in curtea REMAT Sud din Bucuresti, citeva sute de masini asteptau sa fie ighitite de un agregat cit un bloc cu cinci etaje. Masinile intrau pe o banda rulanta i utilaj si erau transformate, i citeva secunde, i bucatele de fier, metale neferoase, cauciuc si plastic. Toate acestea erau sortate automat, agregatul eliminindu-le separat, pe categorii de materiale. Practic, dintr-o masina raminea o gramajoara de fier, una de metale neferoase si una de plastic si cauciuc. in curtea REMAT-ului erau foarte multe hirburi care, cu greu mai puteau fi numite masini: Trabanturi, Skode, Lada sau Wartburg-uri fara scaune, faruri sau parbrize. Erau Dacii cu huse pe scaune si pe volan, cu bordul sters de praf si cauciucurile umflate, asa cum se vad i toate parcarile din Rominia. Oltcit-uri care cel putin la suprafata aratau impecabil, asteptau sa fie ighitite de masina de procesat fierul vechi. Existau i parcul de la REMAT un Taunus si un Ford din anii ‘60 care aratau foarte bine si, probabil, puteau fi vindute pe bani buni, ca masini de epoca, i strainatate. Pentru toate aceste masini, proprietarii au primit disconturi de zece milioane lei la achizitionarea unui autoturism Dacia. Sistemul nu este nou, iar eficienta i-a fost testata i majoritatea tarilor occidentale.

Prea multa calitate strica

in anii ‘70-80 marile companii producatoare de autoturisme s-au confruntat cu o situatie paradoxala. Calitatea si fiabilitatea autovehiculelor fabricate se itorsese impotriva lor. Acestea refuzau sa se strice, iar piata ajunsese i tarile dezvoltate aproape de saturatie. Oricum, cererea devenise mult mai mica decit capacitatile de productie ale uzinelor. Un exemplu celebru il reprezinta Mercedes-ul „Cobra”, aparut la mijlocul anilor ‘70, una dintre cele mai fiabile masini produse vreodata. Pentru stimularea cererii, fabricantii de masini au conceput fel de fel de sisteme de vinzare. Ideea era sa-i convinga pe consumatori sa renunte la vechile masini, chiar daca acestea erau i stare buna de functionare si sa cumpere altele noi. Astfel, o persoana care avea o masina cu care isi facea treaba si, practic, nu mai avea nevoie de una noua, ajungea, totusi, cumparator. Una dintre metode era sistemul buy-back, prin care fabricantul cumpara masina veche a clientului, pretul fiind evaluat i functie de starea acesteia. Alta metoda, introdusa i premiera si i Rominia, o reprezinta discountul fix acordat la achizitionarea unei masini noi. Pentru a beneficia isa de discount, cumparatorul trebuie sa-i predea constructorului de autovehicule masina veche. Aceasta ajunge direct la fier vechi, fiind singura cale de valorificare agreata de constructor.

Rezultatul campaniei icepute de Dacia acum o luna este spectaculos. 1.100 de masini au fost vindute cu discont si, daca se preconiza ca oferta sa tina doar o luna, aceasta a fost prelungita si pentru aprilie. Masina este dusa direct la REMAT, iar cu certificatul primit de acolo se merge, iainte de radierea de la politie, la dealerul Dacia si se fac actele pentru cumpararea noii masini. Daca nu exista suficienti bani, din suma de 10 milioane se poate constitui avansul pentru o achizitionare i rate. De avansul de 10 milioane poate beneficia si o alta persoana, daca fostul proprietar al masinii vechi ii cesioneaza acesteia, la notariat, actul respectiv. Din colaborarea cu REMAT-urile din toata tara, Dacia recupereaza circa un milion de lei din valoarea discontului. „REMAT ofera Daciei 700 de lei pentru fiecare kilogram al masinii aduse de catre client. in medie, dintr-o masina se recupereaza 600-650 de kilograme de fier. Aceasta iseamna o crestere de 5% fata de volumul mediu colectat lunar”, afirma Nicolae Manciu, director economic la REMAT Bucuresti-Sud SA. Circa 40% din masini sunt aduse de proprietari pe roti, unele fiind i perfecta stare de functionare. Oricum, de la fiecare, se pot recupera si valorifica faruri, parbrize sau diverse piese nemetalice din interior, dar nu exista un program concret i acest sens. Un afis ii atentioneaza pe muncitorii de la REMAT ca celor care vor fi surprinsi pe platforma unde sunt depozitate masinile li se va desface pe loc contractul de munca. Momentele i care proprietarii se despart de masini sunt emotionante. „A venit o doamna cu un Oltcit i stare foarte buna. A plins, l-a pupat, iar a plins si pina la urma l-a lasat aici”, isi aminteste un salariat de la REMAT.

Daca la REMAT efectul ofertei Dacia a isemnat o crestere cu 5% a cantitatii de fier colectat, la dealeri efectele au fost mai isemnate. „De la 1 martie, vinzarile au crescut cu 20%. Suna multa lume sa ceara detalii despre sistem. Majoritatea celor care ne itreaba profita de oferta. 60% dintre cei care beneficiaza de discount au cumparat modelele ieftine, berlina si break, 25-30% SupeRNova, iar 10-15% utilitare”, declara Dumitru Stoian, director general la dealerul Dacia ADRAS. Cu sistemul inaugurat de Dacia, Rominia mai face un pas important spre societatea de consum.