Alegerea Marocului ca zonă de test pentru un model Dacia pare să fi devenit o obişnuinţă pentru oficialii grupului francez Renault. Lodgy este al doilea model purtând marca românească pe care jurnaliştii din întreaga lume au fost invitaţi să îl încerce pe şoselele din jurul Marrakech-ului, după Duster. Dacă în cazul SUV-ului alegerea părea legată mai mult de ineditul locurilor decât de configuraţia traseului ales, testarea lui Lodgy în statul nord-african trebuie să fi fost legată de asamblarea modelului în noua uzină a grupului francez de la Tanger, la doar câteva sute de kilometri.
Dimensiunea contează
Deşi avusesem deja ocazia de a urca la bordul noului model Dacia cu ocazia expoziţiei auto de la Geneva, ba chiar am văzut cum se asamblează Lodgy la uzina marocană, un element continuă să mă surprindă de fiecare dată: dimensiunile. Priviţi de la doar câţiva centimetri, cei 4,5 metri lungime, dar, mai ales, înălţimea de aproape 1,7 metri îţi dau impresia că te afli mai degrabă în faţa unui microbuz decât în apropierea unui monovolum mediu. Oricum ai modifica unghiul din care observi maşina, sentimentul de maşină foarte mare şi, probabil, foarte greu de manevrat în special în aglomerările urbane, rămâne prezent. Asta în ciuda faptului că designerii au reuşit să pună la punct o parte frontală cel puţin interesantă pentru un model Dacia.
Odată urcat la volanul maşinii atenţia îţi este atrasă de noua planşă de bord şi, în special, de înglobarea în aceasta a sistemului de navigaţie şi multimedia (Media Nav). E drept că acesta este disponibil doar ca opţiune pentru versiunile superioare de echipare (Ambiance şi Laureate) şi costă 300 de euro, dar oricum ai interpreta, este o noutate absolută în gama Dacia. Pentru mulţi, acest sistem poate părea doar o dotare de „fiţe” însă nu trebuie uitat faptul că, fiind un monovolum, Lodgy se adresează în special celor care îşi doresc o maşină pentru deplasări lungi cu familia sau prietenii şi, prin urmare, utilitatea sistemului de navigaţie nu trebuie trecută cu vederea. De asemenea, modulul Bluetooth încorporat permite utilizarea telefonului handsfree, sincronizarea contactelor, precum şi ascultarea fişierelor muzicale de pe suporturi portabile.
După descoperirea utilităţii ecranului de 7 inci încorporat în planşa de bord atenţia îţi este atrasă de materialele utilizate. Acestea sunt clar un pas înainte faţă de ceea ce este prezent pe Logan şi chiar faţă de Duster. Apoi nu poţi ignora apariţia limitatorului de viteză şi scaunele faţă cu încalzire, tot ca dotări opţionale. Trecând însă peste toate aceste elemente care sunt noi pentru Dacia dar există de ani buni pe majoritatea vehiculelor concurente acelaşi element revine în atenţia celui aşezat la volan: dimensiunea. Orice privire aruncată în oglinda retrovizoare te face să resimţi responsabilitatea celor două rânduri de scaune din spate, ocupate cu cinci pasageri. Şi, pentru cei care cunosc deja această senzaţie de la modelul Logan MCV, trebuie menţionat că în Lodgy chiar rămâne un spaţiu pentru bagaje în spatele celui de al treilea rând de scaune şi că habitaclul pare mult mai luminos graţie înălţimii mai mari a vehiculului şi a creşterii suprafeţelor vitrate.
Motoare prea mici
Capitolul propulsie a fost întotdeauna luat în râs de cei care preferă să privească marca românească drept un concurent al altor branduri mult mai puternice decât să o considere un vehicul smart-buy, așa cum le place celor de la Renault să îl numească. De acestă dată gama de propulsoare este compusă din două dieseluiri dCi90 şi dCi110 și două motoare alimentate cu benzină, unul de 85CP şi altul, turbo, de 115 CP. Din nefericire, acesta din urmă va fi disponibil în România cel mai devreme în toamnă. Testul realizat de Capital a avut, deocamdată, drept ţintă, motorizarea dCi110, în echiparea de top. Cei 110 CP ai propulsorului de 1.5 litri par, la prima vedere, suficienţi pentru a purta ansamblul de 1.2 tone până la 175 km/oră. Totul pare perfect până în momentul în care vehiculul este nevoit să urce pante abrupte. În acel moment, nici chiar retrogradarea în treapta a doua a cutiei de viteze nu este suficientă fiind nevoie de cuplarea primei trepte. La fel, atunci când ai nevoie brusc de putere, dCi110 răspunde mult prea lent iar şoferul, fie este nevoit să ţină maşina la turaţii ridicate, fie să cupleze o treaptă inferioară. În aceste condiţii, despre propulsoarele cu puteri sub 100 CP nici nu merită să vorbim însă aşteptăm cu nerăbdare testarea maşinii cu noul TCe de 115 CP.
Dacă peste acest neajuns se poate trece odată ce te obişnuieşti cu ”toanele” lui Lodgy, capitolul consum mediu te pune cu adevărat pe gânduri. După mai bine de 150 km parcurşi pe drumuri întortocheate, pline de pante şi rampe, indicatorul s-a oprit la 8,4 litri, mult peste valoarea de 4,4 litri anunţată de producător. E drept că stilul abordat a fost unul mai sportiv, şi, prin urmare, mai costisitor. Cu toate acestea, diferenţa este mult prea mare.
Lăsând deoparte neconcordanţele dintre valorile raportate şi cele rezultate în urma testului, trebuie spus că, pe tot parcursul drumului, silenţiozitatea cu care Lodgy se deplasează a uimit. Să nu uităm că sub capotă se află un diesel. Cel puţin la fel de surprinzător a fost răspunsul suspensiei la drumurile pline de gropi ale Marocului. Monovolumul pare mult peste Logan la acest capitol. Ţinuta de drum este şi ea una care se încadrează în media segmentului, fiind nevoie de ceva efort pentru a face spatele maşinii să intre în balans chiar şi la viteze superioare.
Lipsuri explicate
Lipsa din dotarea standard a sistemului ESP a fost, pentru noi, cel puţin surprinzătoare. La fel şi imposibilitatea de a dota maşina cu mai mult de patru airbaguri. Asta pentru că, fiind vorba despre o maşină de familie, era de aşteptat ca siguranţa pasagerilor să se afle pe primul plan. Este greu de crezut că există clienţi, capi de familie, care, pentru câteva sute de euro, preferă să achiziţioneze o maşină care nu se află la cele mai înalte standarde de siguranţă. Cu toate acestea, oficialii Renault au ţinut să ne explice că au preferat să lase la latitudinea clientului această alegere.
Cât de inspiraţi au fost inginerii de la Renault când au decis să pună pe primul plan preţul, lăsând în plan secund siguranţa rămâne de văzut. Mai ales dacă luăm în calcul faptul, menţionat mai sus, că Dacia Lodgy are rolul declarat de a transporta nu numai şoferul ci şi familia acestuia. Cert este că, la doar câteva săptămâni de la prezentare circa 100 de români au comandat deja maşina, alte 3.000 – 3.500 de persoane solicitând prin internet informaţii clare pentru achiziţie.
Citiţi în revista Capital care apare luni ce concurenţi direcţi are Dacia Lodgy şi ce atuuri sau slăbiciuni are noul monovolum în faţa acestora.