Dacia a fost la un pas de a fi vândută companiei germane Audi, dar din pricina condiţiilor economico-sociale din anul 1993 acest lucru nu s-a mai întâmplat. Discuţiile au durat şapte luni.
Potrivit vicepreşedintelui Automobile Dacia, Constantin Stroe, care la acea vreme ocupa funcţia de director general al companiei, Dacia a purtat discuţii privind privatizarea cu încă şapte mari constructori auto, în afară de Renault: Peugeot, Audi, Fiat, Chrysler, General Motors, Hyundai şi Daewoo.
Discuţiile privind vânzarea au început în 1990
Oficialul Dacia a declarat că primele discuţii au fost iniţiate cu Renault în anul 1990, dar pentru că decizia companiei franceze întârzia, au început discuţiile cu Audi.
„Am început cu Renault şi pentru toată originea uzinei era natural să începem cu ei iar primele discuţii au avut loc în luna martie 1990. […] Nu aveam toate pârghiile de acces la informaţii să-mi dau seama că în 1990, Renault nu era într-o poziţie financiară din care să poată să abordeze un asemenea proiect. […] Când am văzut că nu se întâmplă nimic cu Renault, am abordat grupul german Audi”, a spus Stroe.
Acesta a adăugat că discuţiile au decurs foarte bine timp de şapte luni, iar inginerii de la Dacia au fost supuşi chiar unui test de capabilitate pe care l-au trecut cu uşurinţă.
Discuţiile cu Peugeot, sabotate de un funcţionar român
Totuşi, potrivit vicepreşedintelui Dacia, în 1993, compania germană a lăsat de înţeles că „în dreptul României e ca la circulaţie, culoarea roşie”. Apoi, pentru că nici negocierile cu Audi nu au avut o finalitate fericită pentru Dacia, au început discuţiile cu Peugeot.
„Atunci a fost un preşedinte la Agenţia Română de Privatizare – care astăzi a şi dispărut – şi am mers până la Paris să semnăm documentele şi aşa comportament a avut, ca şi cum el avea o prinţesă cu păr bălai şi cu aur pe ea şi el era un împărţitor de duzină… Eşec Total!”, a precizat Stroe.
Au urmat Fiat, Chrysler, GM…
Următorul constructor cu care au avut loc discuţii a fost Fiat, în anul 1996, dar şi negocierile cu acesta au fost stopate, în momentul în care compania italiană a propus ca privatizarea să nu aibă loc prin Grupul Fiat, ci printr-un SRL.
„Pe urmă au fost Chrysler şi GM, tot în 1996. Oamenii au fost politicoşi, plini de curtuoazie, dar nu a ieşit nimic”, a mai spus Constrantin Store.
Ultima companie interesată de Dacia a fost Hyundai, care a încheiat şi un contract de privatizare pentru o linie de montaj pentru Hyundai Accent. Acesta a fost anulat însă după ce preşedintele Renault de la acea vreme (anul 1997 – n.r.) Manuel Gomez, s-a arătat interesat de privatizarea Dacia.