Uzina Alianței Renault-Nissan din Maroc care produce, deocamdată, doar modele Dacia a atins pragul de 1 milion de vehicule. Pe lângă acest volum impresionant atins în doar cinci ani, fabrica de la Melloussa, lângă Tanger, mai deține un record important: este prima astfel de facilitate de producție cu emisii poluante zero.
Despre concurența dintre cele două uzine Renault care aprovizionează cu modele Dacia principalele piețe ale grupului francez s-a vorbit mult în ultimii ani. În timp ce la Mioveni producția modelelor de top ale mărcii românești deținută de grupul francez continuă în ritm susținut, la Melloussa sunt asamblate tot mai multe vehicule, iar balanța competitivității pare să încline tot mai mult către uzina marocană care a început să fabrice mașini cu doar cinci ani în urmă.
Atingerea cotei 1 milion în doar cinci ani la Melloussa a dat companiei franceze și autorităților marocane ocazia de a prezenta unor jurnaliști veniți din toate colțurile lumii – printre care s-a aflat și echipa Capital – modul în care au reușit să dea naștere unui proiect cu caracteristici unice în lume. În primul rând este demn de luat în seamă faptul că energia electrică necesară procesului de producție provine în proporție de peste 60% de la turbinele eoliene amplasate în jurul fabricii. Apoi, întreaga energie termică necesară celui mai mare consumator din uzină, secția vopsitorie, este produsă cu ajutorul unor cuptoare cu biomasă. Materia primă este provenită din procesul de producție al uleiului de măsline, deșeurile rămase fiind un combustibil cât se poate de eficient. Alături de resturile de măsline, în procesul de ardere intră deșeurile din lemn și hârtie ale uzinei.
Nu în ultimul rând, uzina marocană din Melloussa are în componență o stație de tratare a apei uzinale care elimină în proporție de aproape 100% compușii poluanți.
Mai multe detalii despre Dacia marocană și modul în care uzina din Melloussa a devenit un competitior care trebuie luat serios în seamă de autoritățile și sindicatele din România puteți citi în ediția revistei Capital care apare mâine, 17 iulie 2017.