Cu o piață europeană în recul, o zonă asiatică unde a pierdut startul, și cu o creștere prea lentă în Rusia, grupul Renault și-a îndreptat tunurile către Africa de Nord. Este singura zonă a globului unde germanii de la Volkswagen - cel mai puternic competitor european al francezilor – nu s-au implicat încă serios.
Institutele de cercetare de piață estimează că piața nord-africană va crește în următorii cinci ani cu nu mai puțin de 40%. În cifre absolute asta ar însemna că în 2016, în cele patru state luate în calcul – Maroc, Algeria, Tunisia și Egipt – se vor vinde circa 930.000 de unități față de numai 660.000 în 2011. Se remarcă, desigur, absența Libiei din calculele analiștilor, însă zbaterile politice din acest stat sunt de natură să facă imposibilă orice prognoză. Cum nici Egiptul nu este un stat suficient de sigur în acest moment, țintele șefilor Renault rămân Maroc, Algeria și Tunisia.
Conform lui Walt Madeira, analist la IHS Automotive, Renault are un avantaj enorm în regiune grație unei schimbări rapide de direcție a investițiilor dinspre Asia către Africa de Nord. Cele două uzine deținute în prezent de francezi în Maroc – Casablanca și Tanger – sunt doar vârful de lance prin care grupul din Hexagon a reușit să atingă o cotă de piață de circa 30% în zonă, devenind astfel lider absolut. Pe locul secund, cu o cotă estimată la 25% se află un alt grup francez, PSA Peugeot – Citroen, în timp ce poziția a treia este ocupată de nimeni alții decât coreenii de la Hyundai – KIA, cu o cotă de piață de aproximativ 7%. Nicio marcă a grupului Volkswagen nu apare în topul vânzărilor din Africa de Nord și asta este, deocamdată, o veste bună pentru companiile care au „furat” startul dezvoltând rapid rețele de vânzare. Totuși, conform Automotive News, care citează surse din industrie, marele grup german, lider autoritar al pieței europene, nu va întârzia mult să își facă simțită prezența în zonă.
Până atunci însă, francezii de la Renault continuă să se dezvolte rapid. „Avem o amprentă importantă în Africa de Nord, aceasta devenind una dintre cele mai importante piețe atât pentru marca Renault cât și pentru Dacia”, declară Arnaud Deboeuf, directorul programului „Entry” din grupul Renault. La fel, Thomas Lane, director de produs în cadrul grupului Renault, consideră că „Africa de Nord, dar și restul acestui continent, vor fi piețe cu creșteri majore în următoarele două decenii. Trebuie să fii acolo”.
Cea mai recentă, dar și cea mai importantă investiție a Renault în zona nord-africană, uzina de 1 miliard de euro de la Tanger, va atinge în curând capacitatea maximă de producție de 400.000 de mașini pe an. Aceasta se adaugă micii fabrici de asamblare de la Casablanca de pe linia de asamblare a căreia au ieșit anul trecut 26.583 de unități Dacia Sandero, 16.051 unități Renault Kangoo și 14.185 unități Dacia Logan. Aceste două unități de producție au favorizat amplasarea francezilor pe prima poziție a clasamentului vânzărilor din Maroc cu o cotă de piață de 37%.
Și, dacă Marocul este capul de pod al Renault în Africa, aceeași țară devine, pe zi ce trece, un important exportator către piețele din Europa. Și nu este vorba doar despre mașini finite ci și despre componente auto ieftine. Conform lui Walt Madeira, de la IHS Automotive, mai mult de 120 de producători de componente auto s-au instalat deja în Maroc, iar scopul acestora nu este doar acela de a furniza echipamente pentru uzinele Renault ci de a își exporta produsele în Europa. „Majoritatea componentiștilor își trimit o mare parte din producție către aproape 20 de uzine din Spania și Franța. Produsele lor ajung la destinație în doar câteva zile”.
Faptul că piața africană devine tot mai importantă pentru francezii de la Renault, precum și creșterea producție de Lodgy și Dokker la uzina din Tanger, nu este deloc de bun augur pentru restul uzinelor europene ale Renault. Având costuri cu forța de muncă la mai puțin de jumătate decât cele de la Mioveni – cea mai ieftină uzină europeană a grupului francez din punct de vedere al acestor costuri – și posibilitatea de a exporta rapid către Europa Occidentală sunt elemente de natură să îngrijoreze toate statele care dețin uzine ale grupului. Guvernul francez a criticat deja public Renault pentru investiția din Maroc considerând că modelele produse acolo se adresează în special pieței europene și mai puțin clienților nord-africani. Atât Lodgy cât și Dokker fac parte din segmentul monovolumelor, unul destul de important în Europa, dar aproape inexistent în Africa.
De altfel, analiștii IHS condiționează prognoza de creștere cu 40% a pieței din Africa de Nord de stabilitatea politică și socială a zonei dar și de o creștere economică suficient de puternică care să permită nord-africanilor să treacă de la achizițiile de mașini de ocazie – principala piață auto din zonă în acest moment – la cumpărarea de mașini noi.
Citește și: