Motorul diesel de 1,9 l montat de Renault pe Dacia a fost utilizat pana acum pe modelele franceze Kangoo si Clio. Este un propulsor Euro II de 65 CP, deci nu unul de ultima generatie, dar daca ne gandim ca batrana Dacie a implinit recent 33 de primaveri, acest ultim aspect este absolut irelevant.
Atunci cand s-au hotarat sa monteze un motor diesel pe o utilitara Dacia, francezii au trebuit sa tina cont de doua mari probleme. Prima a fost legata de conjunctura pietei. „Am urmarit evolutia acestui segment de piata si am vazut ca in timp ce in 1999 doar jumatate din utilitarele vandute erau echipate cu motoare diesel, in primele noua luni din acest s-a ajuns la un procentaj de 95%”, spune Doru Coman, sef de proiect la noul model.
A doua problema a fost de ordin tehnic, respectiv adaptarea motorului diesel la cutia de viteze clasica a Daciei. „Pentru a adapta motorul diesel a fost nevoie sa modificam sau sa introducem in plus un numar de 48 de piese”, declara Coman. Ce a iesit in final s-a putut vedea la lansarea masinii. Pentru ca motorul sa incapa sub capota Daciei a fost nevoie de decuparea unei portiuni a acesteia dupa modelul prizelor de aer de la modelele sport, aceasta fiind singura schimbare vizibila, din exterior, fata de vechiul model pe benzina. In privinta cutiei de viteze, masina are ceva probleme la mersul inapoi, acolo unde schimbatorul refuza uneori sa raspunda la comenzi. In rest, „transplantul” poate fi declarat reusit.
Argumentele cu care Dacia diesel spera sa convinga clientii sunt in primul rand un consum mai mic si costuri de intretinere mai reduse. Motorul „inghite” opt-noua litri de motorina in ciclu urban si 5,4-6 l/100 km in ciclu extraurban. Fata de vechiul model pe benzina, economia de carburant este de circa 2 l/100 km la care se adauga diferenta de pret dintre benzina si motorina. Costurile de intretinere a motorului diesel sunt si ele mai mici. Dacia diesel necesita schimbul de ulei la 10.000 km, fata de 7-8.000 la vechiul motor. La aceasta se adauga timpul mai scurt de imobilizare a masinii datorita frecventei mai mici a intretinerilor. Astfel, producatorul pitestean spera sa convinga un segment larg de clienti. „Ne indreptam in primul rand atentia catre companiile cu parcuri mari de utilitare, dar nu neglijam nici segmentul micilor intreprinzatori si nici chiar pe cel al persoanelor fizice”, spune directorul general Christian Esteve. Cateva cuvinte si despre pretul Daciei diesel. Oferit in trei variante de caroserie (pik-up, Drop Side si Double Cab si tot trei variante de tractiune (fata, spate, 4×4), modelul diesel costa intre 5.200 si 5.800 euro, adica cu exact 800 de euro mai mult decat cel pe benzina.
„Este un pret foarte bun, pentru ca in general echiparile diesel sunt mult mai scumpe si, in plus, concurentii Daciei diesel sunt la preturi cel putin duble”, considera analistul Florin Micu, director la AutoExpert. Pentru persoane fizice, masina poate fi achizitionata in rate, prin credite derulate la BRD – Groupe Societe Generale. Perioada de creditare este de maximum cinci ani, iar dobanda de 33%. In privinta persoanelor juridice, oferta RCI Leasing este finantarea pe 12, 24 sau 36 de
luni, cu un avans intre 20 si 50%.
Calculatie leasing Dacia diesel (euro)
PickUp tractiune fata
Pret fara TVA 4370
Avans 2185
Valoare finantata 2185
Rata lunara 79 (fara TVA)
Perioada leasing 3 ani
Double Cab tractiune spate
Pret fara TVA 4.706
Avans 2.353
Valoare finantata 2.353
Rata lunara 85
Valoare reziduala 0
Nota: Asigurarea CASCO nu este inclusa in rate
Preturi Dacia diesel (euro)
Model Tractiune Pret
Pick Up Fata 5.200
Spate 5.300
4X4 5.500
Drop Side Fata 5.300
Spate 5.400
4×4 5.600
Double Cab Fata 5.500
Spate 5.600
4×4 5.800
Piata romaneasca a vehiculelor utilitare (vanzari In 2001)
Productia nationala
Model Unitati
Dacia PickUp 3.307
Drop Side 2.372
King Cab 137
Double Cab 5.410
Daewoo 14
Aro 513
Total: 11.753
Modele Import
Renault Kangoo Express 355
Master 45
Volkswagen Caddy 164
T4 27
LT 168
Fiat Ducato 615
Doblo Cargo 130
Altele 95
Skoda Felicia Pik-Up 86
Peugeot Expert 24
Partner 88
Boxer 182
CitroA