Oficialii Automobile Dacia au confirmat aseară că „începând din luna septembrie 2018, Dacia se va conforma noului protocol de omologare WLTP, iar oferta comercială va fi adaptată noii proceduri mondiale. Pentru moment, versiunile Duster EDC nu sunt prevazute pentru a fi comercializate ținând cont de aceasta noua reglementare”. Prin urmare, doritorii de Dacia Duster cu cutie automată fie cumpără modelul până în septembrie, fie așteaptă o nouă soluție tehnică prin care inginerii Dacia și Renault vor reuși să formeze ansamblul motor-cutie EDC astfel încât să nu fie depășite limitele de emisii permise.
Așa cum Capital anunța încă de la începutul lunii mai, gama Dacia va trece prin modificări importante pentru a se putea încadra în noile norme de depoluare, iar cutia EDC face parte dintre acestea. Este interesant de observat că intrarea cutiei EDC în echiparea Duster – singurul model Dacia cu cutie automată – a avut loc în toamna anului 2016, atunci când micul SUV românesc a trecut printr-un facelift. Disponibilă doar în combinație cu propulsorul 1.5 dCi – 110 CP și cu tracțiune 4X2, aceasta a continuat să fie utilizată și trecerea la „noul Duster”. Este greu de estimat dacă în cei doi ani trecuți de la implementarea acestei soluții tehnice a fost atins punctul de amortizare al cercetării-dezvoltării ansamblului motor-cutie, însă este cert că oficialii care au în subordine gama „Entry” au fost luați prin surprindere de trecerea la WLTP.
Pe lângă excluderea cutiei automate EDC din portrofoliul mărcii Dacia, cuplul franco-român Renault-Dacia va trebui să modifice oferta comercială și prin scoaterea din ofertă a motorului 1.5 dCi pe care îl va înlocui cu așa-numitul 1.5 Blue dCi, care include și tehnologia SCR (Selective Catalytic Reduction)pentru reducerea emisiilor de oxizi de azot. De altfel, pentru piața franceză au fost deja anunțate prețurile pentru Dacia Duster echipată cu motorul 1.5 Blue dCi, declinat în două variante de putere – 95 CP și 115 CP. Ambele în combinație cu cutii manuale și tracțiune 4X2 vor costa, conform presei franceze, cu circa 150 de euro mai mult decât în cazul propulsorului 1.5dCi. Jurnaliștii francezi notează însă că motorul 1.5 Blue dCi va putea fi inclus în viitor într-o ofertă comercială care să adauge tracțiune integrală sau cutia automată EDC.
Efficient Dual Clutch (EDC) este o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj şi 6 trepte. Ea oferă confortul în utilizare al unei cutii automate asigurând totodată un consum şi un nivel al emisiilor de CO 2 apropiat de cel al unei cutii manuale. Cutia de viteze dispune de două ambreiaje: unul care acționează treptele impare de viteză (1/3/5) şi un altul care acționează treptele impare (2/4/6 şi treapta de marșarier). Schimbarea vitezelor este realizată cu ajutorul unor motoare de acționare electrice gestionate de un calculator care selectează treapta ideală în funcție de regimul în care motorul este solicitat de șofer. În timpul schimbării vitezelor, ambreiajul care face priză se deschide, în timp ce, simultan, ambreiajul corespunzător treptei următoare se închide. Astfel, schimbarea vitezelor este foarte rapidă iar transmiterea cuplului este continuă, fără pierdere de energie.