Piaţa serviciilor aferente industriei ospitalităţii din Bucureşti a crescut, în 2008, la circa 300 de milioane de euro. Din această sumă, în jur de 60 de milioane de euro au provenit din servicii specifice organizării de evenimente, precum conferinţe sau simpozioane.
Potrivit evaluărilor Peacock Hotels, dacă sunt excluse aranjamentele de călătorie în scop de relaxare şi tratament, veniturile generate de străinii veniţi în România în scop de afaceri, pentru reuniuni, expoziţii, congrese şi conferinţe depăşesc 66% din toate activităţile din domeniul turismului. În opinia lui Paul Mărăşoiu, preşedintele RCB (Romanian Convention Bureau – Asociaţia organizatorilor profesionişti de conferinţe şi expoziţii din România), acest domeniu va creşte vizibil, în următorii trei – cinci ani, odată cu deschiderea de noi hoteluri bine orientate spre segmentul de reuniuni şi a inaugurării primelor două centre de conferinţă.
„Bucureştiul va deveni, fără îndoială «placa turnantă» a evenimentelor internaţionale europene, dacă vom avea un adevărat Convention Center, cu o capacitate de circa 10.000 de locuri. Între timp, avem de rezolvat infrastructura oraşului“, a adăugat Paul Mărăşoiu. „Dar, chiar şi aşa, cu toate neajunsurile «confuziei financiare» pe care am «importat-o» din toamna trecută, volumul evenimentelor găzduite de Capitală, precum şi al celor organizate în ţară, va rămâne relativ la aceleaşi cote ca cel din 2008“, a completat el.
Anual, la nivel global, industria de reuniuni aduce zeci de miliarde de dolari administraţiilor locale, organizatorilor profesionişti de evenimente, hotelurilor şi furnizorilor de servicii. Marea Britanie, spre exemplu, câştigă astfel circa 18 miliarde de lire sterline/an, reprezentând aproape 30% din totalul încasărilor din turism. De cealaltă parte, România găzduieşte, în prezent, evenimente internaţionale cu o pondere încă redusă faţă de potenţial. „Acestea au totuşi bugete de organizare de circa 30 de milioane de euro anual“, a încheiat preşedintele RCB.
În funcţie de politica de produs şi de cea tarifară a fiecărui hotel, sălile de conferinţă, sau mai exact utilizarea acestora exclusiv pentru funcţiuni de conferinţă, pot deveni un centru de profit. În cazul hotelului Radisson SAS, spre exemplu, circa 35%-40% din venituri sunt generate de segmentul F&B (food and beverages), care include şi organizarea de evenimente. „În 2009, ne aşteptăm ca acest procentaj să fie similar“, a spus Adrian Adam, director de vânzări şi marketing. Şi în cazul hotelului Marriott, o mare parte din venituri este generată de F&B (cinci restaurante şi 12 săli de conferinţe), la care se adaugă cateringul extern. „În 2008, sumele obţinute din acest segment au reprezentat circa 50% din total. Pentru 2009, estimăm o uşoară scădere“, a spus Meda Vasiliu, director de vânzări şi marketing. Tot 50% a fost şi procentajul din cifra de afaceri pe 2008 a Rin Grand Hotel generat de activităţile aferente centrului de conferinţe. „Pentru 2009, aşteptăm ca procentajul să se menţină în jurul valorii de 50% din totalul businessului“, a precizat directorul general Ştefan Balaur, adăugând că o eventuală scădere înregistrată de piaţa locală va fi completată de atragerea primelor evenimente internaţionale. Referitor la investiţiile în noi săli, Ramada intenţionează să demareze, în 2009, lucrările pentru construirea unei săli multifuncţionale pentru 1.500 de locuri ce va lega hotelurile Ramada Plaza şi Ramada Bucharest Parc.
Oferte flexibile şi promovare
„Pentru complexul nostru, în 2007, încasările din zona evenimentelor au fost de circa 2,5-3 milioane de euro. În 2008, s-a constatat o creştere de 10%, la 3-3,5 milioane de euro“, a spus directorul general Daniel Ben-Yehuda. Şi pentru World Trade Center Bucureşti/Hotel Sofitel (actualmente Pullman) 2008 a fost un an bun, aproximativ 13% din cifra de afaceri provenind din închirierea de săli şi din activităţile aferente. „Pentru 2009, estimăm o scădere de 20-25% pe acest segment, comparativ cu 2008“, a spus Monica Constantin, director general interimar.
Anul trecut, o parte din veniturile unităţilor din reţeaua Best Western a provenit din organizarea de evenimente. În cazul Best Western Ambassador, acestea au avut un trend descendent, reprezentând în jur de 5% din cifra de afaceri. Acelaşi procentaj este valabil şi pentru Best Western Meses (Zalău). „Pentru 2009, am alocat 100.000 de lei pentru construirea unei săli de conferinţă cu o capacitate de aproximativ 80 de locuri“, a spus Floare Cighi, directorul general. Nicoleta Chialda, directorul general al Best Western Bucovina, spune că ponderea veniturilor totale generate de evenimente în cifra de afaceri a fost, în 2008, de 20%.
Cum vor contracara hotelierii o eventuală scădere a veniturilor provenite din organizarea de evenimente? În cele mai multe cazuri, strategiile se axează pe flexibilizarea la maximum a ofertelor, pe promovare şi pe atragerea de evenimente internaţionale.
«În ciuda aparenţelor, piaţa de evenimente nu va scădea dramatic în acest an, dacă nu cumva va stagna la nivelul din 2008.»
Paul Mărăşoiu, preşedinte RCB
2.000 este numărul de reuniuni cu peste 50 de participanţi care se organizează anual în Bucureşti. Aproape 600 dintre acestea au peste o sută de participanţi
Capacitatea totală a sălilor de conferinţe din hotelurile Ramada Plaza şi Ramada Bucharest Parc a fost, în 2008, de circa 1.000 de locuri. Gradul mediu de ocupare – 160 de persoane/eveniment
În luna noiembrie 2008, la hotelul Radisson SAS din Capitală a fost organizat Cisco Expo, la care au participat peste 700 de persoane, parteneri, reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai sectorului public
Cea de-a 16-a ediţie a Bucharest Fashion Week, eveniment organizat de FashionTV, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Modeling şi Asociaţia Designerilor Români, s-a desfăşurat la Rin Grand Hotel
Din 2006, JW Marriott organizează, în fiecare an, Balul Vienez, unul dintre cele mai importante evenimente caritabile din România
Prezent la summit-ul Nato de la Bucureşti, preşedintele Franţei, Nicolas Sarkozy, a semnat în cartea de onoare a Hotelului Sofitel