Dacia diesel isi cauta loc pe piata

Motorul diesel de 1,9 l montat de Renault pe Dacia a fost utilizat pana acum pe modelele franceze Kangoo si Clio. Este un propulsor Euro II de 65 CP, deci nu unul de ultima generatie, dar daca ne gandim ca batrana Dacie a implinit recent 33 de primaveri, acest ultim aspect este absolut irelevant. Atunci cand s-au hotarat sa monteze un motor diesel pe o utilitara Dacia, francezii au trebuit sa tina cont de doua mari probleme. Prima a fost legata de conjunctura pietei. "Am urmarit evolutia acestui

Motorul diesel de 1,9 l montat de Renault pe Dacia a fost utilizat pana acum pe modelele franceze Kangoo si Clio. Este un propulsor Euro II de 65 CP, deci nu unul de ultima generatie, dar daca ne gandim ca batrana Dacie a implinit recent 33 de primaveri, acest ultim aspect este absolut irelevant.
Atunci cand s-au hotarat sa monteze un motor diesel pe o utilitara Dacia, francezii au trebuit sa tina cont de doua mari probleme. Prima a fost legata de conjunctura pietei. „Am urmarit evolutia acestui segment de piata si am vazut ca in timp ce in 1999 doar jumatate din utilitarele vandute erau echipate cu motoare diesel, in primele noua luni din acest s-a ajuns la un procentaj de 95%”, spune Doru Coman, sef de proiect la noul model.
A doua problema a fost de ordin tehnic, respectiv adaptarea motorului diesel la cutia de viteze clasica a Daciei. „Pentru a adapta motorul diesel a fost nevoie sa modificam sau sa introducem in plus un numar de 48 de piese”, declara Coman. Ce a iesit in final s-a putut vedea la lansarea masinii. Pentru ca motorul sa incapa sub capota Daciei a fost nevoie de decuparea unei portiuni a acesteia dupa modelul prizelor de aer de la modelele sport, aceasta fiind singura schimbare vizibila, din exterior, fata de vechiul model pe benzina. In privinta cutiei de viteze, masina are ceva probleme la mersul inapoi, acolo unde schimbatorul refuza uneori sa raspunda la comenzi. In rest, „transplantul” poate fi declarat reusit.
Argumentele cu care Dacia diesel spera sa convinga clientii sunt in primul rand un consum mai mic si costuri de intretinere mai reduse. Motorul „inghite” opt-noua litri de motorina in ciclu urban si 5,4-6 l/100 km in ciclu extraurban. Fata de vechiul model pe benzina, economia de carburant este de circa 2 l/100 km la care se adauga diferenta de pret dintre benzina si motorina. Costurile de intretinere a motorului diesel sunt si ele mai mici. Dacia diesel necesita schimbul de ulei la 10.000 km, fata de 7-8.000 la vechiul motor. La aceasta se adauga timpul mai scurt de imobilizare a masinii datorita frecventei mai mici a intretinerilor. Astfel, producatorul pitestean spera sa convinga un segment larg de clienti. „Ne indreptam in primul rand atentia catre companiile cu parcuri mari de utilitare, dar nu neglijam nici segmentul micilor intreprinzatori si nici chiar pe cel al persoanelor fizice”, spune directorul general Christian Esteve. Cateva cuvinte si despre pretul Daciei diesel. Oferit in trei variante de caroserie (pik-up, Drop Side si Double Cab si tot trei variante de tractiune (fata, spate, 4×4), modelul diesel costa intre 5.200 si 5.800 euro, adica cu exact 800 de euro mai mult decat cel pe benzina.
„Este un pret foarte bun, pentru ca in general echiparile diesel sunt mult mai scumpe si, in plus, concurentii Daciei diesel sunt la preturi cel putin duble”, considera analistul Florin Micu, director la AutoExpert. Pentru persoane fizice, masina poate fi achizitionata in rate, prin credite derulate la BRD – Groupe Societe Generale. Perioada de creditare este de maximum cinci ani, iar dobanda de 33%. In privinta persoanelor juridice, oferta RCI Leasing este finantarea pe 12, 24 sau 36 de
luni, cu un avans intre 20 si 50%.    

Calculatie leasing Dacia diesel (euro)

PickUp tractiune fata

Pret fara TVA        4370
Avans            2185
Valoare finantata         2185
Rata lunara        79 (fara TVA)
Perioada leasing        3 ani

Double Cab tractiune spate

Pret fara TVA        4.706
Avans            2.353
Valoare finantata        2.353
Rata lunara        85
Valoare reziduala        0
Nota: Asigurarea CASCO nu este inclusa in rate

Preturi Dacia diesel (euro)

Model        Tractiune    Pret
Pick Up        Fata        5.200
        Spate        5.300
        4X4        5.500
Drop Side    Fata        5.300
        Spate        5.400
        4×4        5.600
Double Cab    Fata        5.500
        Spate        5.600
        4×4        5.800

Piata romaneasca a vehiculelor utilitare (vanzari In 2001)

Productia nationala

        Model         Unitati
Dacia        PickUp        3.307
        Drop Side    2.372
        King Cab    137
        Double Cab    5.410
Daewoo                14
Aro                513
Total:                11.753

Modele Import

Renault        Kangoo Express    355
        Master        45
Volkswagen    Caddy        164
        T4        27
        LT        168
Fiat        Ducato        615
        Doblo Cargo    130
        Altele        95
Skoda        Felicia Pik-Up    86
Peugeot        Expert        24
        Partner        88
        Boxer        182
CitroA