Micul SUV produs la Mioveni este acum ceva mai stilat, mai sclipitor și, grație noului motor de 125 CP, are un nou tonus. Prețul rămâne principala lui atracție
Încă de la prezentarea mondială a facelift-ului, la expoziția auto de la Frankfurt, designerii au dat de înțeles că Dacia Duster nu mai este o mașină low-cost. Planșa de bord remodelată, sistemul MediaNAV, cruise-controlul, asistența la parcare, ergonomia îmbunătățită și atenția pentru detalii urcă modelul, în ciuda contestatarilor, la un nou nivel. E drept că SUV-ul românesc nu poate fi comparat cu un Opel Mokka, Renault Captur sau Peugeot 2008 în privința confortului și a echipamentelor de comandă și control, însă nu trebuie uitat că prețurile modelului Duster încep de la 10.900 euro, iar pentru cel mai ieftin dintre concurenții direcți de la peste 12.700 de euro. În plus, spre deosebire de unii dintre concurenții săi, Duster poate fi comandat cu tracțiune integrală.
Ce e „altfel“ la Duster
Pentru clienții români care cunosc deja modelul, principala întrebare este „ce are în plus noul Duster?“. Ei bine, spre deosebire de varianta anterioară, se remarcă noua grilă a radiatorului, mai puternică dar și prea „sclipitoare“, blocurile optice care includ lumini de zi, o planșă de bord mai bine organizată și arătoasă, care include – pe versiunile superioare – sistemul MediaNAV. La acestea se adaugă sistemul cruise-control, asistența la parcarea cu spatele, airbaguri pentru pasagerii din față, laterale și cortină și chiar scaune încălzite și volan îmbrăcat în piele. Chiar și butoanele pentru acționarea electrică a geamurilor sunt, acum, acolo unde trebuie: pe uși. Trebuie însă menționat că, în timp ce MediaNAV este – grație unei oferte care expiră la finalul anului – gratuit, dotarea mașinii cu celelalte echipamente menționate costă. Tot prin comparație cu versiunea anterioară, Duster facelift poate fi comandat acum și cu un nou propulsor alimentat cu benzină – 1.2 TCe – care dezvoltă 125 CP. Cel mai puternic propulsor care a echipat vreodată un model Dacia de serie are patru cilindri, injecție directă și dezvoltă 90% din cuplul maxim încă de la 1.500 de rotații pe minut. Pe lângă forță, acest motor este și avantajos în timpul exploatării, pentru că are sistem de distribuție cu lanț.
Devenit obiect al testului realizat de Capital în Provence, modelul Dacia Duster dotat cu acest propulsor ne-a dovedit că poate face micul SUV mult mai zglobiu decât motoarele aflate până acum în gamă. Este adevărat că nu am reușit să atingem performanțele de consum indicate de producător în catalog – 6,2 l/ 100 km – mulțumindu-ne cu 7,5 l/100 km, însă, având în vedere că drumul ne-a purtat pe șosele virajate și că ne-am cam lăsat împinși de bucuria de a avea, în sfârșit, sub capota unui vehicul românesc, un motor cu performanțe decente, trebuie să ne declarăm mulțumiți.
Din nefericire, propulsorul 1.2 TCe este disponibil doar pe versiunea Laureate cu tracțiune față. Prin urmare, dacă aveți în plan parcurgerea unor drumuri neamenajate, care pot solicita angrenarea tracțiunii integrale, sunteți nevoiți să vă mulțumiți cu variantele de propulsie deja cunoscute 1.6 – 16V (105 CP) și 1.5 dCi (110 CP).
În privința comportamentului rutier, nu se observă modificări foarte importante. Dacia Duster facelift este, în mare parte, aceeași Mărie cu altă pălărie. Una mai în pas cu vremurile. Grație cutiei de viteze cu șase trepte care este disponibilă în combinație cu propulsorul 1.2 TCe și unei insonorizări mai bine puse la punct, în habitaclu nu pătrund zgomote deranjante. Și setarea suspensiei pare ceva mai bine definită, astfel încât rularea se desfășoară plăcut chiar și pe drumurile mai prost amenajate. Incomodează însă – ca și în cazurile Logan și Sandero – amplasarea nefericită a sistemului MediaNAV, greu de urmărit fără a lua ochii de pe șosea.