Automobile Dacia a anunţat astăzi că managementul companiei a ajuns la un acord salarial cu sindicatele. Conform producătorului autohton, acordul prevede o creştere generală salarială de 300 lei pentru angajaţii cu nivelurile de responsabilitate de la 1 la 8, care va fi acordată în două etape: 220 lei retroactiv din luna ianuarie şi 80 lei în luna aprilie.
Salariaţii cu nivelurile de responsabilitate 9 şi 10 vor beneficia de o creştere individuală de 8%, care va fi acordată în luna aprilie.
Angajaţii vor beneficia de o primă excepţională de 600 lei, care va fi plătită în două etape: 300 de lei în luna martie şi 300 de lei în luna septembrie, cu ocazia Zilei Constructorului de Maşini. Salariaţii vor beneficia şi de o primă de participare la rezultatul întreprinderii pe 2009 de 700 lei, care va fi plătită în luna mai.
„Este un acord scris, între noi şi patronat, deci negocierile din cadrul noului contract colectiv de muncă pentru 2010 pe capitolul creştere salarială s-au încheiat astăzi. Am obţinut o creştere salarială de 300 de lei în sumă fixă pentru fiecare salariat, în două tranşe, 220 de lei de la începutul anului şi 80 de lei de la 1 aprilie, astfel că la începutul lunii aprilie salariul minim pentru un muncitor calificat de la Dacia va fi de 1.650 lei, salariu de bază fără sporuri”, a declarat Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Automobile Dacia.
Ce îşi doreau sindicaliştii
Revendicarea iniţială a sindicatului viza acordarea, începând cu 1 ianuarie 2010, a 520 de lei în sumă fixă, pentru toţi salariaţii, dată o dată, iar patronatul a oferit, în primă fază, 170 de lei în trei tranşe, din ianuarie, aprilie şi septembrie, ofertă ce a nemulţumit sindicatul, care a declanşat conflictul de interese, în conformitate cu legea conflictelor de muncă.
Ultimul conflict de muncă legat de creşterea salariilor a fost în aprilie 2008, când angajaţii Dacia au intrat în grevă solicitând o majorare salarială de 550 de lei. Atunci, muncitorii calificaţi au primit o creştere generală de 300 lei brut de la 1 ianuarie 2008 şi de 60 lei brut de la 1 septembrie.
Fostul director regreta reacţia managementului la precedentul conflict de muncă
Fostul director general al Automobile Dacia, Francois Fourmont declara la sfârşitul anului trecut pentru „Capital„ că cea mai prostă decizie luată de el în timpul mandatului a fost „că, de fapt, nu am luat o anumită decizie. Şi am plătit consecinţele în timpul conflictului de muncă din 2008. Între 2004 şi 2008 am fost foarte preocupat de creşterea capacităţii de producţie şi cu dezvoltarea uzinei şi nu am acordat importanţa cuvenită oamenilor şi nu i-am făcut părtaşi la succesul Dacia”. Prin urmare, este destul de clar că patronatul nu mai dorea încă de pe atunci să intre în conflict cu angajaţii, iar soluţionarea actualului conflict de muncă a fost doar o chestiune de timp.
Dacia, vânzări în creştere pe timp de criză
Compania a vândut în 2009 peste 311.000 automobile, cu 20,5% mai mult faţă de nivelul de cele 258.372 unităţi înregistrate în 2008. Dacia a încheiat astfel al cincilea an consecutiv în care ritmul de creştere al vânzărilor a fost exprimat în două cifre, fapt care i-a permis să treacă, de la mai puţin de 100.000 de maşini comercializate în 2004, la peste 300 000 de unităţi, în 2009.
Tot în 2009, Automobile Dacia, parte a grupului francez Renault, a înregistrat un profit de 230,28 milioane lei, în creştere cu 3,7% faţă de 2008. Din nefericre, confrom DRPCIV, în prima lună a acestui an, nu au mai fost înmatruiculate în România decât 201 unităţi Dacia, în scădere cu peste 94% faţă de perioada similară din 2009.