu sezonul promoţiilor, Cornel Oprişan, retail manager, spune că „diminuarea preţurilor nu reprezintă o reducere de sezon“. Dar, fără dubiu, va încuraja cumpărătorii să meargă la IKEA. Aspect foarte important, mai ales în condiţiile în care lanţul suedez are de acum un nou concurent pe piaţă, care a venit, la råndul său, cu promoţii importante. La o investiţie de 31 de milioane de euro, reprezentanţii Kika se feresc să facă estimări pentru perioada următoare.
Ştim că vine recesiunea, dar ce avem la desert?
„Vånzările în decembrie 2007 au crescut faţă de lunile precedente cu aproximativ 70%, iar anul acesta probabil că va exista aproximativ aceeaşi creştere, ţinånd cont că vånzările noastre se bazează în principal pe produsele alimentare“, spune Cornel Penescu, unul dintre proprietarii reţelei de hipermarketuri Pic. „În această perioadă, produsele care înregistrează cea mai mare creştere în vånzări sunt produsele alimentare, băuturile alcoolice şi răcoritoare“. El estimează că o creştere mai mică a vånzărilor ar putea fi înregistrată, anul acesta, la electrocasnice. Şi în cazul hipermarketurilor Real, carnea, peştele, vinul, produsele de băcănie sunt categoriile pentru care managerii se aşteaptă la vånzări record. „Fiind o lună dedicată cadourilor, clienţii se orientează însă şi către produse tradiţionale: dulciuri, jucării, îmbrăcăminte, decoraţiuni specifice de sezon etc. În luna decembrie, ne aşteptăm la vånzări cu 50% mai mari decåt în luna anterioară“, spune Adriana Piţa, PR Manager. Sorin Minea, preşedintele Asociaţiei Romåne a Cărnii şi director general al grupului Angst, spune că vånzările şi consumul sunt în creştere, iar în luna decembrie livrările de carne procesată vor creşte cu 30%, asemeni anilor precedenţi. „Criza nu are legătură cu sectorul alimentar şi, în special, cu alimentele de bază, unde, în continuare, vånzările cresc. Ea ne afectează pe noi, procesatorii, şi preţurile“, spune Minea. Şi Eusediu Margasoiu, partener în compania de diagnosticare şi planificare strategică The Network, este de părere că piaţa alimentelor nu va fi afectată semnificativ anul viitor de criză, dar „creşterile vor fi mai domolite decåt în 2007“. „Spre deosebire de ţări precum SUA, Germania sau Anglia, în Romånia, structura de consum este orientată către zona de bază, prin urmare nu cred că vom asista la reduceri ale cheltuielilor alocate bunurilor alimentare de bază. Categoriile cel mai puţin afectate de criză, unde vor fi în continuare creşteri, sunt cele apropiate de nevoile fundamentale, de exemplu apa minerală şi cea plată“, spune Margasoiu.
În general, vånzările din sectorul alimentar vor fi cel mai puţin afectate de efectele crizei, susţin jucătorii din industria de profil. Însă, pentru anumite categorii de produse alimentare, efectele turbulenţelor economico-financiare vor fi resimţite acut în primul semestru din 2009.
Vedi Napoli e poi mori!
Criza mondială a speriat turiştii şi vånzările agenţiilor au început să resimtă acest lucru la începutul lunii noiembrie. „Este doar un efect psihologic, drept dovadă că spre sfårşitul lunii turoperatorii au våndut iar destul de bine“, spune Traian Bădulescu, purtător de cuvånt al ANAT. Pe ansamblu, la sfårşitul perioadei sărbătorilor, rezultatele vor fi mai bune decåt în 2007. Majoritatea agenţiilor au anunţat creşteri în comparaţie cu anul trecut, numărul pachetelor våndute pentru destinaţii externe fiind mai mare cu 15-20%. Cåt priveşte vacanţele interne, vånzările agenţiilor s-au majorat cu 10%. Traian Bădulescu estimează că veniturile din ofertele turistice de iarnă se vor ridica la aproximativ 50 de milioane de euro anul acesta.
22% dintre cumpărători vor achiziţiona cadourile în perioada sărbătorilor de iarnă. Restul romånilor îşi devansează sau îşi întårzie achiziţia pentru a profita de ofertele speciale din magazine
DO-IT-YOURSELF
Magazinele de bricolaj se adaptează cererii în perioada de iarnă, brazii fiind cei care domină în toate ofertele. Şi se dau atåt de bine încåt Hornbach, retailer care vinde brazii cu 59 de lei, a decis ca anul acesta să nu pună la vånzare mai mult de cinci brazi de persoană pentru a nu le da idei speculanţilor
MOBILIER
Retailerii de mobilier se întrec în discounturi luna aceasta. Ikea a redus preţurile cu 10-25% la circa 500 de produse, dar cumpărătorii au şi o nouă opţiune, magazinul Kika, deschis chiar săptămåna trecută, în urma unei investiţii de 31 de milioane de euro
ELECTRONICE
Deşi nu sunt prima opţiune cånd vine vorba de cadouri, această perioadă a anului aduce venituri importante retailerilor de electronice: Flamingo estimează că aproximativ 30% din cifra de afaceri pe 2008 a grupului va proveni din vånzările obţinute în perioada de iarnă, iar decembrie va fi cu siguranţă cea mai profitabilă lună
HIPERMARKETURI
Cum alimentele reprezintă cea mai mare parte a vånzărilor în cazul supermarketurilor şi hipermarketurilor, companiile din acest domeniu estimează creşteri importante ale veniturilor în luna decembrie. De exemplu, anul trecut, la Pic au crescut vånzările din decembrie cu 70% faţă de lunile precedente, managerii mizånd pe acelaşi rezultat şi în acest an