spune ca metoda exista de cand este lumea, iar noi invatam astfel chiar din copilarie.
Roger Greenaway: Am intrat intr-adevar intr-o era a cunoasterii. Exista foarte multa informatie imprejurul nostru. Poate prea multa informatie. Important nu este insa a avea informatie, ci a fi capabil sa obtii informatia de care ai nevoie. Asta inseamna ca cei care invata trebuie sa fie mai activi in cautarea informatiei de care au nevoie.
Capital: Tinerii care au urmat studii de pregatire in strainatate spun ca sistemul activ de invatare practicat acolo este minunat, dar nivelul cunostintelor coborat. Nu cumva invatarea experientiala neglijeaza elemente esentiale de consolidare a cunostintelor?Roger Greenaway: In invatarea adultilor exista multa experienta de viata si experienta de munca din care ei pot extrage concluzii. Este important pentru profesori sau traineri sa inteleaga ca lucreaza cu oameni cu multa experienta, din care ei, la randul lor, pot invata. In cazul invatarii in scoala, principiile invatarii experientiale trebuie folosite din alta directie. Sunt copii care nu raspund sistemului de invatare traditional. Ei vor invata mai mult din instruirea bazata pe experienta. Dar, in acest caz, trebuie sa le oferi experientele cu care ei trebuie sa lucreze. Daca profesorii vor spune lucruri in care ei nu au experienta efectiva, eficienta va fi mai scazuta.
Capital: Nu cumva se abuzeaza/se apeleaza la acest sistem de invatare tocmai pentru ca oamenii sunt tot mai putin interesati de cunoastere si mai preocupati de insusirea rapida a unor procedee, sisteme de gandire si lucru cu aplicabilitate imediata?Roger Greenaway: In modelul fundamental pentru invatarea bazata pe experienta, cunostintele practice sunt de baza. Oamenii sunt pusi sa reflecteze la experientele trecute. De abia apoi, daca este necesara o cunoastere suplimentara, se transfera cunostintele sau teoria adecvata. S-ar putea ca acesta sa nu fie intotdeauna cel mai bun mod de abordare, dar este formula consacrata in invatarea experientiala.
Capital: In aceste conditii, invatarea experientiala este recomandabila numai pentru o instruire punctuala sau se poate folosi si in cazul perfectionarii sau reorientarii profesionale prin cursuri de lunga durata? Roger Greenaway: Este posibil sa convertesti orice curs clasic in proces de invatare bazat pe experienta. In orice training care are in vedere constructia carierei sau in trainingul vocational, ar trebui sa fie foarte usor sa transformi curricula intr-un program bazat pe experienta.
Capital: Dar programul ar dura mai mult.Roger Greenaway: Daca este eficient, programul ar putea dura mai putin.
Capital: Sunt domenii tehnice sau informatice, de exemplu, in care invatarea prin experienta este dificil de abordat. Roger Greenaway: Din perspectiva acestui sistem, mai intai pui intrebarea daca oamenii pot sa invete lucrul respectiv prin experienta. Daca nu se poate, atunci trebuie sa vii cu simulari. Daca nici asa nu se poate, atunci se recurge la metodele traditionale de predare. Eu am fost student la istorie. In acest domeniu nu se poate invata prin experienta. Istoria este istorie. Dar, ceea ce am putut face a fost sa ma implic in discutii si dezbateri si in diferite interpretari ale faptelor istorice. Sistemul l-am continuat si dezvoltat apoi ca profesor de istorie.
Capital: Cum se poate aplica sistemul experiential in cadrul e-learning-ului?Roger Greenaway: Din pacate „e”-ul nu vine de la experiential. Cred ca exista riscul ca lucrurile sa o ia intr-o directie total gresita in invatarea prin e-mail. Studentii ar putea deveni si mai izolati chiar decat daca stau pasivi si asista la prelegerile traditionale din facultati. Se pare ca in acest moment se regandeste sistemul de invatare electronica. Tendintele indica modalitati de integrare a metodelor de invatare. Viitorul apartine instruirii holistice.
Capital: Cum impaci aceasta tehnica de lucru cu persoanele al caror stil de invatare se bazeaza pe gandirea logica si pe informatia teoretica, care apeleaza la modul conceptual, prin analiza si sinteza, pentru a construi idei logice, rationale?Roger Greenaway: In orice grup vom intalni persoane foarte inclinate spre teorie, altele foarte inclinate spre latura practica, iar unele inclinate spre exprimarea emotiilor. Din perspectiva invatarii experientiale, este important sa-ti dezvolti sistemul de invatare din toate aceste arii de abordare. Cei care se simt inconfortabil cu invatarea din experienta va trebui sa fie incurajati sa se indrepte spre acea arie. Cei care sunt inclinati spre teorie, trebuie orientati sa se instruiasca si prin metodele practice. De asemenea, fiecare trebuie incurajat sa se orienteze spre exprimarea emotiilor, intrucat acestea sunt foarte importante in orice fel de munca. In invatarea bazata pe experienta, acestea nu sunt arii separate. Ele sunt intotdeauna integrate.
Capital: Multi traineri asista la astfel de programe de instruire pe care le „copiaza” ulterior. Multe cursuri au devenit astfel reproduceri de proasta calitate a unor modele bune la origine.Roger Greenaway: Eu vad invatarea ca un proces activ, iar trainerii ar trebui sa incerce sa realizeze cursurile in asa fel incat sa capete o structura personala. Ar trebui sa-si creeze propriile modele. Este mai bine pentru traineri sa se gandeasca la o adaptare creativa, decat sa copieze sau sa imite.
Capital: Cat timp apreciati ca este necesar pentru pregatirea unei persoane ca trainer pentru invatarea adultilor?Roger Greenaway: Pentru acest tip de formare nu exista scurtaturi. Trainerul trebuie sa fie foarte determinat si perseverent in a invata din propria experienta. Nu este doar o chestiune de invatare a tehnicilor, ci de a avea o abordare potrivita a dezvoltarii personale.
Capital: Dvs. cat v-a luat pentru a deveni trainer?Roger Greenaway: Cand am invatat prima data sa fiu trainer exista un sistem de sustinere foarte bun pentru traineri, in care primul an presupunea a invata cum se face. In al doilea an deveneai foarte productiv si eficient, iar in al treilea an erai pregatit sa oferi un rol de sustinere pentru alti traineri. Dar acela era un program bazat pe activitate, si nu unul de tip universitar. Lucram practic non-stop.
Capital: S-au facut studii cantitative pentru a se putea evidentia avantajele si calitatea acumularii de cunostinte generale sau de specialitate prin tehnicile „experientiale”?Roger Greenaway: Pentru sistemul clasic s-au facut astfel de evaluari? stim doar ca studentii se plictisesc si parasesc sala de curs. Eu insumi am facut cercetari si cunosc si alte cercetari facute in domeniul invatarii experientiale si pot sa spun ca au fost demonstrate multe rezultate bune prin acest sistem. Nu stiu sa se fi facut insa o comparatie a rezultatelor obtinute prin metode diferite de instruire.
carte de vizita
Roger Greenaway, expert in invatarea experientiala, Irlanda. A inceput activitatea in domeniul „Reviewing Skills Training” in Marea Britanie, din anul 1996. A reusit sa dezvolte tehnicile personale de analiza de proces in invatare nu numai in Europa, ci si in multe tari din lume, inclusiv in Extremul Orient si Africa de Sud. Este visiting trainer in 14 tari. Principalii beneficiari ai programelor sale sunt firmele de training interesate chiar de propria lor instruire.In 1995 si-a sustinut doctoratul in managementul invatarii pe tema puterii experientelor in invatare. Este autorul multor carti despre invatarea experientiala si invatarea activa. Multe dintre articolele publicate se gasesc pe site-ul personal https://reviewing.co.uk. Acesta cuprinde peste 400 de pagini de specialitate.
Daca vrem sa invatam mai usor si mai eficient, atunci va trebui sa dam in mintea copilului

30 octombrie 2003, 12:00
Ultima modificare în 30 octombrie 2003, 14:00
spune ca metoda exista de cand este lumea, iar noi invatam astfel chiar din copilarie. Roger Greenaway: Am intrat intr-adevar intr-o era a cunoasterii. Exista foarte multa informatie imprejurul nostru. Poate prea multa informatie. Important nu este insa a avea informatie, ci a fi capabil sa obtii informatia de care ai nevoie. Asta inseamna ca cei care invata trebuie sa fie mai activi in cautarea informatiei de care au nevoie. Capital: Tinerii care au urmat studii de pregatire in strainatate spun
Etichete: arhiva,
greenaway
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook