Investiţia Renault în România, demarată pe 2 iulie 1999, a generat o creştere impresionantă a industriei auto pe orizontală. Peste 130.000 de locuri de muncă depind acum de Dacia.
Un nou propulsor de 1,2 litri pentru gama Dacia, încă un model, Stepway, şi întârzierea lucrărilor la centrul tehnic de la Titu sunt doar trei dintre ultimele veşti venite dinspre tandemul Dacia-Renault. Dacă în perioada 1999-2004 despre cel mai mare producător autohton de automobile se auzea doar sporadic, în ultimii cinci ani, aproape în fiecare lună, ştirile despre investiţia franceză din România au stârnit discuţii aprinse.
„Românii au o relaţie ambivalentă faţă de marca Dacia: pe de o parte, persistă în memoria recentă imaginea vechii mărci şi a vechii game de modele. Pe de altă parte, începe deja să-şi croiască drum şi să se instaleze, prin noua noastră gamă, o imagine diferită, în care se reflectă atuurile reale ale modelelor noastre. Probabil că va mai dura ceva timp până când prima componentă a percepţiei românilor despre Dacia se va estompa definitiv“, a declarat, pentru Capital, François Fourmont, şeful afacerilor Renault din România.
În numai zece ani, de soarta mărcii Dacia au ajuns să depindă peste 13.000 de angajaţi ai uzinei producătoare de automobile, încă 100.000 de români care lucrează la companiile furnizoare şi alte zeci de mii de posesori ai autovehiculelor produse la Mioveni. Singurul producător auto naţional – cel puţin până în septembrie, când de pe liniile de asamblare de la Craiova va ieşi primul Ford Transit Connect – a adus românilor atât dezamăgiri, cât şi motive de bucurie. „Cea mai importantă realizare a noastră este transformarea Dacia într-un constructor modern de automobile, într-o marcă recunoscută internaţional. La capitolul «rateuri» aş menţiona greva din 2008. În cei doi-trei ani care trecuseră, nu am acordat grija, timpul şi resursele suficiente, astfel încât managementul angajaţilor să fie la acelaşi nivel cu succesul companiei. Am fost atât de prinşi cu dezvoltarea programului, cu creşterea cadenţei, încât nu ne-am asigurat că managementul este suficient de aproape de angajaţi, care, la rândul lor, nu se simţeau suficient de valorizaţi ca actori ai succesului“, spune François Fourmont.
Centrul de la Titu întârzie
După uzinele de asamblare şi producţie de la Mioveni şi birourile pline de ingineri ale Renault Tehnologie Roumanie (RTR) din Bucureşti, la sfârşitul acestui an trebuia să fie inaugurat, conform anunţurilor iniţiale, şi centrul tehnologic de la Titu. Din nefericire, criza internaţională pare să fi oprit temporar construirea centrului de testare, locul unde trebuiau verificate viitoarele modele Dacia. „Perioada actuală destul de dificilă a generat un uşor decalaj al proiectului, şantierul fiind oprit pentru câteva luni pentru a asigura surse externe de finanţare. În prezent, construcţia centrului este confirmată, cu finanţare din partea BERD şi BEI, începerea activităţii centrului fiind prevăzută în al doilea semestru al anului 2010“, ne-a declarat Fourmont, care, deşi menţionează că „Centrul Tehnic de la Titu este indispensabil“, susţine că problemele de la Titu nu vor afecta ciclul de producţie a mărcii.
Al şaselea model în 2010
De la preluarea Dacia, din 1999, până la apariţia primului model „by Renault“, la Mioveni au fost produse două modele intermediare: SupeRNova şi Solenza. Din 2004 până acum, gama Dacia a ajuns la cinci modele – neluând în calcul Stepway, un derivat al Sandero -, cel de-al şaselea, vestitul SUV, fiind anunţat pentru 2010. „În ceea ce priveşte viitorul gamei Dacia, nu vă pot dezvălui decât faptul că, în 2010, ea se va îmbogăţi, aşa cum am promis, cu al şaselea model“, ne-a declarat directorul Dacia.
Dacia constituie, într-adevăr, unul – dar nu singurul – dintre pilonii de susţinere ai grupului Renault.
François Fourmont, director general Automobile Dacia
1,5 miliarde de euro este valoarea investiţiilor realizate de grupul Renault în România la nivelul anului 2009. Dezvoltarea din acest an costă circa 103 milioane de euro
Un brand european
90.000 de automobile Dacia au fost înmatriculate în primele cinci luni din acest an în Europa, cu 21,7% mai multe decât în intervalul similar al anului anterior. În perioada ianuarie-mai 2009, Dacia a înregistrat cea mai mare creştere dintre toate mărcile comercializate în UE.
1,5% este cota de piaţă atinsă de Dacia la nivel european, cu 0,4% mai mare decât cea înregistrată cu un an în urmă. Conform lui François Fourmont, „Dacia este, în prezent, un constructor al cărui model de business este considerat un adevărat studiu de caz în industria de profil“.
DETALII: